En Volvo B514? Länk

Startat av BD, 27 mars 2011, 15:38:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Är det möjligen en Volvo B514 i Borlänge som syns på den nedre bilden på länken?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=77554#p77555

Mats Karlsson

Det karosserades 12 Volvo B514 till GDG, både i Arvika och Säffle under 1950 och 1951. De bilder jag har på några av dessa stämmer inte riktigt med bilden på länken när det gäller takmålning och sidofönster. Kanske är det så att det skiljde mellan de som karosserades i Arvika och de som karosseardes i Säffle. De bilder jag har föreställer nämligen Arvika-karossearde bussar.

BD

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2011, 16:46:52 PM
Det karosserades 12 Volvo B514 till GDG, både i Arvika och Säffle under 1950 och 1951. De bilder jag har på några av dessa stämmer inte riktigt med bilden på länken när det gäller takmålning och sidofönster. Kanske är det så att det skiljde mellan de som karosserades i Arvika och de som karosseardes i Säffle. De bilder jag har föreställer nämligen Arvika-karossearde bussar.

Kan du möjligen visa en bild på en sådan?

Mats Karlsson

Jag har ingen egen sida att lägga bilder på och visa ifrån tyvärr.

Sven W

Hej

I Borlänge fanns 7 av dessa:
Inv nr 12, 61, 71, 218, 434, 435 och 438.

Bild finns i GDG jubileumsbok sid 53.

Hälsningar Sven

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2011, 16:46:52 PM
Jag har 19st mellan åren 1950-1952 (obs. GDG:s årsmodells indelning) Har jag för många? Skall även tillägga att en av bussarna var på ett 510-chassi

Sven W

Hej igen

Äldre modellen (12 st):
12, 61, 71, 115, 123, 218, 335, 434 - 438.

Nyare modellen: (6 st):
177, 183, 223, 462 - 464.

Kan det vara så Ulf, att du fått med vagn 6, som var en B514 men med ASJ-kaross i din räkning?

Sven

Mats Karlsson

Just det ja. Det var ju 6 st ytterligare som väl kom 1951-52. Jag har ingen bild på dessa. Det är kanske det utförandet som syns på bilden under ovan länk?

Sven W

Nej, det är första utförandet på bilden. Två skäl:

1. Den lilla rutan i främre hörnet, mellan dörr och vindruta, är som på första modellen.

2. Det fanns ingen vagn av det andra utförandet i Borlänge.

Sven

Mats Karlsson

De bilder jag har visar att bussarna hade en körriktningspil inbyggd i fönsterstolpen bakom första sidorutan, samt att ruta två var delad. Dessutom verkar taket ha varit helrött i det första utförandet. Det stämmer inte med bilden på länken.

Sven W

Jag har konsulterat mina egna bilder (9 st av typ 1 och 4 st av typ 2) och konstaterat följande.

Den öppningsbara rutan var ruta 2 bakom dörren för typ 1 och ruta 3 på typ 2. Detta tyder på typ 1 för bussen på bilden.

Det kan nog vara så att original för typ 1 var rött tak men silver förekom också, troligen efter omlackering. Vagn 335 hade silvertak när jag förevigade den. Även 218 fick silvertak men den fick ju också helt nytt frontparti.

Alla mina bilder visar att bussarna hade blinkers men det syns att en liten plåt satts över där pilarna satt. På bilden i boken finns inga blinkers så det är säkert så att modifiering till blinkers gjorts efter leverans, gäller båda typerna.

Jag vill fortfarande påstå att bilden visar en buss av typ 1. Den lilla rutan i framhörnet är väldigt typisk. Typ 2 hade en ruta med betydligt rundade hörn.

Sven