Vilka kör ersättningstrafiken?

Startat av Carl Eric, 19 mars 2011, 22:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Satt och funderade lite på vilka som tågbolagen anlitar till sina respektive ersättningstrafiker? (Den meningen kändes inte riktigt grammatiskt korrekt...). Kom fram till att jag faktiskt bara vet två av dem som kör i Sverige idag, så ni får gärna hjälpa mig att fylla på listan!  :)

SJ AB - Björks Buss
SJ Norrlandståg - ?
Botniatåg - ?
Veolia Transport - ?
DB Regio - Interbus
DSB Småland - ?
DSB Väst - ?
Arriva - ?
DSBFirst - ?
Tågkompaniet - ?
Tågkompaniet Värmland - ?
Stockholmståg - ?
Roslagståg - ?

(Hoppas nu bara att jag inte har glömt någon operatör i Sverige nu, det vore ju pinsamt! :P)

Jag skulle som sagt vara mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig att fylla på denna lista! :)

Tack på förhand!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 19 mars 2011, 22:40:52 PM
Hej!

Satt och funderade lite på vilka som tågbolagen anlitar till sina respektive ersättningstrafiker? (Den meningen kändes inte riktigt grammatiskt korrekt...). Kom fram till att jag faktiskt bara vet två av dem som kör i Sverige idag, så ni får gärna hjälpa mig att fylla på listan!  :)

SJ AB - Björks Buss
SJ Norrlandståg - ?
Botniatåg - ?
Veolia Transport - ?
DB Regio - Interbus
DSB Småland - ?
DSB Väst - ?
Arriva - ?
DSBFirst - ?
Tågkompaniet - ?
Stockholmståg - ?
Roslagståg - ?

(Hoppas nu bara att jag inte har glömt någon operatör i Sverige nu, det vore ju pinsamt! :P)

Jag skulle som sagt vara mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig att fylla på denna lista! :)

Tack på förhand!

MVH Calken

DSB Väst anlitar Buss i Väst. Tågkompaniet har för X-Tåget och Tåg i Bergslagen en anställd bussamordnare med förflutet från Swebus och som raggar bussar från bolag i närheten av trafikavbrotten. Tågkompaniet Värmland och Göteborg-Oslo anlitar Nettbuss Transfer. Sedan gäller ju som alltid att de anlitade bolagen anlitar andra bussbolag när de egna resurserna inte räcker till. För trafiken Göteborg-Oslo anlitas Stigen Buss mycket liksom Strömstad-Tanum Buss (som ägs till cirka 40 procent av Nettbuss).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Wennerlid

Citat från: calken skrivet 19 mars 2011, 22:40:52 PM
Hej!

Satt och funderade lite på vilka som tågbolagen anlitar till sina respektive ersättningstrafiker? (Den meningen kändes inte riktigt grammatiskt korrekt...). Kom fram till att jag faktiskt bara vet två av dem som kör i Sverige idag, så ni får gärna hjälpa mig att fylla på listan!  :)

SJ AB - Björks Buss
SJ Norrlandståg - ?
Botniatåg - ?
Veolia Transport - ?
DB Regio - Interbus
DSB Småland - ?
DSB Väst - ?
Arriva - ?
DSBFirst - ?
Tågkompaniet - ?
Stockholmståg - ?
Roslagståg - ?

Tack på förhand!

MVH Calken

Stockholmståg - Nobina
Roslagståg - Keolis (Busslink)

// Niclas

Wetjo

Veolia Transport ringer till Bussakuten som i sin tur fixar bussar...

handläggaren

Carl Eric

Tack för svaren hittils!

Ni förstod precis vad jag menade trots att jag glömde skriva det, jag undrar alltså vilka tågbolagen anlitar för koordinering, inte vilka som faktiskt kör bussarna! :)

Uppdaterad lista:

• SJ AB - Björks Buss
  • SJ Norrlandståg - ?
  • Botniatåg - ?
  • Veolia Transport - Bussakuten
  • DB Regio - Interbus
  • DSB Småland - Bussakuten
  • DSB Väst - Buss i Väst
  • Arriva - ?
  • DSBFirst - ?
  • Tågkompaniet - Lokal samordnare
  • Tågkompaniet Värmland - Nettbuss Transfer
  • Stockholmståg - Nobina
  • Roslagståg - Keolis
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Busster

Och Bussakuten ägs av Veolia Transport.

Staffan Sävenfjord

Citat från: The Driver skrivet 20 mars 2011, 13:35:59 PM
Och Bussakuten ägs av Veolia Transport.

För att vara riktigt noga: Bussakuten ägs av People Travel Group som i sin tur ägs av Veolia Transport. Enligt den i och för sig dåligt uppdaterade hemsidan kör de också för Arlanda Express (som saknades i förteckningen).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2011, 15:08:22 PM
För att vara riktigt noga: Bussakuten ägs av People Travel Group som i sin tur ägs av Veolia Transport. Enligt den i och för sig dåligt uppdaterade hemsidan kör de också för Arlanda Express (som saknades i förteckningen).

Ja det var inte mycket som stämde på den hemsidan inte!

Ja Arlanda Express hade jag glömt, men det är alltså Bussakuten som kör hos de med?

handläggaren

DSB First (Öresundståg) - Bussakuten
Arriva - Bussakuten

Peter Elmheden

Citat från: calken skrivet 20 mars 2011, 15:31:12 PM
Ja det var inte mycket som stämde på den hemsidan inte!

Ja Arlanda Express hade jag glömt, men det är alltså Bussakuten som kör hos de med?

Ja, sj´s körningar har de ju inte längre men vilka är de andra felen?

Carl Eric

Tackar så mycket!

Någon som vet om SJ Norrlandståg och Botniatåg (ägt av SJ och DB) också anlitar Björks Buss?

Uppdaterad lista:

• SJ AB - Björks Buss
  • SJ Norrlandståg - ?
  • Botniatåg - ?
  • Veolia Transport - Bussakuten
  • DB Regio - Interbus
  • DSB Småland - Bussakuten
  • DSB Väst - Buss i Väst
  • Arriva - Bussakuten
  • DSBFirst - Bussakuten
  • Tågkompaniet - Lokal samordnare
  • Tågkompaniet Värmland - Nettbuss Transfer
  • Stockholmståg - Nobina
  • Roslagståg - Keolis
  • Arlanda Express - Bussakuten

Carl Eric

Citat från: Peter Elmheden skrivet 20 mars 2011, 18:41:20 PM
Ja, sj´s körningar har de ju inte längre men vilka är de andra felen?

Okej det var inte så mycket mer förutom Merresor men när de nämner SJ på alla sidor så får man känslan av att det var ganska mycket som inte stämde! :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 20 mars 2011, 18:43:55 PM
Tackar så mycket!

Någon som vet om SJ Norrlandståg och Botniatåg (ägt av SJ och DB) också anlitar Björks Buss?

SJ Norrlandståget använder Björks. Botniatåg vet jag inte.

swedebear

När jag skulle åka med Botniabanan från Öviks Norra för en månad och den var inställd så var det Lindströms Buss om jag inte minns fel som körde ersättningstrafiken därifrån, däremot så såg jag en SJ-målad buss när vi kom fram till Umeå Östra som troligen gått från Öviks C.

När jag åkte med Nattåg söderut för två månader sedan så var det Senor Svensson, KR-Buss och SJ-målad buss som körde oss från Öviks C till Sundsvall C

Vilka det är som sköter den och beställer bussar osv vet jag tyvärr inte
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours