Starta coaching av bussförare? behöver hjälp

Startat av roggem, 30 mars 2011, 20:02:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggem

Coacha bussförare?

Hej
Jag är arbetslös och ta hjälp med en jobbcoach. Man kan få den gratis och det finns massa coach företag att välja. Man får själv välja på och kan byta gratis om man inte är nöjd. Jag har bytat en gång. Man har även massa andra coach kurser som ledarskap, karriär, stresshanterng, bemanning som man kan köpa och dom kan även starta nya kurser.  http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ta-hjalp-av-en-jobbcoach.html

Jag går hos coach och dom vill nu sälja en kurs till mig. Den ska vara en yrkes förare kurs och ha fokus på trafik yrkena, buss, taxi, tunnelbana och andra tågena, värdetransportena typ. Dom fråga hur stort behov är och jag fråga om några i Bussnack kan svara vad behov kan vara. Dom sagt till mig att då ta in experterna, kurator, betendevetare och psykolåg som kan göra kurs för mig. Den ska handla om problem som bussförare har. Jag köper den kursen och kan sedan visa innehåll för coacha förare. Jag kan ha hemsida och tele där man kan ta upp vad som hänt och jag kan ge råd där. Kan man coacha förare här i foum med? Kan man ha privat kontakt i forumet som andra inte kan se svarena på? Om man ha problem så med coach man kan vara anonym men om förare gå till chefen alla cheferna och förare vet vad som hände. Arbetsförmedling och coach ha tystnad plikt.

Det är tufft att köra buss va? Man jobba ensam och träffa inga andra förare ofta. Man blir hotad och får ingen stöd av chefer. Många förare är invandrare och språkena är svårt och dom fått bara lite SFI. Jag läst en del på busssnack forum Jag har träffat arbetslösa bussförare och ingen vill anställa om dom förlorade jobb vid upphandla. Dom söker nu jobb i hela Sverige men om man inte bo där det är svårt att få.

En har jobba på SL hela sitt liv och han berätta om hur det va på SL. Man ha egen spionavdelning och spionera på förare. Man kunde bli kallad dit och förhörd och dom kunde ta ifrån förare körkort att köra buss och skicka förare att jobba till spärrvakt. Det var som en säpo polis med hemlig domstol. Dom kolla även förare efter att dom slutat eller gått i pension och gjorde listor på var dom bodde eller när dom dog. Dom registrera allt och minsta fel förare gjorde skrev ned. Han berätta en gång att bråkigt gäng kom in i bussen och vandalisera, dom va minst 70 och bussen var sedan förstörd och stod på verkstad en vecka men det var på han chefer klagade på sedan. Trots att alla förare innan sagt att man va rädda att köra och ville ställa in eller ha polis med. Han lämnade förarplatsen då han blev hotad och dom då vandaliserade även där och bussen gick ite att köra mer. Det var förare som fick skulden. trafikmästare  bil man ser med blå ljus och siren kom dit och skällde ut honom och var arg för att buss var förstörd och behövde bärgning bil. Polis kom dit och tror att man tog fast några. Man skickade sedan räkning till honom så han fick veta vad skador kostade. Han ha jätte många historeir att berätta om SL och det som hänt då han kört det är som att läsa deckare. Det hänt jätte mycket då han jobbat där så länge. En gång det va kille som ta eget självmord i bussen med knark spruta. Han har kört bussar som metropol och capitol som är i historisk visning och bussar som ha manuell växel. Han och jag gå på coaching i grupp me andra men han får inget jobb för dom sagt att han är för gammal. Förare fick alltid skäll då det hänt något man fick aldri beröm. Iblnt man tagit sönder något som backspegel. Alla chefer jaga förare. Det är det som jobb coaching ska ändra på. Man ska vara positiv i coaching aldrig negativ för man ska se till individs bästa. Individen är kund. Mina coacher säger att det är en systemskifte där nytt ersätter gammal. Sverige ska bli en coachande nation.

Finns det andra Forum som detta? Finns Forum för taxi eller tunnelbana och tågena? Skriv gärna länk till andra Forumena.

Tipsa om gratis coach
Många som kan bli arbetslösa då det är upphandla och tipsa om att ni registrerar er som arbetslösa kan ni gratis få en coach på Arbetsförmedling. Coach hjälpa med positivt tänkande och kontakter och ge tips på cv och hur man söker jobb. Det kan vara på extern firma. Det är lättare på extern firma för man få mer tid och extern ha mer tid att hjälpa. Man behöver inte vara arbetslös för att få coach utan det räcker att man kan bli som vid upphandla då man bestämt att annan ska köra bussarna. Jag är uppväxt i Stockholm och åkt massa buss då jag var ungre på 400 och 800 linjerna, kände en del förare, och fick även följa med på tjänsterna och fika på bussgaragena flera gånger. En gång var vi på donken nästan inne i drive in med bussen då det var ej i trafik köra mellan linjerna!

Är det behov av att coacha förare?  Köpa kursen? Vad tror ni?
Kan ni skriva svar eller ge hint? Jag kan då visa coach och arbetsförmedling att jag söker kontakter och jobb aktiv i sociala media och söker jobb.

jag ska skaffa körkort och sedan kanske få körkort till buss då få fast jobb

kimpan

Citat från: roggem skrivet 30 mars 2011, 20:02:51 PM

En har jobba på SL hela sitt liv och han berätta om hur det va på SL. Man ha egen spionavdelning och spionera på förare. Man kunde bli kallad dit och förhörd och dom kunde ta ifrån förare körkort att köra buss och skicka förare att jobba till spärrvakt.

Vi skall kanske hålla oss till sanningen också... SL kan inte...och har aldrig kunnat ta ifrån någon sitt busskörkort. Ingen bussarbetsgivare har kunnat göra det. Det är ju enbart länsstyrelsen som kan dra in någons körkort....

Carl Eric

Citat från: kimpan skrivet 31 mars 2011, 04:38:29 AM
Vi skall kanske hålla oss till sanningen också... SL kan inte...och har aldrig kunnat ta ifrån någon sitt busskörkort. Ingen bussarbetsgivare har kunnat göra det. Det är ju enbart länsstyrelsen som kan dra in någons körkort....

Dessutom så kör ju inte SL några bussar, således så finns det inte heller några busskörande arbetstagare att spionera på hos SL!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!