Äntligen gör man nåt åt Luthagsesplanaden i Uppsala

Startat av MartinMartin, 21 mars 2011, 14:07:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

http://www.unt.se/uppsala/gront-ljus-ska-ge-kortare-restider-1289874.aspx

Frågan är väl bara hur det kommer att fungera i praktiken då det i princip
kommer bussar där hela tiden från alla håll.....

Ersa

"Uppsala blir först i landet med ett nytt system för att ge busstrafiken grönt ljus i gatukorsningar".

Eeh? Hur menar UNT? Ja, kanske blir Uppsala först med just detta typ av system...
Däremot skulle jag vilja säga att Uppsala är hopplöst sist i Sverige med att ha införa någon form av koordination eller grön våg bland trafikljusen! Helt värdelös stad att köra någon typ av fordon i, och hur mycket utsläpp som genereras av alla dessa totalt onödiga inbromsningar, stopp och accelerationer vågar jag inte tänka på.

Inte ens klockan 03:30 kan jag slippa undan rött ljus på väg till jobbet, trots att korsande trafik saknas helt... >:(

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 19:21:55 PM
"Uppsala blir först i landet med ett nytt system för att ge busstrafiken grönt ljus i gatukorsningar".

Eeh? Hur menar UNT? Ja, kanske blir Uppsala först med just detta typ av system...
Däremot skulle jag vilja säga att Uppsala är hopplöst sist i Sverige med att ha införa någon form av koordination eller grön våg bland trafikljusen! Helt värdelös stad att köra någon typ av fordon i, och hur mycket utsläpp som genereras av alla dessa totalt onödiga inbromsningar, stopp och accelerationer vågar jag inte tänka på.

Inte ens klockan 03:30 kan jag slippa undan rött ljus på väg till jobbet, trots att korsande trafik saknas helt... >:(
Har inte tom Luleå kollektivprio?

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 21 mars 2011, 19:25:41 PM
Har inte tom Luleå kollektivprio?

Stockholms innerstad har väl haft det i många herrans år?
Och till BussPC:n från Init ingår det ett system som kan styra trafikljus. Kommer det två bussar fram till samma korsning (i 90º vinkel) blir det bussen som är mest försenad som får grönt. Helt automatiskt. Jag tror man har kört med detta i Oslo i något år eller två.

Anders Noren

Citat från: mushkot skrivet 21 mars 2011, 19:25:41 PM
Har inte tom Luleå kollektivprio?

Inte bara "t.o.m.", de har ett av landets bättre fungerande system för bussprioritering i trafikljusen.

Men Uppsala är inte sist: Gävle har ingenting förutom ett trasigt övergångsställe vid Rådhustorget.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 21 mars 2011, 20:26:35 PM
Men Uppsala är inte sist: Gävle har ingenting förutom ett trasigt övergångsställe vid Rådhustorget.

Men är problemen med konstant rött ljus för all busstrafik i var och varannan korsning verkligen lika stora i Gävle som de är i Uppsala?

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 20:54:08 PM
Men är problemen med konstant rött ljus för all busstrafik i var och varannan korsning verkligen lika stora i Gävle som de är i Uppsala?

Om de är lika stora vet jag inte, men jag vet i alla fall att upp till en femtedel av den totala restiden går åt till att vänta på grönt ljus. En femtedel! Det är ungefär 20 miljoner kronor per år om det ginge att omsätta en eventuell tidsbesparing i reda pengar.

AL

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 19:28:39 PM
Jag tror man har kört med detta i Oslo i något år eller två.

Jo, men även där är trafikljusen korkade mest hela tiden... Ett pass på 34:an mellan Tåsen och Ekeberg-Hageby kan nästan ge en hjärtinfarkt...  :P

KG

Är det bara stadsbussarna som kommer få detta eller både stad och region? Jag undrar med anledning att stadsbussarna har trivector och regionbussarna init. Är ju två helt olika system.

jocke

Citat från: Anders Noren skrivet 21 mars 2011, 20:26:35 PM
Inte bara "t.o.m.", de har ett av landets bättre fungerande system för bussprioritering i trafikljusen.

Men Uppsala är inte sist: Gävle har ingenting förutom ett trasigt övergångsställe vid Rådhustorget.

Anders

Där har du fel ;)

Gävle har bussprioritering på två ställen vad jag vet, iaf enligt polaren, plus det jag själv sätt.
Ena stället är Nygatan/norra kungsgatan mot rådhuset till, där är de ofta de blir rött och sedan kommer en buss glidande, poff grönt, för att sen bli rött igen direkt.
Andra stället är Korsningen Parkvägen / Södra kungsgatan.

KG: Jag gissar på stadsbussarna först o främst iaf
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 21 mars 2011, 21:16:56 PM
Är det bara stadsbussarna som kommer få detta eller både stad och region? Jag undrar med anledning att stadsbussarna har trivector och regionbussarna init. Är ju två helt olika system.

Tror inte detta kommer integreras i varken trivector eller init utan det blir nog ett fristående system.

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 23:45:40 PM
Där har du fel ;)

Gävle har bussprioritering på två ställen vad jag vet, iaf enligt polaren, plus det jag själv sätt.
Ena stället är Nygatan/norra kungsgatan mot rådhuset till, där är de ofta de blir rött och sedan kommer en buss glidande, poff grönt, för att sen bli rött igen direkt.
Andra stället är Korsningen Parkvägen / Södra kungsgatan.


Kors i taket! Det måste ha skett nyligen? Är det månne entreprenören som har betalat? I och med att deras avtal ser ut som det gör så får de ju hela vinsten av en effektivisering och att ordna bussprioritering i de mest trafikerade korsningarna är en mycket lönsam åtgärd! En miljon hit eller dit är däremot felräkningspengar för kommunen.

Men trafiksignalerna vid Rådhustorget är alltså fortfarande trasiga? Det var ju bara sex år sedan signalerna kom på plats och bara nästan sex år sedan de slutade fungera.

Anders