Öresundståg: Malmö-Ängelholm

Startat av Rickbox, 26 mars 2011, 16:02:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Carl Eric

Om man bara skall se en del så är det absolut del 5! Den innehåller den oerhört vackra sträckan genom Pålsjö skog!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Rickbox

Citat från: Tonnie skrivet 26 mars 2011, 19:43:23 PM
De har jag kikat på många gånger.

Mina favorit
http://www.youtube.com/watch?v=fUlK9xQulQ0

Det är synd att Jankiwi inte har gjort flera filmer i realtid på de längre sträckorna.

Jag tycker bäst om sträckan förbi Hallandsås och Båstads station, där är det mycket vacker natur och fin utsikt!

Tonniiie

Citat från: Rickbox skrivet 26 mars 2011, 22:07:02 PM
Det är synd att Jankiwi inte har gjort flera filmer i realtid på de längre sträckorna.

Jag tycker bäst om sträckan förbi Hallandsås och Båstads station, där är det mycket vacker natur och fin utsikt!

Om du läser i hans kommentarer så förstår du varför.
Han kör för DSB som "bara" kör Helsingör - Göteborg/Alvesta/Karlskrona

Rickbox

Citat från: Tonnie skrivet 27 mars 2011, 00:33:47 AM
Om du läser i hans kommentarer så förstår du varför.
Han kör för DSB som "bara" kör Helsingör - Göteborg/Alvesta/Karlskrona

Går inte Öresundståg till Växjö och Kalmar också?

Carl Eric

Citat från: Rickbox skrivet 27 mars 2011, 00:56:59 AM
Går inte Öresundståg till Växjö och Kalmar också?

Jo, men tydligen så kör förarna på DSBFirst bara vissa sträckor. Jag kan inte i huvudet var de har lokförare stationerade men om du är intresserad så finns säkert svaret hos postvagnen: www.postvagnen.com/fourm

Anledningen till att alla lokförare inte kör alla sträckor är för att de styrs av lagar och regler precis som bussförarnas! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 27 mars 2011, 09:34:13 AM
Jo, men tydligen så kör förarna på DSBFirst bara vissa sträckor. Jag kan inte i huvudet var de har lokförare stationerade men om du är intresserad så finns säkert svaret hos postvagnen: www.postvagnen.com/fourm

Anledningen till att alla lokförare inte kör alla sträckor är för att de styrs av lagar och regler precis som bussförarnas! :)

Om lokförarna har behörighet att köra i Sverige överhuvudtaget så finns det egentligen ingen begränsning på linjer de kör, i varje fall inte så länge de är fjärrstyrda. Däremot måste föraren ha linjekännedom och av naturliga skäl får man bara sådana för linjer närmast stationeringsorten.

Öresundstågen mellan Alvesta/Växjö och Kalmar körs av SJ:s personal. Så Örersundstågens förare kommer inte längre än till Växjö.

Tonniiie

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2011, 11:13:46 AM

Öresundstågen mellan Alvesta/Växjö och Kalmar körs av SJ:s personal. Så Örersundstågens förare kommer inte längre än till Växjö.

Aa precis :)

Rickbox

Men att göra en film i realtid på sträckan mellan Göteborg-Malmö, eller Malmö-Göteborg är väl inte så "bara"?

Carl Eric

Citat från: Rickbox skrivet 27 mars 2011, 17:21:11 PM
Men att göra en film i realtid på sträckan mellan Göteborg-Malmö, eller Malmö-Göteborg är väl inte så "bara"?

Nej men antagligen så är det lite för mycket jobb då sträckan M-G tar 3 timmar och 10 minuter så blir det ungefär 19 filmer att ladda upp på YouTube...

Rickbox

Citat från: calken skrivet 27 mars 2011, 18:04:46 PM
Nej men antagligen så är det lite för mycket jobb då sträckan M-G tar 3 timmar och 10 minuter så blir det ungefär 19 filmer att ladda upp på YouTube...

Halmstad-Malmö kanske, det blir drygt en och en halv timme. Vill gärna se resan över hallandsåsen i realtid det är en väldigt vacker sträcka!