Brokigt i Mariestad 1973

Startat av Bengt H, 20 mars 2011, 18:20:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Mariestads busstrafiks bussar var inte av det fräschaste slaget, i varje fall såvitt jag kunde se vid mina besök vid skiftet mellan 60- och 70-tal. Denna dag i juni 1973 hade man följande brokiga utsättning i stadstrafiken.

På linje 1 gick en Mercedes, R401. Enligt Svensk busshistoria är det en O321HL som då tillhörde Torsö omnibustrafik. Kan man anta att den hyrdes in på grund av brist på fungerande bussar?

På linje 3 gick CAA007, En Volvo B715 med kaross från VBK. Med bara en dörr var inte heller den särskilt lämplig för stadstrafik

Den enda bussen som var någorlunda anpassad för stadstrafik var den som är i mitten i denna rad som visar hela utsättningen, ECC918, en Volvo B655 med Arvikakaross. Denna buss hade tidigare tillhört Falköpings stadstrafik

Björn Forslund

Härliga bilder från en tid då man kunde se nästan vad som helst i stadstrafik.
Hade alla VBK-karosser av den modellen det där lilla "fönstret" ovanför desten? En del bolag utnyttjade ju detta för sin logga, men den är ju lite väl låg för att vara lämpad för linjenummer.

Mats Karlsson

Mycket intressanta bilder!!

Mariestads Busstrafik hade nog något samrabete med Torsö Omnibus redan 1973, för 1976 tog man över Torsö-bolaget.

CAA007 köptes in 1969, men jag har aldrig lyckats utröna vem som ägde bussen 1965-69. Möjligen var det Volvo. Volvo beställde nämligen en serie VBK-karosserade bussar 1964/65 och försökte sälja dem efterhand. CAA007 var en av dem. Jag vet inte om det var ett försök att sälja "helbyggt". Det verkar som det gick trögt med försäljningen av dessa bussar, men så småningom kom de ut på marknaden. För CAA007 tog det extra lång tid, om det nu var så att Mariestads Busstrafik var förste ägare. Kanske hann någon annan äga bussen ett tag före 1969?