Resa Uppsala - Arlanda

Startat av Broder Trucker, 23 mars 2011, 18:28:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Broder Trucker

Om man ska resa från uppsala till arlanda, vilken smskod ska man använda då?

Carl Eric

Nu så har jag ingen som helst aning om hur ULs Zon system ser ut men jag lyckades komma till följande länk utan att veta någonting, se om du hittar någonting där!  :)

http://www.ul.se/sv/biljetter/SMS-i-regiontrafiken/Sa-har-gor-du/
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Klara direktiv från UL om SMS-biljetter på 801:an saknas lite oväntat. Man borde tycka att UL borde ha väldigt klara direktiv för vad som gäller på sin populära linje 801, men tydligen finns det inte. En förköpsbiljett kostar dock 80 kr på sträckan (jämfört med 100 kr med bankkort på bussen) och således borde rimligtvis en SMS-biljett för zon 1 & 2 för samma 80 kr vara godkänd. Dvs "ULV12".

Men fråga alltid föraren vad denne tycker om saken innan du skickar ett sms, för säkerhets skull.

Jacob

Jag åkte Uppsala - Arlanda på mitt ungdomskort för bara ca 14:- :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 23 mars 2011, 22:53:39 PM
Jag åkte Uppsala - Arlanda på mitt ungdomskort för bara ca 14:- :)

//Jacob

Det är ju bara upp till 19 år...

När jag åker till Arlanda så brukar jag ta Upptåget, det går snabbare, det är bekvämare också!

Biljetten köper jag oftast i någon av de röda automaterna som står på resecentrum, där kan man helt enkelt knappa in Uppsala-Arlanda så får man en färdig biljett, enkelt och smidigt istället för att krångla med en massa sms-koder och skit...

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2011, 19:51:17 PM
Klara direktiv från UL om SMS-biljetter på 801:an saknas lite oväntat. Man borde tycka att UL borde ha väldigt klara direktiv för vad som gäller på sin populära linje 801, men tydligen finns det inte. En förköpsbiljett kostar dock 80 kr på sträckan (jämfört med 100 kr med bankkort på bussen) och således borde rimligtvis en SMS-biljett för zon 1 & 2 för samma 80 kr vara godkänd. Dvs "ULV12".

Men fråga alltid föraren vad denne tycker om saken innan du skickar ett sms, för säkerhets skull.

Ja, funkar nog men man är aldrig i zon 2 !! Lite som Uppsala-Hallstavik, fattar inte varför UL inte infört koden ULV1P / ULU1P vilket skulle vara den korrekta.

Rickbox

Jag tycker att ULs biljettsystem är rena idiotin, en massa krångliga koder för zoner och sladdriga, känsliga och omoderna magnetkort!

Det är mycket mera genomtänkt i till exempel Skåne, där har man samma kort oavsett om man ska åka inne i stan, på landet eller pågatåget, dessutom fungerar kortet i närliggande län till exempel Jönköpings län som har samma kortläsare och system.

Uppsala län som har ganska många invånare och sveriges fjärde största stad borde ha ett liknande system, det är tamejfan skandal att de har de här krångliga omoderna systemet! Vore väl en sak om det var i typ Norrbotten eller något, till och med dem har väl ett modernare system...

Tänk på alla studenter som är nya här i stan som utöver sitt plugg ska ha koll på en massa krångliga zon-koder och diverse omoderna papperskort med kryptiska beskrivningar... inte konstigt att så många studenter cyklar istället för att ta bussen...

Jag och säkert många andra med mig vill ha en förändring... NU!

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 23 mars 2011, 23:28:52 PM
Ja, funkar nog men man är aldrig i zon 2 !! Lite som Uppsala-Hallstavik, fattar inte varför UL inte infört koden ULV1P / ULU1P vilket skulle vara den korrekta.

Den skulle kanske kunna behövas på andra linjer, men inte på 801:an. Detta då SL-området egentligen inte räknas till UL:s "Zon Plus".
Dessutom finns det om man ska vara korrekt två olika SL-zoner man kan köpa UL-bussbiljetter till.
  • SL Zon C, dvs Rimbo, Norrtälje samt till Arlanda med 806:an, (och förr även med 802:an)
  • "Arlanda flerzon", vilket är när man åker Uppsala-Arlanda med 801:an. Dvs en lite dyrare biljett.
Med undantag av när man hoppar på 801 i Knivsta-Ar och åker till Arlanda. Då kostar det bara som en resa inom en UL-zon, utan tillägg. Detta då Knivsta är Zon 2 men har ett undantag som gör att alla priser gäller som att det skulle vara i Zon 1. Samt att man inte tar något tillägg för att passera zon/länsgränsen mellan Ar och Arlanda. Så en enkelbiljett Uppsala-Ar samt en enkelbiljett Ar-Arlanda kostar 40 kr st, men en enda biljett Uppsala-Arlanda kostar 100 kr... ::)

Krångligt? Ja! Så enklast för resenären (och vi förare) vore ju att bara kalla alla grannlän inkl Roslagen och Arlanda för "zon plus" och göra precis som MartinMartin föreslagit. ;D

Ersa

Citat från: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 23:40:25 PM
Jag tycker att ULs biljettsystem är rena idiotin, en massa krångliga koder för zoner och sladdriga, känsliga och omoderna magnetkort!

Det är mycket mera genomtänkt i till exempel Skåne, där har man samma kort oavsett om man ska åka inne i stan, på landet eller pågatåget, dessutom fungerar kortet i närliggande län till exempel Jönköpings län som har samma kortläsare och system.

Uppsala län som har ganska många invånare och sveriges fjärde största stad borde ha ett liknande system, det är tamejfan skandal att de har de här krångliga omoderna systemet! Vore väl en sak om det var i typ Norrbotten eller något, till och med dem har väl ett modernare system...

Tänk på alla studenter som är nya här i stan som utöver sitt plugg ska ha koll på en massa krångliga zon-koder och diverse omoderna papperskort med kryptiska beskrivningar... inte konstigt att så många studenter cyklar istället för att ta bussen...

Du har redan fått svar i din andra tråd om vad som gäller för BIMS. Det är inte UL:s fel att det nya systemet de och grannlänen beställt tillsammans för många år sedan dröjer och ständigt blir mer försenat.

Rickbox

Nu vet jag inte vad systemet heter men i Skåne kallas kortet i alla fall för Jojo-kortet, och man håller upp det framför en apparat så lyser det grönt, har man värdekort och åker med Regionbussarna eller Skånetrafiken Express så får man säga vart man ska så att chauffören kan dra rätt summa från kortet.

Tror det är samma system i grannlänen, varför beställde inte länen i Mälardalen samma system?

Det verkar i alla fall fungera bra i söder och har inte dröjt så värst länge vad jag vet, men även innan det infördes så var det en låda man stoppade ner kortet i, det var i mitt tycke lika smidigt förutom att det var lätt att sätta i kortet fel så det lyste rött, annars funkade det exakt likadant, samma system fanns också i grannlänen. så bytet till Jojo-kortet var kanske något onödigt...

Det gick och går att ladda kortet på bussen, vilket är väldigt smidigt, dock har de ännu inte tagit bort kontanterna från Skånetrafikens bussar, men man skulle ju kunna ladda kortet med bankkortet på ULs bussar till exempel om det här systemet fanns här i Uppland och omkringliggande län.

Det är intressant hur det kan skilja sig så otroligt beroende på vart man är i landet, i den här landsdelen, östra Svealand ska allt vara så krångligt och invecklat jämt nästan oavsett vad det gäller...

lil-sis

Citat från: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 23:40:25 PM

Studenterna verkar ha bra koll på vad de behöver och inte och nu har "alla" bytt till studentkorten. Så de behöver du nog inte oroa dig för ;)