Huvudmeny

Borås idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 23 mars 2011, 19:54:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Det var ett tag sedan jag lade ut bilder under denna rubrik, men i eftermiddags blev det lite bilder.

Först några på Veolia 2263 som gick på nya linje 700:

Innan avgång från resecentrum kl 15.05.

Här på Sven Eriksonsgatan...

...liksom här. Jag såg ingen resenär på bussen när jag kikade som hastigast när den passerade, men på bilderna ser jag att det sitter någon längst fram på högersidan - kanske en annan förare?

Sedan lite blandat:

Orusttrafiken/Nettbuss 70879 har äntligen kommit i trafik, här svänger den in mot resecentrum från Teknologgatan.

En av BL:s nyaste MAN, 091, vid resecentrum som linje 6. Bakom kommer 054 på linje 5.

BL 159 på Nybron som linje 30 från Holmen mot Tosseryd.

Carlsteins Trafik i Brandstorp 57 parkerad på Yxhammarsgatan.

yngrot

Ja som vi sagt i annan tråd är inte 700 än så länge så välbesatt mest är det en del som väljer den istället för 350 ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 mars 2011, 21:23:49 PM
Ja som vi sagt i annan tråd är inte 700 än så länge så välbesatt mest är det en del som väljer den istället för 350 ..

Jag såg 15.05-avgången i går och då var det cirka fem resenärer från Resecentrum. Hur långt de skulle vet jag inte men det var ingen som medförde något större bagage. Så antagligen var det till Tranemo.

Just 15.05 är ju annars en tid då det inte går något tåg. Det går antingen två timmar tidigare eller två timmar senare. Så det borde väl kunna bli en och annan resande till Värnamo just där.

yngrot

13.05 idag var inte så många 5 st till tranemo.. fick 2 i Gislaved till Värnamo  fr Värnamo 15.05  2 st  samt fr Gislaved  6 ..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Dinchi86

Tror att linjen mot Värnamo blir nedlagd kanske lagom till sommaren.

Varför? Jo, resetiden för oss boråsare till Värnamo med denna buss blir nästan två timmar. Med Kust till Kust är resetiden lite mer än en timme, typ 1 timma och 10 minuter. Känns som att linje 700 kommer utnyttjas mest av Tranemo och Gislaved, om än knappt dom städerna.

Tråkigt att SJ lägger ned två Kust till Kust tåg, förbindelserna mellan Borås och Värnamo kommer bli sämre och även tågtrafiken längs Limmared-Värnamo-Alvesta och Växjö kommer bli glesare. Och den är redan gles idag...

Bernt Talbrant

Citat från: Dinchi86 skrivet 24 mars 2011, 23:17:51 PM
Tror att linjen mot Värnamo blir nedlagd kanske lagom till sommaren.

Varför? Jo, resetiden för oss boråsare till Värnamo med denna buss blir nästan två timmar. Med Kust till Kust är resetiden lite mer än en timme, typ 1 timma och 10 minuter. Känns som att linje 700 kommer utnyttjas mest av Tranemo och Gislaved, om än knappt dom städerna.

Tråkigt att SJ lägger ned två Kust till Kust tåg, förbindelserna mellan Borås och Värnamo kommer bli sämre och även tågtrafiken längs Limmared-Värnamo-Alvesta och Växjö kommer bli glesare. Och den är redan gles idag...

Nja, var inte försöksperioden 1,5 år eller något sånt? Då kan man väl knappast inte lägga ner linjen redan efter ett par månader...

För den som inte vet: SJ AB har alltså aviserat att man vill minska sin trafik Göteborg-Borås-Värnamo-Alvesta-Växjö-Kalmar från fem till tre tågpar. Om t ex länsbolagen vill ha kvar exempelvis oförändrad trafik får de betala för två tågpar - då kör SJ säkert gärna även dem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 mars 2011, 23:41:41 PM
Nja, var inte försöksperioden 1,5 år eller något sånt? Då kan man väl knappast inte lägga ner linjen redan efter ett par månader...

För den som inte vet: SJ AB har alltså aviserat att man vill minska sin trafik Göteborg-Borås-Värnamo-Alvesta-Växjö-Kalmar från fem till tre tågpar. Om t ex länsbolagen vill ha kvar exempelvis oförändrad trafik får de betala för två tågpar - då kör SJ säkert gärna även dem.

Försöksperioden är tre år men det skall göras en utvärdering efter halva tiden. Så rimligen blir det tidigast hösten 2012 som linjen läggs ned.

Skall kanske också påpekas att SJ:s beslut att dra in två tågpar om de inte får betalt för dem inte har något med inrättandet av busslinje 700 att göra.

Dinchi86

Jag blir så trött på länstrafikbolagen och SJ, dom är mer och mer giriga penga älskande företag!

Dessa företag skall vara en service för svenska folket, men just nu leker dom någon affärsverksamhet.
När dom dessutom inte kan vara i tid (SJ) under en stor del utav året så blir man ännu mer besviken, det är samma med Västtrafik.
Västtrafik har en massa krångliga biljetter och kort, flera olika tillägg som man inte blir klok på och också dåliga bussar (tänker på våra MAN bussar i Borås, dom var bra när dom byggdes... men BL och Västtrafik underhåller dom dåligt) samt gamla och dåliga tåg. Dom enda tågen som jag kan tycka är bra, är Reginorna.

Det var bättre när Älvsborgstrafiken fanns, minns att bussarna var av bra kvalitet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dinchi86 skrivet 25 mars 2011, 09:59:58 AM
Jag blir så trött på länstrafikbolagen och SJ, dom är mer och mer giriga penga älskande företag!

Dessa företag skall vara en service för svenska folket, men just nu leker dom någon affärsverksamhet.
När dom dessutom inte kan vara i tid (SJ) under en stor del utav året så blir man ännu mer besviken, det är samma med Västtrafik.
Västtrafik har en massa krångliga biljetter och kort, flera olika tillägg som man inte blir klok på och också dåliga bussar (tänker på våra MAN bussar i Borås, dom var bra när dom byggdes... men BL och Västtrafik underhåller dom dåligt) samt gamla och dåliga tåg. Dom enda tågen som jag kan tycka är bra, är Reginorna.

Det var bättre när Älvsborgstrafiken fanns, minns att bussarna var av bra kvalitet.

SJ:s uppdrag är att tjäna pengar och inte att vara en service för svenska folket. Det är Rikstrafiken och länsbolagen som har det ansvaret. SJ AB är alltså ett rent kommersiellt företag även om det är staten som är ägare. Västtrafik följer politiska direktiv om hur stor andel av deras kostnader som skall tas ut via biljetter, via skattebidrag eller via trafikinskränkningar.

Västtrafik äger inga bussar och är bussarna dåliga så är det inte deras ansvar. Busarna i Borås tätortstrafik underhålls av Borås Lokaltrafik. Inte heller Älvsborgstrafiken hade några egna busar. Västtågen körs av DSBFirst som också ansvarar för det löpande underhållet. Däremot är det Västtrafik som äger dem och som svarar för att de inte blir alltför nedslitna. Det har satsats rätt mycket på detta de senaste åren men man är inte riktigt klar än. Dessutom har Västtrafik beställt mer än ett tjog nya tåg som kommer att börja levereras i år.

yngrot

Det var nått nytt Staffan att "busarna underhålls av Borås lokaltrafik" ..busarna finns uppenbarligen på Västtrafik då..  ::) ;D     sorry kunde inte låta bli...

Ang 700 så är det på prov 1.5 år och då kan den läggas ner eller fortsätta i ytterligare 1.5 år.. Och att nån skulle åka hela vägen med 700 har nog ingen trott på den resan bör man ju göra med tåget...

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 mars 2011, 17:10:50 PM
Det var nått nytt Staffan att "busarna underhålls av Borås lokaltrafik" ..busarna finns uppenbarligen på Västtrafik då..  ::) ;D     sorry kunde inte låta bli...

Läser du inte Grönköpings Veckoblad? Där skriver man alltid bus precis som Swebus gör.  ;)

Fast sanningen är att s-et ibland hänger sig på mitt tangentbord så när jag skall skriva dubbel-s blir det ett enkel-s. Kan åtgärdas genom korrekturläsning. Men som den intelligenta läsekretsen redan förstått är det bussarna som underhålls av BL. Busarna underhåller sig själva.