Huvudmeny

Swebus 1939

Startat av Janne Rickman, 24 mars 2011, 20:56:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Uppsala Busstation 1993-03-09

/Janne

Ersa

Oj, vad mycket plats det var då! :)

Jacob

Ibland önskar jag att man kunde backa tiden och uppleva alla bussar som fanns innan man föddes och när man var riktigt liten. Eller rätt ofta önskar jag det, tänk att få uppleva nyleveransen av GUB 260-265 :D

Älskar dina bilder från förr, Janne!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Var de tinte 1939 som sedan hamnade i Ösmo på slutet av sin karriär? Fast om den gick i trafik vet jag ej, stod bara vid garaget innan den försvann.

Bussmicke

Den har väl hunnit med besök i Bromma oxå
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket trevlig bild! Här är en bild på systervagn 1940 i Uppsala under SJ-Buss-tiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Swebus 1939 Solna centrum 941013
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 24 mars 2011, 21:49:01 PM
Ibland önskar jag att man kunde backa tiden och uppleva alla bussar som fanns innan man föddes och när man var riktigt liten. Eller rätt ofta önskar jag det, tänk att få uppleva nyleveransen av GUB 260-265 :D

Älskar dina bilder från förr, Janne!

//Jacob

Jag har ett svagt minne av när 260-265 och 171-176 var nya, minns att jag kallade dem för "Neopland"!

Bland det första jag noterade var att sätet längst fram bakom de främsta dörrarna (som var min favoritplats när jag var liten) var bredare än de var i de andra "vanliga bussarna", vilket ofta gjorde att jag inte fick ha platsen för mig själv när jag satt där... ;D

jocke

171-176 kom när jag gick i mellanstadiet eller något. Kommer ihåg de stod "Vagen helt" istället för stannar på stoppskylten inne i bussen, har för mig det var på dessa iaf. Dom gick ofta på 6an när dom var nya.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 mars 2011, 22:44:15 PM
Var de tinte 1939 som sedan hamnade i Ösmo på slutet av sin karriär? Fast om den gick i trafik vet jag ej, stod bara vid garaget innan den försvann.

Jodå, men den användes ej där.

/Christian

Stefan P

Hej

Vart gick linje 813 år 1993?

mvh Stefan P

Jocke Selling

Citat från: Stefan P skrivet 30 mars 2011, 12:42:14 PM
Hej

Vart gick linje 813 år 1993?

mvh Stefan P

Uppsala-Storvreta-Ängeby-Vattholma-Brogård-Viksta. Ett fåtal turer som just denna startade eller slutade i Uppsala. Annars mellan skolorna i Storvreta och Viksta.
Det fanns även en 813Y men då är vi nog på 80talet och tassar, denna var en slags kombi av fd 913 och 122 skulle man kunna säga. Y:et stod för Yrestahed.

Passar på att tacka Janne för den trevliga bilden, tror att det bör vara 2843 på en Österbybrukstjänst bakom 1939. 2843 tillfördes Österbygaraget ungefär vid denna tid, flyttade senare i karriären till Gotland och två hel och två halvsystrar.