Bussar på TUR 2011 i Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 mars 2011, 11:06:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I går besökte jag TUR-mässan i Göteborg. Det var en tämligen avslagen tillställning. Visst träffade jag många bekanta men jag tyckte det var mindre folk än vad det brukade vara. Å andra sidan var det förstås skönt att slippa trängas. Vid Busstorget var det extra lugnt, inte minst vid bardisken. Ottsjö-kocken höll på och höll låda som vanligt och Pølsemannen bjöd på korv men annars hände det inte så mycket. Tydligen hade varit mer där under torsdagen.

Ett fåtal bussbolag och -arrangörer hade egna montrar och förutom dem som visas här märktes Ljungskile Buss och Bussresa.com. Men det var färre än vanligt. Dock skulle Pererik Nybergs Buss i Lidköping under allmänhetens dagar i dag och i morgon överta montern från tidningen Res- & Trafikforum medan Gruppresor tar över montern från tidningen Bussbranschen.

Som vanligt bjöds visning av fem bussar vid Busstorget och som vanligt var det från höger Neoplan, Setra, Volvo, Mercedes och Scania.

Neoplan visade en Cityliner till Strömma Buss/Interbus. Den skall placeras i Göteborg.

Setra visade en 417HDH till MK Bussresor i Skara/Katrineholm och som syns på bussen har de också tagit över Gillstads Resetjänst från Söne.

Ljungskilebuss fick inte plats med sin nya Volvo i montern utan den fick stå här i stället.

Sohlberg Buss Sjuhäradsbuss i Skene satsar gärna på svarta bussar och gärna då Mercedes.

Så visade Scania upp det som nog många ansåg som den största nyheten: Scania Touring som är ett samarbete med kinesiska Higer när det gäller karossen. Bussen gav ett gediget intryck och köpare är Sennans Buss, som inte brukar vara rädda för att prova något nytt. Inte för att lackera bussarna i djärva färger heller.

Jag tog också en interiörbild.

Och om jag inte visar denna så kommer frågan direkt: tog du ingen bild på förarplatsen? Jodå!

Även Okome Buss visade en splitter ny Setra. Det var i ett samarbete med Erlings Resor i Falkenberg och Viking Lines Cinderella som detta gjordes. För bara 595 kronor kan man åka på en Cinderella-kryssning från Göteborg med bussresan inräknad samt middag och frukost.

Cinderella var ju "Färjan" i Kanal5:s succéserie som sändes i tre säsonger och jag hörde berättas att Håkan i baren numera driver två barer i Thailand. Det var den här mannen som berättade det. Alla som såg TV-serien känner säkert igen honom direkt. Alla utom jag. Han presenterade sig med namn och vi stod och pratade i tio minuter utan att jag kom på vem han var. Men när jag återvände efter en halvtimme och han fått på sig den vita uniformskavajen kände även jag igen honom. Det är alltså självaste kryssningsvärden Per Nyberg, som sjunger och spelar gitarr vid bussen. Evert Taube och annat som de inbjudna seniorerna gillar. 

Erlings Resor var också med på ett hörn när Svenska EA-Bussar visade Asige Busstrafiks nya buss. Enda bussförsäljare som hade egen monter, dock i närheten av Busstorget. Där träffade jag också två veteraner i branschen: Svenska EA-Bussars tidigare ägare Gunnar Jansson i Hjo (även en gång ägare till Jansson Buss) samt Ingvar Carlsson, tidigare vd och ägare till Sven Carlssons Trafik AB i Gnosjö och dessutom son till grundaren.

Bussmicke

Tack Staffan för trevliga bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rickbox

Trevliga bilder! Jag tycker att Scania Touring är en mycket snygg buss!

Någon som vet om det kommer att levereras några till Swebus framöver?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickbox skrivet 26 mars 2011, 12:39:54 PM

Än så länge finns Touring bara som tvåaxlig så det är inget som är intressant för Swebus. Men det är väl inte omöjligt att man köper sådana när den kommer som treaxlig och i 14-15 meters längd.

Christer K

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2011, 11:06:14 AM
Cinderella var ju "Färjan" i Kanal5:s succéserie som sändes i tre säsonger och jag hörde berättas att Håkan i baren numera driver två barer i Thailand. Det var den här mannen som berättade det. Alla som såg TV-serien känner säkert igen honom direkt. Alla utom jag. Han presenterade sig med namn och vi stod och pratade i tio minuter utan att jag kom på vem han var. Men när jag återvände efter en halvtimme och han fått på sig den vita uniformskavajen kände även jag igen honom. Det är alltså självaste kryssningsvärden Per Nyberg, som sjunger och spelar gitarr vid bussen. Evert Taube och annat som de inbjudna seniorerna gillar. 

Per Nyberg, vilken kille att kunna sjunga och spela, har åkt ett antal ggr med Cinderella och de gånger han är kryssningsvärd. Så är ett besök i cafeterian där han spelar på återresan väl värt ett besök.

Snygga bilder på bussarna dessutom.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Möllers

Fasingen vad trevligt dom har fått ny buss hos sennas buss  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 26 mars 2011, 18:54:30 PM
Per Nyberg, vilken kille att kunna sjunga och spela, har åkt ett antal ggr med Cinderella och de gånger han är kryssningsvärd. Så är ett besök i cafeterian där han spelar på återresan väl värt ett besök.

Snygga bilder på bussarna dessutom.

/ Christer K

Nu är vi väl lite OT men bara lite eftersom bussresor är en viktig del i Cinderellas verksamhet. Men han är inte bara bra på att sjunga och spela. Det är en förbaskat trevlig karl också. Det är sällan man vid 10 minuters samtal får en känsla av att man har känt personen man pratat med i hela livet, men det fick jag nu. Och då kände jag som sagt ändå inte igen honom förrän ett tag senare.

mushkot

Härligt bildreportage! Scanian var ju riktigt fager, tyckte även lacken passade väldigt fint!

Staffan Sävenfjord

Citat från: mushkot skrivet 26 mars 2011, 20:02:02 PM
Härligt bildreportage! Scanian var ju riktigt fager, tyckte även lacken passade väldigt fint!

Ja, den är verkligen häftig och jag träffade på Sennans Buss ägare i Hallandsmontern och passade på att uttrycka min belåtenhet över bussval och lackering. Sennans Buss har som bekant sedan tidigare en Scania Beulas Aura med samma lackering.

Tyvärr är det svårt att ge rättvisa åt lackeringen på bilder som tas inomhus på en mässa. Det är pelare i vägen och svårt att få till en bra vinkel. Det är dessutom så att man måste parera tagningen så att inte någon med ett fånigt utseende kommer i vägen. Det är rent otroligt hur fåniga folk kan se ut på en turistmässa. Fast de ser att man står med kameran för att fotografera kan de ställa sig precis framför bussen och peta sig i näsan eller i skrevet.

Ersa

Citat från: Rickbox skrivet 26 mars 2011, 12:39:54 PM

Risken att Swebusresenärerna drabbas av den där lågpriskonstruktionen lär vara försvinnande liten, som tur är. Trång och gammaldags är den, och passar inte alls Swebus trafik. Att det ens kom en Scania Touring till Sverige var lite oväntat, då denna enklare lågprismodell väl mestadels är tänkt för marknaden i Asien, om jag förstått saken rätt.

Rickbox

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2011, 22:40:41 PM
Risken att Swebusresenärerna drabbas av den där lågpriskonstruktionen lär vara försvinnande liten, som tur är. Trång och gammaldags är den, och passar inte alls Swebus trafik. Att det ens kom en Scania Touring till Sverige var lite oväntat, då denna enklare lågprismodell väl mestadels är tänkt för marknaden i Asien, om jag förstått saken rätt.

Nu har jag aldrig varit inne i en sån där, men den ser inte så farligt trång ut, sätena ser sköna ut också!

Det enda omoderna jag noterat är väl att toaletten verkar vara vid mittendörren, vilket blir rätt trångt och knöligt.

Sen ser inte förarstolen speciellt bekväm ut, inga armstöd och ett ganska rakt ryggstöd, är nog inget kul att köra långt i...

Blue

Citat från: Rickbox skrivet 26 mars 2011, 22:48:08 PM
Nu har jag aldrig varit inne i en sån där, men den ser inte så farligt trång ut, sätena ser sköna ut också!

Det enda omoderna jag noterat är väl att toaletten verkar vara vid mittendörren, vilket blir rätt trångt och knöligt.

Sen ser inte förarstolen speciellt bekväm ut, inga armstöd och ett ganska rakt ryggstöd, är nog inget kul att köra långt i...

Toaletten sitter vid bakre trappen precis som den ska, det är bara långlinjevagnar som har den uppe i passagerare utrymmet.
Toaletten stjäl för många platser om den sitter uppe i bussen och då får man antingen sitta trängre eller ta med sig färre passagerare.

Stolen ser ut som en recaro så det finns säkert armstöd att skruva dit.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Rob

snygga bilder!!
Tycker också att färgsättningen på Scania är riktigt snyggt!
Insidan vid passagerare delen ser också bra ut, men förare delen tycker jag är tråkigt och trist.
Jag vet att bilden kan luras lite men det känns att radion sitter långt bort och det finns ingen fjärrkontroll på ratten heller.
Sen lite konstiga fack till vänster och till höger.
Och sitter styrning till värme/ac nu där precis bakom ratten??
Vad är det som sitter längst ner under färdskrivaren?

Förresten ser det lite slarvigt ut med de broschyrar på golvet mitt framför bussen.....

//Rob

Johan Hansson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2011, 21:56:07 PM
Ja, den är verkligen häftig och jag träffade på Sennans Buss ägare i Hallandsmontern och passade på att uttrycka min belåtenhet över bussval och lackering. Sennans Buss har som bekant sedan tidigare en Scania Beulas Aura med samma lackering.

Tyvärr är det svårt att ge rättvisa åt lackeringen på bilder som tas inomhus på en mässa. Det är pelare i vägen och svårt att få till en bra vinkel. Det är dessutom så att man måste parera tagningen så att inte någon med ett fånigt utseende kommer i vägen. Det är rent otroligt hur fåniga folk kan se ut på en turistmässa. Fast de ser att man står med kameran för att fotografera kan de ställa sig precis framför bussen och peta sig i näsan eller i skrevet.

Det är fjärde bussen som Sennans Buss har med detta lackmotiv och deras nya kostym gör sig riktigt bra.
Ser fram emot att få se den imorgon på mässan och sen i trafik här i Halmstad.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jacob

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2011, 11:06:14 AM

Ursäkta, men förjäkligt snygg och stilren lackering! Och Travegon är också en otroligt snygg buss, synd att man inte valde lite roligare lackering på den..

Trevligt reportage Staffan!! :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!