Örebro 70-tal

Startat av Peter Öden, 24 mars 2011, 08:26:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bilden visar buss nr. 201 hos länstrafiken Örebro län, fd. 11 hos
dåvarande Östernärkes Omnibusstrafik.
Bussen är en Volvo B 65508 SKV.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Detta är en tjusig bussmodell!!

Till höger skymtar bakändan på Södra Hjälmarstrandens ledbuss Scania-Vabis/Knutsen!!

mil

Står ju 207 på bussen. VAd  är det för nummer?

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 24 mars 2011, 10:50:00 AM

Det bör vara Länsbussarnas nummer, även om Peter skrev att det var 201.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: mil skrivet 24 mars 2011, 10:50:00 AM

Peter skrev nog fel. Nr 207 är Örebro Trafik AB:s nr på bussen. Östernärkes Omnibus och Södra Hjälmarstrandens Trafik ägdes nämligen några år av kommunägda Örebro Trafik innan Länsbussarna bildades och tog över.

BengaB40

Hej! Fin bild! Observerade den här bussen i Örebro, som ny 1960, dels för att den säkert var den första T-registrerade Volvo-"pannkakan" och för att det var första gången jag såg den nya vita ratt-varianten i en Volvo-buss! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Hej! Härlig bild! Inventarienummer 11 hos ÖOT och 207 hos Örebro stad där ÖOT var ett självständigt bolag. Omlackerad naturligtvis många gånger men här körde de med den ljusare grå färgen även fram och bak vilket gav bussen ett konstigt utseende. På min realskoletid var det här Brevensbussen som jag åkte med hem från skolan i Örebro till Asker varje eftermiddag. Bussen stod i garage i Brevens bruk. Det var en fin och ombonad buss som jag aldrig var så förtjust i. Den hade slätt, svagt sluttande innergolv. När man åkte hem var man alltid trött och det var alltid fullsatt och oftast en rad stående men det kan man ju inte lasta bussen för. Den här lackkombinationen introducerades hos ÖOT ca 1963. Tidigare enfärgat grå i den mörkare nyansen med mörkblå rand och röda hjul.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Gardinerna är uppsydda lokalt, de ursprungliga var mycket milt ljusgrågröna med något knappt skönjbart mönster. En sån där skylt med bussbolagets namn som sitter fastskruvad på bussidan har jag sparat undan.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Som ni ser sitter kylarlocket längst fram. Bussen blev ombyggd efter något år eftersom kylaren blev igensatt av snö på vintern och bussen kokade. Det ursprungliga kylarlocket satt bakom dörren (vänsterutförande). Jag minns denna buss som betydligt mer tystlåten i motorljudet än t ex de stadsbussar som gick i Karlstad. 51 sittplatser.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Beklagar mitt skrivfel beträffande inv.nr !

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Orsaken till att ÖOT köpte en B655:a torde enbart vara att Scania-Vabis slutade leverera BF-chassiet i Sverige. Men nästa buss som anskaffades blev en CF:are. De två föregående från 1957 och 1959 var BF 73 med liknande kaross som den avbildade.
Mvh Jan G