Innerstad, förort och expansion.

Startat av JDS, 17 mars 2011, 20:34:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Ja, hurra vad bra att man äntligen ska kunna exploatera Mälaröarna under vettiga former, det kommer att bli supernyttigt! Jag har alltid stört mig på att det kan få finnas så stora och öppna ytor av natur, så nära Stockholm. Fattar inte folk att det här är en stad, det ska vara byggnader och trafik exakt överallt annars blir vi nervösa. Bort med naturen, in med civilisation! Vill man ha frisk luft kan man flytta till Grönland eller nåt, fast egentligen är det ju dubbelmoral eftersom då är man ju där och förstör friden, så alla som tycker så bör helst av allt hålla det för sig själva. Sammanfattning: Bilar och verksamhet är BRA, gräsmattor och tystnad är DÅLIGT.

Uffe D

Citat från: JDS skrivet 17 mars 2011, 20:34:28 PM
Ja, hurra vad bra att man äntligen ska kunna exploatera Mälaröarna under vettiga former, det kommer att bli supernyttigt! Jag har alltid stört mig på att det kan få finnas så stora och öppna ytor av natur, så nära Stockholm. Fattar inte folk att det här är en stad, det ska vara byggnader och trafik exakt överallt annars blir vi nervösa. Bort med naturen, in med civilisation! Vill man ha frisk luft kan man flytta till Grönland eller nåt, fast egentligen är det ju dubbelmoral eftersom då är man ju där och förstör friden, så alla som tycker så bör helst av allt hålla det för sig själva. Sammanfattning: Bilar och verksamhet är BRA, gräsmattor och tystnad är DÅLIGT.

Ändamålen helgar medlen heter det va?

HJP

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2011, 16:10:08 PM
Trots att det troligen kan komma att leda till mer trafik på sig så är nog detta något som en stor del av stockholmarna ser som positivt då det även kommer att underlätta för en stor del av de resor som inte har City som start eller slutmål, men som man ändå mer eller mindre ofta tvingas ta sig igenom eller förbi på något vis i nuläget.
Essingeleden och Södra länken, är väl inte city precis  ???

HJP

Nico

Citat från: JDS skrivet 17 mars 2011, 20:34:28 PM

I princip alla städer växer, men sedan kan man givetvis bestämma hur de växer och expanderar på. Att man får möjlighet att bredda och exploatera något är faktiskt inte liktydigt med att alla öppna ytor och grönområden försvinner. Storstockholm i sig är ett ganska bra exempel på det med områden som Norra Djurgården, Hagaparken, Tyresta, Nackareservatet, Järvafältet osv.

Sen är jag väl inte direkt för förvånad att du lyckas vränga till även detta. Allt som oftast får jag intrycket att det är därför du i många fall hellre deltar med cynismer istället för att komma med något konstruktivt. Ids dock inte driva det vidare så jag lämnar walk over.

Citat från: HJP skrivet 17 mars 2011, 21:42:32 PM
Essingeleden och Södra länken, är väl inte city precis  ???

Blir väl lite av en tolkningsfråga och jag var även lite i valet och kvalet ifall jag skulle använda uttrycket "city" eller "innerstaden" då dessa i vissa lägen blivit ganska synonyma. Begreppet "innerstaden" expanderar dock alltmer och redan så räknas implicit Johanneshov och Årsta dit medan Gröndal och Liljeholmen t.o.m. har Stockholm som postort. Essingeöarna räknas i de flesta fall och sedan långt tid till innerstan, men överflyglas trots det av Essingeleden liksom områden som Fredhäll, Kristineberg, Hornsberg onekligen inte direkt ser Essingeleden som perifer.  

Sen kan man även se hur t.ex. busslinjer som 3, 4, 70 m.fl. går och var de har vissa av sina ändhållplatser och hur deras utkörningsvägar ser ut. T.ex. 4:or som ska upp på Essingeleden ifall de ska starta från Gullmarsplan. Den nu påbörjade sammanfogningen av Karolinska-området med Vasastan blir sedan nästa steg så med lite tänjande av det hela så kan man nog se både Essingeleden samt Södra och Norra länken som stadsmotorväg och i alla fall en del av citys utkant.  

Edit: Korrigerat stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2011, 22:13:14 PM
I princip alla städer växer, men sedan kan man givetvis bestämma hur de växer och expanderar på. Att man får möjlighet att bredda och exploatera något är faktiskt inte liktydigt med att alla öppna ytor och grönområden försvinner. Storstockholm i sig är ett ganska bra exempel på det med områden som Norra Djurgården, Hagaparken, Tyresta, Nackareservatet, Järvafältet osv.

Norra Djurgården: Flera byggprojekt pågående med ökad belastning på skog och natur
Hagaparken: Kungafamiljen bosätter sig och bygger staket rakt igenom. Svårt bullerstört område för övrigt.
Tyresta: Staden vill sälja (eller har sålt?) marken. Likvida medel är bra att ha.
Nackareservatet: Osäker på var det ligger nånstans. Men jag har för mig att man får åka en bit på en motorväg för att ta sig dit...
Järvafältet: Fiskar och markradon har hittills hindrat vidare utbyggnad. Men hur länge?

JA, jag är en tjurig typ som vrider och vänder på det mesta. Där jag kommer ifrån uppmuntras sådant. Men om du nu står för den motsatta traditionen, så kan du ju bestämma dig för vilken fot du ska stå på. Du kan ju inte för varje gång en grön fläck på kartan målas över hänvisa till att de övriga finns kvar. Förr eller senare är bara hälften kvar, och då börjar det bli jobbigt om alla ska hänvisas dit...

HJP

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2011, 22:13:14 PM
Blir väl lite av en tolkningsfråga och jag var även lite i valet och kvalet ifall jag skulle använda uttrycket "city" eller "innerstaden" då dessa i vissa lägen blivit ganska synonyma. Begreppet "innerstaden" expanderar dock alltmer och redan så räknas implicit Johanneshov och Årsta dit medan Gröndal och Liljeholmen t.o.m. har Stockholm som postort. Essingeöarna räknas i de flesta fall och sedan långt tid till innerstan, men överflyglas trots det av Essingeleden liksom områden som Fredhäll, Kristineberg, Hornsberg onekligen inte direkt ser Essingeleden som perifer.  
Nja, nu håller jag inte med dig. Innerstaden är området inom tullarna. City är området runt Sergels torg, möjligen utsträckt några kvarter i olika riktningar.

Att Gröndal m.fl. ytterstadsområden, har postadress Stockholm, säger ingenting, mer än att området ligger i Stockholm. Postadresssystemet är dock ett korkat system - enligt min mening - skapat av dåvarande Postverket. Det är både dumt och vilseledande.
Jag bor i Mälarhöjden, och hade det som postadress, tidigare. Sedan ändrade Postverket sitt system, så att jag numera har postadress Hägersten, trots att jag inte bor  där. Den postadressen omfattar, inte mindre än sju eller åtta stadsdelar, som alla ligger i Stockholm, och kunde ha det som postadress, utan att för den skull ligga vare sig i city eller innerstaden.

Tittar man istället på vägmärken, så visar dessa till Hägersten, Mälarhöjden, Västertorp, Fruängen etc. Det är den verkliga platsbeskrivningen, inte ett företags sätt att sortera post.
Någon ordning på begreppen måste det vara.

HJP

Nico

Citat från: HJP skrivet 17 mars 2011, 23:14:18 PMNja, nu håller jag inte med dig. Innerstaden är området inom tullarna. City är området runt Sergels torg, möjligen utsträckt några kvarter i olika riktningar.

Tittar man istället på vägmärken, så visar dessa till Hägersten, Mälarhöjden, Västertorp, Fruängen etc. Det är den verkliga platsbeskrivningen, inte ett företags sätt att sortera post.
Någon ordning på begreppen måste det vara.

Saken i sig är väl mera OT, men ska man dela upp allt i stadsdelar så kan man ju lika gärna skippa Stockholm som postort och skriva just Vasastan, Kungsholmen osv. Inget är dock hugget i sten, men att Innerstaden flyttar sig utåt är inget som jag själv hittat på utan det nämns av och till av bl.a. företrädare för Stockholms stad själva. Ofta då i relation till olika projekt etc. Det jag nämnde om Johanneshov och Årsta som del av Innerstaden var något som ofta framfördes av Stockholms stad i samband med att Sjöstan byggdes. Samma sak har framfört nyligen i samband med att man bebygger Norra station. Rent definitionsmässigt så är sedan en innerstad egentligen bara ett tätortsområde som är mera kompakt bebyggt än ytterområdena (s.k. stadsmiljö) och ska inte förväxlas med stadskärnan som väl då är det som är samma sak som City.

Stockholms stad använder dessutom begreppen Innerstad och Ytterstad i vissa lägen och skrivelser. Gränsen emellan dessa begrepp verkar heller inte vara helt kristallklar. Innerstaden har sedan i Stockholms fall (liksom troligen för de flesta andra städer) onekligen förskjutits under åren. På medeltiden var det Stadsholmen och området innanför stadsmuren som gällde. Sedermera expanderades det till Gamla stan och det var väl runt senare halvan av 1800-talet som Malmarna inkorporerades medan t.ex. Norra Djurgården och Essingeöarna är ännu senare. Sen finns det även de som definierar Innerstaden utifrån församling och då hamnar Södra Hammarbyhamnen med Danviksklippan och Sickla udde i Innerstaden då dessa områden tillhör Sofia församling.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 18 mars 2011, 00:42:28 AM
Saken i sig är väl mera OT, men ska man dela upp allt i stadsdelar så kan man ju lika gärna skippa Stockholm som postort och skriva just Vasastan, Kungsholmen osv. Inget är dock hugget i sten, men att Innerstaden flyttar sig utåt är inget som jag själv hittat på utan det nämns av och till av bl.a. företrädare för Stockholms stad själva. Ofta då i relation till olika projekt etc. Det jag nämnde om Johanneshov och Årsta som del av Innerstaden var något som ofta framfördes av Stockholms stad i samband med att Sjöstan byggdes. Samma sak har framfört nyligen i samband med att man bebygger Norra station. Rent definitionsmässigt så är sedan en innerstad egentligen bara ett tätortsområde som är mera kompakt bebyggt än ytterområdena (s.k. stadsmiljö) och ska inte förväxlas med stadskärnan som väl då är det som är samma sak som City.

Stockholms stad använder dessutom begreppen Innerstad och Ytterstad i vissa lägen och skrivelser. Gränsen emellan dessa begrepp verkar heller inte vara helt kristallklar. Innerstaden har sedan i Stockholms fall (liksom troligen för de flesta andra städer) onekligen förskjutits under åren. På medeltiden var det Stadsholmen och området innanför stadsmuren som gällde. Sedermera expanderades det till Gamla stan och det var väl runt senare halvan av 1800-talet som Malmarna inkorporerades medan t.ex. Norra Djurgården och Essingeöarna är ännu senare. Sen finns det även de som definierar Innerstaden utifrån församling och då hamnar Södra Hammarbyhamnen med Danviksklippan och Sickla udde i Innerstaden då dessa områden tillhör Sofia församling.

Visst är detta lite OT, men intressant ändå. Perifert kommer det in i resonemanget om "Förbifart Stockholm", om man flyttar ut gränsen för innerstaden lite till. Hänvisar man t.ex. till busslinjer, som du gjorde tidigare, så kan man lika gärna hänvisa till T-banan. Då kommer platser som Norsborg, Hässelby strand och Mörby centrum, att omfattas av Stockholms innerstad. Mörby centrum som inte ens ligger i Stockholm, och förbifarten hamnar i innerstaden - HÄPP!
Jag vet, jag tog i nu, men jag efterlyser ett lämpligt sätt att definiera vad som är inner-, och ytterstad, samt förorter. Det känns som om gränserna flyter lite för fritt, ibland.
Norra stationsområdet tycker jag är innerstaden, men inte Karolinska, som ligger i Solna. Årsta och liknande områden, tycker jag  inte är så "kompakta" så att de är egentlig stadsbebyggelse (läs, innerstad). Liknande områden finns ju i betydligt mindre orter än städer,  och anses inte vara stadsbebyggelse där.

Visst kan man ha postadresser som Vasastan, Kungsholmen, etc. men man kan lika gärrna ha bara Stockholm, för allt som är Stockholm. Postnumren har ju gjort det mindre viktigt att precisera platsen genom små postadressområden.

Visst ändrar sig  begrepp och förutsättningar, men för mig känns det befängt att hänga upp sin uppfattning utefter ett postföretags  sätt att sortera sin post. Församlingarnas inflytande i detta, känns också mycket otidsenligt. Kyrkan  har spelat ut sin roll, enligt min mening, och religionen har inget med detta att göra.

HJP

Nico

Jag håller med dig i stora drag för gränserna är verkligen otydliga kring detta. Min poäng med post, församllingar mm. var mest för att belysa att det finns ett otal olika sätt att definiera det hela på, just då för allt flyttas ut allteftersom. Befängt eller inte så är det ofta utifrån sådan praxis som mycket ändras. Inte heller tullarna är numera någon bra avgränsning då Norra Djurgården ligger en bra bit norr om Roslagstull medan det t.ex. på den västra sidan var så att Kungsholmstull (som då låg ungefär vid Fridhemsplan) upphörde på 1860-talet pga expansion västerut.

Hur man än vrider och vänder på det så växer normalt sett en stad hela tiden och sådant som t.ex. Fruängen, Spånga, Täby som var idylliska små perifera samhällen för 40, 50 eller 60 år sedan ingår numera i samma ganska sammanhängande tätortsområde. Tror nog att man får vara beredd att se över begrepp och annat framöver för infrastrukturförändringar är det som kommer att ge nya områden tillgänglighet.

Alfred E. Neuman

HJP

Visst växer staden, och många gränser är diffusa och odefinierade. Norra Djurgården är intressant, eftersom åtminstone jag alltid uppfattat området kring Frihamnen, som tillhörande innerstaden. Det egentliga Djurgården (med Skansen/Gröna lund), är ett villaområde och ett friluftsområde. Det ligger i innerstaden, men utgör inte den "täta" bebyggelse som du tidigare nämnde.
Istället för Västertull, kan nog Kristineberg utgöra en naturlig gräns för innerstaden.

När Västerbron byggdes, låg den långt ut. Idag ligger Essingeleden för nära innerstaden. Många anser att Förbifart Stockholm borde byggas längre ut. Många andra ifrågasätter bygget överhuvudtaget..
Visst låg Fruängen långt ute i periferin. Jag minns när både det och Västertorp byggdes, om än diffust.
När jag växte upp, slutade Stockholm, vid Mälarhöjden. Vi hade skidorna utanför dörren,  och "hasade plank" till Mälarhöjdsbadet. Där T-banan kommer ut ur berget i Bredäng, hade vi en skidbacke. Min granne (97 år) åkte skidor till jobbet på LM Ericsson vid Telefonplan. Tiderna förändras snabbt. Den saken är klar.

HJP

Nico

Som sagt man får väl se vad som händer. Citerar från dagens DN "Stockholm växer snabbt och det pågår flera mycket stora väg- och spårprojekt." Det innebär nog även att man i vissa lägen kanske får tänka i lite nya banor. Nu handlar just detta mera om framkomlighet, men påvisar ändå att detta med tillväxten och utbyggnad är en del av stadens inneboende process. Länk till hela artikeln bifogas här ifall någon är hugad att läsa mer.

Det är sedan inte alltför många decennier sedan som sömniga municipalsamhällen som Södertörns villastad (nuv. Farsta strand), Hässelby villastad, Fridhems villastad (nuv. Mälarhöjden), Kungsholms villastad (nuv. Ulvsunda) m.fl. ganska brutalt väcktes och de utgör nu istället närförorter. Just vad som är periferi ändras ju även det över tid och så även begreppen med det i många fall.  ;)

Alfred E. Neuman

Ersa

Om vi vänder på det kan man hävda att enbart Gamla stan, jag menar "Staden mellan broarna" är innerstan.
Bara för att Ladugårdslandet har bebyggts och på senare tid börjat kallas för Östermalm ändrar väl det ingenting?

Ja, jag ironiserar en gnutta för skojs skull. Det får man! ;D

JDS

Citat från: Nico skrivet 19 mars 2011, 17:53:21 PM
Det är sedan inte alltför många decennier sedan som sömniga municipalsamhällen som Södertörns villastad (nuv. Farsta strand), Hässelby villastad, Fridhems villastad (nuv. Mälarhöjden), Kungsholms villastad (nuv. Ulvsunda) m.fl. ganska brutalt väcktes och de utgör nu istället närförorter. Just vad som är periferi ändras ju även det över tid och så även begreppen med det i många fall.

Måhända en petitess, men det är bara Hässelby som har varit municipalsamhälle av de områden du nu räknar upp.

Nico

Citat från: JDS skrivet 19 mars 2011, 18:44:25 PM
Måhända en petitess, men det är bara Hässelby som har varit municipalsamhälle av de områden du nu räknar upp.

Tja, jag kunde ha utvecklat det och skrivit ... sömniga municipalsamhällen och liknande som... Tänkte dock att det inte var så noga och den stora majoriteten förstår troligen ändå andemeningen utan tillägget "och liknande". Detta då det bara handlar om ett mera allmänt exempel.

Ska dock tänka på att vara så tydlig jag kan nästa gång så att du inte behöver bli upprörd.

Alfred E. Neuman