Gotlandsgatan 1967

Startat av Gunnar D, 18 mars 2011, 20:30:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det blir lite trångt när en H20 tränger sig förbi en A25 på Gotlandsgatan den 10 Aug 1967.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Var 59:an tillfälligt omlagd vid fototillfället? Eller det kanske är en tomkörning?
Normalt gick ju linjen i Katarina Bangata och korsade på så vis 4:ans slinga vid Vitabergsparken två gånger om.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 18 mars 2011, 21:42:34 PM
Var 59:an tillfälligt omlagd vid fototillfället? Eller det kanske är en tomkörning?

Vet egentligen inte men det kanske var en omläggning pga gatuarbeten inför Dagen H.

/Gunnar

K R

Hej!

Ja, det var ju bara en knapp månad kvar med vänstertrafik.

H20 var som bekant för övrigt frekventa på linje 59.
I Spårvägsmuseets fotodatabas finns denna trevliga bild från Vattugatan,
som även inkluderar en Dodge Lancer, något av en bilplåtslagar(mar)dröm..:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=135080

mvh K R

a32

Härlig bild med "samtrafik" på gatorna mellan spårvagn och buss, att det är en smal H20 gör ju inte saken sämre att komma emellan.
Du verkar ha en del H20 bilder Gunnar.. har du bilder på alla H20 som gick hos SS?

/a32  ;)

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 19 mars 2011, 13:40:09 PM
Ja, det var ju bara en knapp månad kvar med vänstertrafik.
I Spårvägsmuseets fotodatabas finns denna trevliga bild från Vattugatan,
som även inkluderar en Dodge Lancer, något av en bilplåtslagar(mar)dröm..:

T.h. på bilden syns nya hplstolpen för linje 59 i högertrafik. Hypotesen är väl att ev gatuanpassning är utförd här och linjen bara spegelvändes efter Dagen H.
Dodge Lancer GT -62 också! En drömbil för mig!

Citat från: a32 skrivet 19 mars 2011, 14:14:54 PM
Du verkar ha en del H20 bilder Gunnar.. har du bilder på alla H20 som gick hos SS?
Tyvärr inte, har visat de flesta här.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 18 mars 2011, 20:30:54 PM
Det blir lite trångt när en H20 tränger sig förbi en A25 på Gotlandsgatan den 10 Aug 1967.

Mvh Gunnar
Oj, vilken häftig bild!
Visst ser det trångt ut, men bussen ska väl vänta tills påvagnen kör? Dörrarna för avstigning är ju fortfarande öppna.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 19 mars 2011, 18:28:12 PM
Visst ser det trångt ut, men bussen ska väl vänta tills påvagnen kör? Dörrarna för avstigning är ju fortfarande öppna.

Kanske skall spårvagnen just avgå och har inte hunnit stänga mittdörrarna ännu. Eftersom det var ändstn för 4:an här så hände det säkert att 59:an trängde sig förbi en stillastående vagn då och då.

/Gunnar

Bjarne-W

Aaaah - en sådan fin bild. Jag - som körde spårvagn i Stockholm 1960 till 1967 - minns tillbaka på en av de finaste perioderna i mitt liv . Blir tårögd nostalgisk när jag ser sådana här bilder. :-)

Hasse L

Tar risken och smyger in en spårvagnsbild med A25 419 och B25 994 vid ändhållplatsen Vitabergsparken för linje 4. Klockan var 15.45 har jag noterat, det var noga de här sista dagarna. Den släpvagnsfrälste fotografen har bytt till sig V2:an av den rättmätige innehavaren (som pustar ut på bänken till vänster).
59:ans blivande stolpe i högertrafik syns förstås också på den här bilden.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 mars 2011, 16:46:59 PM
Tar risken och smyger in en spårvagnsbild med A25 419 och B25 994 vid ändhållplatsen Vitabergsparken för linje 4. Klockan var 15.45 har jag noterat, det var noga de här sista dagarna. Den släpvagnsfrälste fotografen har bytt till sig V2:an av den rättmätige innehavaren (som pustar ut på bänken till vänster).

Det gjorde du alldeles rätt i att smyga in denna fina bild!  :D
Tyvärr hade jag inte själv åldern inne för att vara kondis sommaren-67.  :'(

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 20 mars 2011, 17:47:18 PM
Det gjorde du alldeles rätt i att smyga in denna fina bild!  :D
Tyvärr hade jag inte själv åldern inne för att vara kondis sommaren-67.  :'(

Mvh Gunnar
Visst gjorde han rätt!
När jag i 8:e klass i folkskolan, praktiserade som elektriker i Katarina skola, åkte jag med 4:an hit. Det var innan pryo och prao var påhittat. Vi praktiserade varannan vecka. Åtta veckor på varje praktikplats.

Jag hade ålder inne, för att vara konduktör, men blev det aldrig.

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 20 mars 2011, 18:00:55 PM
Visst gjorde han rätt!
När jag i 8:e klass i folkskolan, praktiserade som elektriker i Katarina skola, åkte jag med 4:an hit. Det var innan pryo och prao var påhittat. Vi praktiserade varannan vecka. Åtta veckor på varje praktikplats.

Jag hade ålder inne, för att vara konduktör, men blev det aldrig.

HJP

Toppenbild!!! Väcker många minnen till liv från mitt liv som spårvagnskonduktör! När bilden togs var jag fortfarande anställd av Spårvägen men ledig på grund av värnpliktstjänstgöring. Jobbade på linje 4 ganska ofta. På andra sidan gatan fanns det ett ölcafé som hade gott kaffe och god mat.

M v h
Ingwar

Roland Hn

Vem minns inte med nostalgi, fiket på hörnet. En kopp kaffe och en leverpastejsmacka på färskt fralla eller knäckebröd. Maten där var suverän, nästan som Mormors hemlagade. Jag hade äran att jobba som kondis där, både när jag var placerad i Söderhallen och Brännkyrka. På den tiden var fyran delad mellan de två stationerna. (Nu rör det sig om 57-58.) Det blev ofta så vid gnet.

Roland?

Gunnar D

Förstår om man hann med en fika där men tillät ändstnstiden verkligen att inmundiga mat?

/Gunnar