Capitoler runt Göteborg

Startat av Mr H, 26 mars 2011, 12:10:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Visst är det väl så att det funnits två stycken C70/3 i Göteborgsregionen, Kålleredscapitolen och den som ägdes av Mölndals bilomnibus AB? Den mest visade på bild är väl Kålleredscapitolen med endast dubbla framdörrar och cykelställ fram men nu börjar jag undra om jag överhuvudtaget sett någon bild på Mölndalscapitolen! Hade den också i h-utförande endast framdörrar och cykelställ eller...?

F.ö läckra Capitolbilder i senaste numret av Färdskrivaren krönt av Kålleredscapitolen på förstasidan. Observera särskilt att om man tittar genom frontfönstren mot bakdelen invändigt på den så kan man se ett stort Capitolmärke på bakdelens insida....apropå en tidigare diskussion här! När utrangerades Göteborgsområdets båda Capitoler och gick de till skrot då?

Hur kom det sig att de Capitoler som utrangerades från Uddevalla och Jönköping (Gävlecapitolerna) dagen H skrotades och inte rönte sina bröders öde att skickas till Pakistan? Löste inte Högertrafikkommissionen in dem också om inte så varför? Var väl visserligen praktiskt för de här trafikbolagen att plocka dem på reservdelar men det måste väl varit en än bättre affär att få de inlösta av staten?

Många varför alltså som väntar på att få sina svar under helgen!

Mr H

Mr H

Ingen som har en bild på Mölndalscapitolen?

Mr H

Mats Karlsson

Citat från: Mr H skrivet 26 mars 2011, 15:58:29 PM
Ingen som har en bild på Mölndalscapitolen?

Mr H
Titta gärna på följande äldre inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39983.0

Både Kållereds- och Mölndals-Capitolen hade dörrar 2-2-0 i vänsterutförande. I högerutförande fick Kållereds-Capitolen det udda utförandet 2-0-0.

Går vi lite utanför Göteborgsregionen så hamnar vi i Uddevalla och Trollhättan där 4 resp 1 Capitol fanns. Därnäst får vi vidga radien ända till Jönköping innan ytterligare 26 Capitoler och 1 Metropol dyker upp i historien.

Björn Forslund

Kan det vara så att vissa bussar bedömdes som skrotfärdiga av HTK även om de inlöstes? Visserligen sägs det att det rostar bättre på västkusten, men det var inte bara där bussar gick direkt till skrotning efter vid Dagen H.

Mr H

H-kommissionen löste ju in spårvagnar också och en av Norrköpings mustanger litt M48 hade något år före högertrafikomläggningen krockat våldsamt i korsningen med E4 och var sned som en banan och helt enkelt mosad. Den behöll NKA just för att få den inlöst till dagen H och kommissionen borde ju inte haft olika normer för spårvagnar och bussar. Jag vet inte om det ändå kunde ha varit så att man i praktiken hellre löste in spårvagnar än bussar då det ju var tidens tecken att spårvagnarna skulle bort. Jag vet att HSS fick mycket bra betalt för sina gamla spårvagnar det är bara att se hur många nya bussar som sattes i trafik dagen H!

Mr H

Mr H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 mars 2011, 17:34:36 PM
Titta gäran på följande äldre inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39983.0

Både Kållereds- och Mölndals-Capitolen hade dörrar 2-2-0 i vänsterutförande. I högerutförande fick Kållereds-Capitolen det udda utförandet 2-0-0.

Går vi lite utanför Göteborgsregionen så hamnar vi i Uddevalla och Trollhättan där 4 resp 1 Capitol fanns. Därnäst får vi vidga radien ända till Jönköping innan ytterligare 26 Capitoler och 1 Metropol dyker upp i historien.

Tack Mats för länktipset så har man i alla fall sett Capitolen på bild! Vad hade Mölndalsbussarna för trafiklinjer (det gick/går ju spårvagn till Mölndal). Frågorna kring den kvarstår, ex.vis att den inte löstes in av H-kommissionen. Kanske att man hade tänkt bygga om den men att den blev stående och att man sedan tröttnade på den? Kanske H-kommissionens ombyggnadspengar för den hade råkat gå till andra saker? När skrotades den?

Mr H

Björn Forslund

Kan det finnas andra finurliga skattetekniska fördelar? Avskrivningar som gjorde det mera ekonomiskt att skrota istf inlösen?
Det fanns ju  äldre bussar som inlöstes av HTK.

Greger Larsson

Hur var det nu egentligen med dörrarna på Kålleredscapitolen?
I detta inlägg http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32071.0 försöker undertecknad påstå att den hade bakdörrar i v-utförande, medan en annan skribent påstår att den levererades med 2-0-0. Men nu skriver Mats K ovan att den hade bakdörrar vid leveransen! Någon med bildbevis?

/GL

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 mars 2011, 19:06:57 PM
Hur var det nu egentligen med dörrarna på Kålleredscapitolen?
I detta inlägg http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32071.0 försöker undertecknad påstå att den hade bakdörrar i v-utförande, medan en annan skribent påstår att den levererades med 2-0-0. Men nu skriver Mats K ovan att den hade bakdörrar vid leveransen! Någon med bildbevis?

/GL
Eftersom det kommer ifrågasättanden vill jag inte svära på att jag har rätt. Ett svagt minne från 70-talet säger mig att bussen skulle ha levererats med bakdörr i vänsterutförande, men att den inte fick någon bakdörr när den byggdes om till högertarfik. Som sagt, det skulle vara intressant om det finns någon bild på bussen som ger oss svaret.

BengaB40

Hej! I den gamla länken med bilden från Mölndalsbussarnas garage står det en intressant udda buss bakom Capitolen, som vad jag förstår, ännu ej identifierats, regnr. O10680. Vore kul om någon kunde lösa den gåtan! Hälsn. BengaB40

larsy

Hej, jag tog bilden 1969 och i mina noteringar står bara att det är en Volvo av 1937 års modell. Avställd vid Mölndalsbussarnas garage i april 1969 och var borta därifrån i september samma år.
/LarsY

Bengt H

Jag har noterat O10680, Volvo B11 nr 97158, registrerad 1937-07-07. Troligen ett hembygge.

Mats Karlsson

Det var en underlig skapelse. Säkert ett lokalt förfärdigat bygge. Jämför bilden på sidan 11 i Mölndalshäftet från 1984. Där finns en bild från 1954 på fyra bussar. Där finns en likadan skapelse som anges ha reg.nr O13269. På sidan 9 finns en bild på en buss framifrån med reg.nr O12988. Den ser också ut att vara av samma utseende. Tydligen fanns minst tre bussar med denna karosstyp från åren kring 1937. Vem kan ha byggt dessa?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2011, 13:49:20 PM
Det var en underlig skapelse. Säkert ett lokalt förfärdigat bygge. Jämför bilden på sidan 11 i Mölndalshäftet från 1984. Där finns en bild från 1954 på fyra bussar. Där finns en likadan skapelse som anges ha reg.nr O13269. På sidan 9 finns en bild på en buss framifrån med reg.nr O12988. Den ser också ut att vara av samma utseende. Tydligen fanns minst tre bussar med denna karosstyp från åren kring 1937. Vem kan ha byggt dessa?

Om karossen är från 1937 har den uppenbarligen moderniserats på 50-talet,  strålkastarhusen, dito baklyse och grillribborna är av typisk 50-talsmodell.