Sossarnas extrakongress

Startat av kimpan, 25 mars 2011, 16:17:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Intressant debatt på sossarnas extrakongress. Flere av kongressdeltagare stiger fram och trycker fram just busschaufförernas situation. med svårt att få kisspaus etc...

Aniara

Svårt att få kisspaus? Det står ju i avtalet att det skall finnas... eller har jag missat något?

"Arbetstagarna skall ges möjlighet till paus. Körning får pågå i högst 2,5 timmar
utan avbrott för paus eller rast. Varje paus skall vara minst 10 minuter.
Pauserna skall vara schemalagda och skall normalt förläggas till plats med tillgång
till toalett."

lil-sis

Att det står i avtalet betyder inte att det är så i verkligheten.

Sitter man på en linje utan toalett i 3 timmer så har man ingen möjlighet till kisspaus. Och jag tänker då inte sätta mig i någon buske...

1896

Enligt min erfarenhet, vill jag påstå att arbetsgivarna läser avtal som faen läser bibeln, det vill säga, vänder allt till sin fördel.  :-X

kimpan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 mars 2011, 17:36:32 PM
Det absoluta kravet på pisspaus efter 2,5 timme och tillgång till toa finns enbart inom Sthlms län, detta genom föreskrift från AMV.
I övriga län gäller enbart avtalet som är dipositivt, d.vs kan frångås efter ö.k

Dessutom har väl GUB inte avtal med Bussarbetsgivarna utan med KSO och vad som står i detta avtal har jag inte riktigt koll på alls.
I KFS trafik 10-12 avtal står följande om pausregeln:

Särskilda regler om förläggning av paus vid linjetrafik
För linjetrafik, där linjens längd understiger 50 kilometer, ska följande pausregler gälla:
Arbetstagarna ska ges möjlighet till paus. Körning får pågå i högst 2,5 timmar
utan avbrott för paus eller rast. Varje paus ska vara minst tio minuter.
Pauserna ska vara schemalagda och ska normalt förläggas till plats med tillgång
till toalett.
För linjetrafik där linjens längd överstiger 50 kilometer ska överenskommelse
om pausreglering träffas lokalt.
Avvikelse från pausreglerna kan ske efter lokal överenskommelse

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 mars 2011, 19:19:33 PM
Skillnaden mellan Sthlm o övriga landet är att i Sthlm får man ofta tokiga tjänstekonstruktioner med udda avlösningar och brutna pass o bilavlösningar för att det inte går att dra över typ 1 minut och få rast/paus på trevliga platser, i övriga landet kan man i samråd göra dessa avvikelser.

Vilket som är det bästa för kollektivet kan ni ju fundera över.
Stockholmslösningen är ju knappast den bästa. Men samtidigt får nog ändå arbetsgivarna som kollektiv till viss del ta på sig att man fått detta föreläggande. Vad som hände när man införde upphandlingssystemet var ju till stor del att från att man på många håll haft extemt mycket pausar, fick 3-4 timmars pass i följd utan någon egentlig möjlighet att ens gå på toaletten. Samtidigt förstår jag problemat för utförarna eftersom personal-och fordonsbehovet ju är de två stora kostnadsposterna och att vara "snäll" vinner man ju inga upphandlingar på. Så upphandlingssystemet driver ju på att använda personalen så effektivt som möjligt. Det hade ju dock varit önskvärt om bägge parter hade ansträngt sig för att gemensamt hitta en flexibel lösning på detta, innan det hann gå så här långt... 

lil-sis

I en bransch där man allra minst har problem med föryngringen av förarkåren så borde vettiga arbetsvillkor vara av intresse. Samt att inte slita ut den personal man har.

I en bransch där det redan är stor omsättning så spelar det antagligen mindre roll om man kör skiten ur personalen, det står femton nya och väntar runt hörnet hela tiden.

Det borde alltså vara företagsekonomiskt klokt att ta hand om sin personal. Så att den orkar arbeta, bra och länge utan onödig sjukfrånvaro.