Linköping 70-tal, del 2.

Startat av Peter Öden, 18 mars 2011, 18:35:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Ännu en bild från Linköping och en svunnen tid.

Mvh Peter Ö

Peter G

Vilket årtal o vart är fotot taget? :)

Trevlig bild föresten :-)

Peter Öden

Hej !

Bilden är tagen i Linköping under 70-talets senare hälft !

Mvh Peter Ö

Tribben

Den stackars tysk inklämd mellan en Scania CR76 och en Scania CR 110 ;D

Peppen

Har väldigt svårt att identifiera på vilken gata bilden är tagen, borde vara S:t Larsgatan men det stämmer inte riktigt med husen...

Staffan Sävenfjord

Alltså den buss som hamnade i Värnamo sedan och jag visade bild på för ett par veckor sedan.

Tribben

Bilden  är tagen vid trädgårdstorget s:t Salrsgatan mot Drottninggatan

Peppen

Citat från: Tribben skrivet 18 mars 2011, 23:13:29 PM
Bilden  är tagen vid trädgårdstorget s:t Salrsgatan mot Drottninggatan

Det var där jag ville ha det till att det var, men det ser ut att vara ett långt skärmtak över hållplatsen vilket jag inte känner igen sedan tidigare.

Tobbe

Ös på mera Linköping..... Man skymtar ju Fromholtz fotoaffär mellan bussarna. På motsatta sidan låg Winells möbelaffär och lite längre ner St:Larshallen en livsmedelshall numera ligger Mc Donalds där. Inklämd fanns (finns) det en tobaksaffär.

Peter G

Tack för ditt svar Peter :)

Jag skrev lite för snabbt ang min fråga jag visste att bilden var tagen i Linköping  men glömde formulera mig vart i linköping men nu vet jag vart bilden är tagen när jag läst mer av tråden :)

Citat från: Peter Öden skrivet 18 mars 2011, 19:29:10 PM
Hej !

Bilden är tagen i Linköping under 70-talets senare hälft !

Mvh Peter Ö

Silo

Tittar man riktigt noga ser man att skärmtaket tar slut prcis i bildens kant. Det fanns tre hållplatser på torgsidan med varsitt skydd av denna typ. 4:an och 8:an delade på hållplatsen längst fram. Det fanns även en fjärde hållplats "på andra sidan övergångstället" riktning mot centralstationen. Det var trångt med bussar inne på torget och en intensiv trafik med hög turtäthet på nästan alla linjer utom 10:an (och ändå mycket folk på bussarna hela tiden). Det fanns således fyra hållplatser inne på S:t Larsgatan i var riktning och dessutom fanns ett hållplatsläge på var sin sida av den korsande Drottningatan som användes av linjerna 7 och 77 (Den hållplats som idag heter Köpmansgränd).

Som salig mormor sade en gång när vi skulle åka med 8:an mot Skarpan i min barndom där min moster bodde: "Oannamej i himmelens höjder så mö´ folk, den kan vi inte åka med, tänk om den välter!"

Ack, ljuvliga barndom...  ;-)

Stefan K

Visst är bakdörrsparet placerat ett steg längre bak än vad som är normalt på svenska stadsbussar?

[/quote]

Tobbe

ADS 771 har figurerat tidigare i en tråd om Motala där den tydligen var inhyrd från Philipssons innan den hamnade i Linköping.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40791.0 Dessutom ska den enligt tidigare trådar här på forumet funnits ytterligare tre vagnar av den här typen i Linköping.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2011, 22:41:14 PM
Ser inte Staffns bild

Som jag redan skrivit så är det något problem med min hemsida så inga bilder visas. Felet är anmält och felsökning pågår.