Hur fungerar stadsgator med fler än 30 avgångar per timme?

Startat av Anders Noren, 21 mars 2011, 14:29:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Jag är, för mitt eget höga nöjes skull, intresserad av att få veta mer om svenska stadsgator med mellan 30 och 50 bussavgångar per timme och riktning. Finns det någon som uppfyller de flesta av följande kriterier:
- stadsgata
- 30-50 avgångar per timme och riktning
- ett körfält per riktning
- gatuparkering
- ingen särskild cykelbana
- minst 350-400 meter lång sträcka (5-6 kvarter)
- en busshållplats på sträckan?

Hur stor är övriga trafiken? Hur är framkomligheten för de olika trafikslagen? Finns några problem, och i så fall vilka?

Anders

Olof Lagerkvist

Jag är faktiskt lite tveksam till att någon så lång sträcka uppfyller alla kraven. Men det finns nog en och annan sträcka som kommer i närheten längs något eller några enstaka kvarter, t ex Östra Hamngatan i Göteborg och liknande.

Men sträcker man sig utanför Sverige kan man studera Oxford Street i London. Nu är visserligen privatbilar starkt begränsade under långa tider av dygnet längs stor del av den gatan liksom parkering för privatbilar inte riktigt förekommer längs hela gatan heller, men antalet bussar per timme uppfylls ganska väl.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 15:11:52 PM
Jag är faktiskt lite tveksam till att någon så lång sträcka uppfyller alla kraven. Men det finns nog en och annan sträcka som kommer i närheten längs något eller några enstaka kvarter, t ex Östra Hamngatan i Göteborg och liknande.

Med tanke på att S:t Petri Kyrkogata, Klostergatan och Kyrkogatan i Lund uppfyller de flesta kriterierna och att Södra Kungsgatan i Gävle inte är långt ifrån så borde det väl finnas någon fler gata i landet som också gör det?

Wetjo

Stationsgatan i Borlänge har visserligen bara 20 avgångar, men vi slåss med "Svensson" o Varuleveranser.
Östra Hamngatan i Falun har en liknande lösning.

Det är svårt i de mindre städerna...

Traesk

Nu kanske inte riktigt alla krav uppfylls, men vid hållplats Tjärhovsplan mot Slussen går ju helt otroligt mycket bussar på vardagsmorgonar... :)

Andreas91

Jag funderar också på Södermalm och Katarinavägen och ev. hela Renstiernas gata, precis som Traesk. Traesk har även nämnt Tjärhovsplans hållplats, vilken ju faktiskt är första stopp för stombuss 2 och 3 efter resp. före Slussen - dessa stannar m.a.o. inte vid hållplatsen mitt i Katarinabacken (kommer ej ihåg namnet på denna, men gissar på Glasbruksgatan), vilket där åtminstone borde skapa en sträcka på 400 meter, ev. även mer än 400 m. Traesk nämnde också att trafiken blev tät i morgonrusningen, vilket den väl blir även i em-rusningen, där väl linje 76 har en stor roll i det hela, med tät trafik under rusningen.

Sen är jag även inne på det som Olof pratade om, dvs. storgator i ex. London, där som sagt Oxford street verkligen kryllar av bussar i båda riktningar. Det är förvisso kanske inte riktigt lika tät trafik på dessa gator, men jag upplever det ändå som att även Regent Street, Piccadilly, Park Lane, Bayswater Road, Westminster Bridge och ev. även exempelvis Aldwych har rätt så bra och tät busstrafik. (Mest tveksam till Aldwych, men för övrigt rätt hundra.)

Andreas91

Ser man återigen på Oxford Street, så är det förvisso en ur flera synvinklar sett en riktigt häftig gata, både för alla dubbeldäckarfantaster, men förstås även all shopping. Sist jag var i London och då jag en dag skulle ta buss 94 ifrån en av hållplatserna på Oxford Street, så var det först och främst stora förseningar. Väl på bussen, så var vi fast. Det var tvärstopp hela gatan. Något hade förmodligen hänt vid Marble Arch eller i närheten och då finns risk att den smala Oxford Street (en fil per riktning), drabbas hårt. Stora folkmassor folk springer över gatan med shoppingkassar, ibland mitt emellan bussar, flera gånger precis framför dom, så förarna får tvärnita. Cyklister har jag sett inte heller verkar ha det så lätt alla gånger - det händer att de får trampa för glatta livet för att komma iväg frän bakomliggande, men även framåtliggande buss.

preacher

I karlskrona har kommunen byggt en ny Centumhållplats på Parkgatan. Där kommer o går 19 bussar i timmen. Den är enkelriktad o ca 70 m lång. Parkeringar o lastintag till köpcenter kronan. Sen bygger don 2 nya hållplatser, en vid Järnvägsstationen på Blekingegatan där ytterligare 6 bussar itimmen passerar totalt 25 i timmen. Där kommer även 25 st in mot stan då den är dubbelriktad. Så totalt 50 stadsbussar i timmen + Regionaltrafiken kommer att gå där. Där kör vi vidare ut ur stan o ännu en ny hållplats blir strax innan man kommer ut på Borgmästarekajen där hållplatsen utanför Lidl försvinner. I högtrafik tillkommer väl ca 10 bussar till i timmen. Så det ska bli intressant o se hur det kommer att fungera på Blekingegatan den är ca 300 m Lång. Trafiken skulle börjat i December men hoppsan det blev vinter o då går det inte att bygga. Ny invigning blir nog innom en månad.

//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Anders Noren

Och hur fungerar trafiken på alla dessa gator? (Oxford street kan vi lämna därhän - bara fotgängarantalet där motsvarar folkmängden i en större svensk stad. Östra Hamngatan i Falun kan vi också lämna därhän, den har jag personligen utrett trafiksituationen på.)

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 22 mars 2011, 11:14:59 AM
Och hur fungerar trafiken på alla dessa gator? (Oxford street kan vi lämna därhän - bara fotgängarantalet där motsvarar folkmängden i en större svensk stad. Östra Hamngatan i Falun kan vi också lämna därhän, den har jag personligen utrett trafiksituationen på.)

Det är ju egentligen inget problem med 30-50 avgångar i timmen om man ser rent trafikmässigt. Just nu är ju ett exempel längs Hagsätraavstängningen, där det går 48 avgångar i timmen i högtrafikriktning, på en del inte alltför stora gator kring Högdalen-Hagsätra. Sedan är ju frågan förstås vad som ska räknas som en stadsgata men ändå.

Odengatan i Stockholm i rikting från Odenplan kommer också upp i ca 50 avgångar i morgonrusningen utan några större problem, om än det är en relativt kort sträcka som är gemensam. Där är det ju dock egna kollektivtrafikfält förstås. Problemet är som antyds ovan hur mycket övrig trafik det är och kanske framförallt hur mycket korsande trafik. Det handlar ju också om vilken signalprioritering man kan ge. Har man kollektivtrafikfiler med signalprioritering kan man väl uttrycka en begränsning i den tid det tar mellan grönljusen i relation till hur många bussar som kan stanna på varje hållpalts (eller olika hållplatslägen), samt hur många bussar som hinner över på varje grönljus.

Exempel - för att inte övrig trafik ska korka igen, kan man bara ge grönt ljus åt bussarna, säg 20 minuter per timme i dimensionerande korsning. Varje grönljus är 1 minut och alltså blir det 20 gånger per timme som bussar kan passera korsningen. På varje minut det är grönt ljus hinner 5 bussar passera. I sådana fall måste hållplatslägena på gatan ha plats för 5 bussar samtidigt (och gärna någon extraplats - men eftersom ett innerstadsstopp tar i genomsnitt 30 sekunder (säger vi), så kan man ju i princip klara sig med färre hållplatser (men leder till att bussar får stå i kö till att komma in till hållplatsen, men bara de hinner iväg innan nästa grönljus är det ju inga problem)

Med denna beräkning skulle vi alltså få plats med ca 100 bussar i timmen - om än det förstås blir problem när man börjar nå upp till den teoretiska kapaciteten, säg alltså vid kanske 80%. Sedan finns det förstås andra problem med att köra så tät trafik - framförallt om det är en specifik linje som har ett så högt tryck. Minsta försening skapar ju stora problem på linjen.

Fördelen med bussar är väl dock annars att de är så flexibla - man kan ju ha hur många hållplatslägen som helst egentligen för varje busshållplats. Enda begränsningen ligger ju i hur många bussar som kan passera en given korsning utan att det börjar byggas upp en busskö bakom. Det vill säga att bussarna går i tätare trafik, än vad trafiksignalssystemet förmår släppa igenom.






Kollektivtrafikentusiast

I Malmö finns Södra förstadsgatan med nära 50 avgångar/riktning i rusningstrafik. Busstrafiken där lär dock överleva max 2-3 år till innan den flyttas.


Anders Noren

#11
Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 23 mars 2011, 23:00:01 PM
I Malmö finns Södra förstadsgatan med nära 50 avgångar/riktning i rusningstrafik. Busstrafiken där lär dock överleva max 2-3 år till innan den flyttas.

Haha, snacka om att gå över ån efter vatten. Södra Förstadsgatan var nog exakt ett sådant exempel jag var ute efter. Den råkar dessutom vara väl utredd av Trivector. Tack för påminnelsen!

Anders, Lund

Bingoberra

Cigarren i Jönköping uppfyller väl de flesta av kriterierna.