Huvudmeny

GUB bussar

Startat av Stefan P, 19 mars 2011, 12:46:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur många bussar är numera strajpad med reklam?
Skall alla bussar bli strajpade?

mvh Stefan P

Jacob

Menar du helreklam eller bara där bak?

De med helreklam är:

120
121
128
131

De med bakreklam som jag har sett är:

en 29x MAN-ledvagn

Ett antal 370-381

Några 386-392

Samt alla 801-808 som har Mjuka linjen-reklam.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Stefan P

Hej

Jag menar de helstrajpade.

mvh Stefan P

Rickbox

Har inte några stycken ur serien 505-514 fått reklam längst bak?

Vad jag vet är det endast de korta MAN-gasbussarna som är heltejpade med reklam, framförallt '07:orna, ser bedrövligt ut! >:(

Jacob

Jo nästan alla omnin hade WIDERLÖW & CO-reklam där bak, men 605 och 602 har jag sett utan, så de kanske är påväg att tas bort :) Tack för påminnelsen, glömde helt bort att omnin också hade :) Samt kom jag på nu att 126,127 och 129 har bakreklam också :)

Men jag tycker 128 blev riktigt lyckad i sin 24UNT-reklam :)

//Jacob

Rickbox

Jag gillar inte den heltejpade reklamen, det förstör bussens design. Hade varit bättre om reklamen hade följt bussens formspråk.

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 19 mars 2011, 14:36:34 PM
Jag gillar inte den heltejpade reklamen, det förstör bussens design. Hade varit bättre om reklamen hade följt bussens formspråk.

GUB 120 har numer så, man har av någon anledning tagit bort reklamen på fönsterna. Men då har massa reklam försvunnit Och visst skulle det vara snyggt om reklamen följde bussens linjer, men det skulle bli svårare eftersom man inte har tillräckligt med plats i och med att fönsterna försvinner.

Men det fulaste är när de klistrar över emblemet i fronten, som de gjort på samtliga MAN utom 128, där de har löst det riktigt snyggt!! Kolla detta inlägg för bilder :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40040.0

//Jacob

the0fiskis

Citat från: Rickbox skrivet 19 mars 2011, 14:36:34 PM
dem som gör reklamen (företaget/reklambyron) vill ha så mycket reklam för pengarna därför "brukar" helvangs reklam inbära att dem tejpar över ruterna.
det är svårt att gör reklam som ska passa bussarna linjer, för om dem ska reklam på flera olika bussmodeler så inbär det mycket mer arbete än vad det ger, exempel om dem ska ha en reklam på en man buss och på en scania då måte dem göra två olika reklamer som tar tid och pengar. sen har dem särket inte kunspaken om hur en viss buss ser ut men det är nog det minsta problemet

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 19 mars 2011, 15:31:44 PM
GUB 120 har numer så, man har av någon anledning tagit bort reklamen på fönsterna. Men då har massa reklam försvunnit Och visst skulle det vara snyggt om reklamen följde bussens linjer, men det skulle bli svårare eftersom man inte har tillräckligt med plats i och med att fönsterna försvinner.

Men det fulaste är när de klistrar över emblemet i fronten, som de gjort på samtliga MAN utom 128, där de har löst det riktigt snyggt!! Kolla detta inlägg för bilder :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40040.0

//Jacob

Det jag menar är att reklamen följer de områden på bussen som inte går att se igenom. Längre bak så går ju väggen upp lite, det är svårt att se på utsidan då glaset täcker över, där gör det inget om man sätter reklam, då det det ändå inte går att se igenom, men det ska inte täcka över så det skymmer sikten för passagerarna. Bakrutan däremot kan den väl täcka över.

Bussen med Media Markt-reklam är nog den jag tycker är värst, kan förknippas med en SL-buss på avstånd... kanske är det meningen att den ska vara en blickfångare, vad vet jag...

Jacob

Men den reklam som sitter över fönsterna är ju av genomsiktig plast, så man ser ut.
Jag tycker Medimarktbussen är snygg, dock borde man ha kunnat följt bussens linjer mer. Men jag tycker att 120 är fulast, med helsvart reklam.

//Jacob

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 19 mars 2011, 17:53:51 PM
Men den reklam som sitter över fönsterna är ju av genomsiktig plast, så man ser ut.
Jag tycker Medimarktbussen är snygg, dock borde man ha kunnat följt bussens linjer mer. Men jag tycker att 120 är fulast, med helsvart reklam.

//Jacob

Reklamen för UNT TV eller vad det är, den där regnbågsfärgade reklamen är inte genomskinlig.

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 19 mars 2011, 19:33:15 PM
Reklamen för UNT TV eller vad det är, den där regnbågsfärgade reklamen är inte genomskinlig.

Jo, sitter du inuti bussen ser du ut. Precis som på 131 och 801-808.

//Jacob

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob A skrivet 19 mars 2011, 21:16:40 PM
Jo, sitter du inuti bussen ser du ut. Precis som på 131 och 801-808.

//Jacob

Alla våra bussar som har reklam på sidorutorna har en massa små håll i reklamen så att man ser ut igenom innefrån.

//Niclas