Sköldpadda före spårvagnen..

Startat av Bussmicke, 19 mars 2011, 11:55:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Först en trevlig buss..

Därefter något för Färdtjänstfantaserna..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag förstår inte den här piken mot färdtjänst. Låggolvare med tätortsutväxling som t.ex OmniCity och Busslinks Urbinos torde väl vara mera "färdtjänst", jämfört med en lågentrévagn med landsbygdsutväxling som MaxCin ju är?

Jacob

Åker hellre Maxcin än Omnilinken.. Men angående bilderna så gillade jag den första bäst, med alla bussar i bakgrunden på bron :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

MaxCin är det mera nostalgi och stil med, men OmniLinken är ju tystare och bekvämare att åka i så de får samma poäng av mig! :)

Synd att inte Uppsala köpte in OmniLink istället för OmniCity, det är en mycket bekvämare modell med tillräcklig tillgänglighet för en hyfsat stor stad, dessutom kostar den mindre att köpa in, vilket hade gjort att de hade kunnat köpa in fler och kanske också kunnat fortsätta med det, vid sidan om alla visserligen bra och bekväma men rättså tråkiga MAN. ;D

Hoppas att de någon gång i framtiden inser det... :)

Jacob

Men det är ju mer praktiskt med låggolv än lågentré i stadstrafik :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 19 mars 2011, 15:35:32 PM
Men det är ju mer praktiskt med låggolv än lågentré i stadstrafik :)

//Jacob

Det är möjligt, men absolut inte nödvändigt, allra minst i en stad som Uppsala.

När de till och med har en del lågentrébussar utan större problem i bland annat Stockholms och Malmös innerstäder så är det knappast nödvändigt med helt lågt golv för Uppsala heller...

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2011, 12:28:36 PM
Jag förstår inte den här piken mot färdtjänst. Låggolvare med tätortsutväxling som t.ex OmniCity och Busslinks Urbinos torde väl vara mera "färdtjänst", jämfört med en lågentrévagn med landsbygdsutväxling som MaxCin ju är?

Det där med utväxling. Maxcin varvar runt 2000 vid 90 km/h och Omnicityn  varvar ca 2200 vid 85.  ;D

mushkot

Citat från: Jim skrivet 19 mars 2011, 21:00:50 PM
Det där med utväxling. Maxcin varvar runt 2000 vid 90 km/h och Omnicityn  varvar ca 2200 vid 85.  ;D
Då stämmer väl det Ersa skrev? Lägre utväxling = mer kraft vid start och stopp = högre varv vid hög fart = tätortsutväxling; och vice versa.

En annan grej som jag märkt, är att tätortsbussar även har mindre hjul. Gissar på att detta beror på att det krävs mer energi för att sätta igång/bromsa ett stort hjul, men när det väl rullar har det mindre rullmotstånd.

Lars

Citat från: mushkot skrivet 20 mars 2011, 08:56:29 AM
Då stämmer väl det Ersa skrev? Lägre utväxling = mer kraft vid start och stopp = högre varv vid hög fart = tätortsutväxling; och vice versa.

En annan grej som jag märkt, är att tätortsbussar även har mindre hjul. Gissar på att detta beror på att det krävs mer energi för att sätta igång/bromsa ett stort hjul, men när det väl rullar har det mindre rullmotstånd.

Det mindre hjulen gör att bussen blir lägre och därmed lägre instegshöjd för passagerarna!