Fråga om länslacken i Z-län

Startat av Niklas Bygdestam, 22 september 2007, 14:50:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag blir inte riktigt klok på hur det fungerar med länslacken i Z-län. Det vanligaste är ju att det antingen är en enda länslack i länen eller att det finns en lack för länstrafik och en för stadstrafik

Men i Z-län verkar det mer komplicerat. Jag har sett bilder nu på bussar med en dekor med en massa Z. Men jag har också sett bilder på randiga bussar istället. Men både de som har en massa Z och de som är randiga verkar finnar i olika färger. Så hur fungerar detta? Någon från Z-län som kan beskriva detta lite utförligt så vi andra förstår hur de har lagt upp sitt system där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 14:55:16 PM
Från begynnelsen 1989 var det en nyans/kommun, Åre=Röd, Bräcke=Gul, Strömsund=Blå, Ragunda=Orange, Krokom=Lila, Berg=Turkos osv.
Det är den designen med alla Z:an och helfärgad bakdel, senare har en enklare randig design tillkommit men som har samma nyanser som ovan.
Den flerfärgade designen är avsedd för godsbussar och tillkom ungefär samtidigt som randdesignen, med denna binds inte godsbussarna till en specifik kommun.

Till sist finns en speciell design för Linjerna 40, 45 o 63.

Stadsbussarna i Östersund har en helt egen design.

//Lars

Tack! Det verkar väldigt komplicerat i Z-län. Men vad skiljer randiga bussar från de som har en massa Z?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

På denna sida syns alla olika färger:
http://medlem.spray.se/svenskabussar

Det enda skillnaden mellan bussar med Z:an och de randiga är att de randiga är levererade efter år 2000. Tror att den första "zebran" var Danielssons rödvita polkagris "Ada" (RJL451) som sattes i trafik 2000-08-01. Färgerna är dock desamma som tidigare. Vitt i grunden och:

Blå Z:an eller ränder = Strömsunds kommun (samt Litstrafiken i norra Östersunds kommun)
Orange Z:an eller ränder = Ragunda kommun
Gula Z:an eller ränder = Bräcke kommun (samt Brunflotrafiken i östra Östersunds kommun)
Blågröna/turkosa Z:an eller ränder = Härjedalens och Bergs kommuner (samt Fåker- och Orrvikentrafiken i södra Östersunds kommun)
Lila Z:an eller ränder = Krokoms kommun
Röda Z:an eller ränder = Åre kommun (men passerar även Krokoms kommun på väg via E14 till/från Östersund)

Godsbussarna är vita som Lars skrev, och de länsöverskridande linjerna 40 Östersund-Örnsköldsvik samt 45 Mora-Sveg-Östersund-Arvidsjaur-Gällivare är i samma blåfärger som bussarna längs Norrlandskusten Sundsvall-Umeå-Haparanda.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 15:20:50 PM
Om du med en massa Z:an menar den lacken som är på den gula bussen i inlägget om JB 288 är enda skillnaden att den randiga är av nyare datum efter att designen ändrats något.

//Lars

Här är ett exempel på buss som jag kallar en massa Z:an
http://i231.photobucket.com/albums/ee13/ovebojarp/img331.jpg

Är dessa alltså äldre än de randiga? Ändrade man då till randigt för att förenkla lite för de som underhåller lacken?

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 september 2007, 15:18:27 PM
Det verkar väldigt komplicerat i Z-län.

Snarare otroligt dyrt att flytta bussar mellan olika kommuner. Den vita godslacken borde införas på alla typer av bussar, om man nu prompt ska ha något så onödigt som en länslack i ett län där ingen bryr sig om bussens färg, mer än i Östersunds stad och kanske på förortstrafiken till Krokom och Brunflo.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 september 2007, 15:26:53 PM
Här är ett exempel på buss som jag kallar en massa Z:an
http://i231.photobucket.com/albums/ee13/ovebojarp/img331.jpg

Är dessa alltså äldre än de randiga? Ändrade man då till randigt för att förenkla lite för de som underhåller lacken?

Som jag skrev är randiga levererade år 2000 och senare. Några untantag finns i form av KR Trafik 23 som var en av de sista bussarna som fick Z:an (lila sådana för Krokom) men som flyttades till Strömsund efter år 2000 och då fick blå ränder.

Kanske var tanken med ränderna (som är klistermärken) att det skulle bli billigare. Det kostar dock ändå 110 000 kr att stripa upp en buss idag, så inte vet jag om man sparade något just.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 15:30:19 PM
Nu har det för förslappats lite jmf med tidigare, KR kör ju till Åsarna/Rätan/Klövsjö med Krokomsbuss.

Och ingen resenär bryr sig om det. Ett bra skäl att ta bort dessa kommunfärger i framtida upphandlingar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 22 september 2007, 15:28:28 PM
Snarare otroligt dyrt att flytta bussar mellan olika kommuner. Den vita godslacken borde införas på alla typer av bussar, om man nu prompt ska ha något så onödigt som en länslack i ett län där ingen bryr sig om bussens färg, mer än i Östersunds stad och kanske på förortstrafiken till Krokom och Brunflo.

Men jag undrar varför man har kommit på idén att göra det så här komplicerat med länslacken i Z-län. Var det någon "lokalpatriotism" i de berörda kommunerna som gjorde att varje kommun ville ha sin egen lack? Dessutom måste de väl för länge sedan insett hur opraktiskt det borde vara om en buss ska flyttas till ny kommun? Tänk om vi hade så i Uppland. Då skulle t ex en buss från Tierp ha sett lite annorlunda ut i jämförelse med en från Uppsala. Skulle bussen sedan flyttas så måste den också ändras. Krångligt värre

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 september 2007, 15:36:51 PM

Men jag undrar varför man har kommit på idén att göra det så här komplicerat med länslacken i Z-län. Var det någon "lokalpatriotism" i de berörda kommunerna som gjorde att varje kommun ville ha sin egen lack? Dessutom måste de väl för länge sedan insett hur opraktiskt det borde vara om en buss ska flyttas till ny kommun? Tänk om vi hade så i Uppland. Då skulle t ex en buss från Tierp ha sett lite annorlunda ut i jämförelse med en från Uppsala. Skulle bussen sedan flyttas så måste den också ändras. Krångligt värre

Det var på ett liknande sätt hos GLAB (Göteborgsregionens Lokaltrafik) på sin tid. Bussarna var märkta med den kommun där de skulle tjänstgöra. Lite av detta lever kvar än i dag hos Västtrafik, nämligen i form av färgexpresserna.
GLAB ville ha samma system för pendeltågen men där lyckades SJ övertyga dem om att det var synnerligen orationellt. Jag vet inte om bussbolagen bedömde som mindre orationellt eller att de helt enkelt inte insåg vilka problem som skulle bli med detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 16:11:52 PM
Så länge det är olika företag som kör i resp kommun uppstår ju inga bekymmer, så var det ju i princip när Länstrafiken Jämtland började med sina idéer, idag och ännu mer from sommaren 2008 är det ju ett företag som kör 80 %+ av hela länstrafiken och då blir det orationellt så det skriker om det.

Här har vi också ett av de hinder mot större konkurrens i Jämtland.

//Lars

Förvisso sant. Men så var det inte i GLAB-området. Swebus körde t ex då i många trafikområden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)