TIMEkspressen linje 1 - hver eneste time i 13 år! (-1)

Startat av Bergenga, 16 mars 2011, 23:45:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Det er nok best å starte med begynnelsen ...

2. mai 1988 startet Telemark-Oslo Ekspressen opp mellom Notodden og Oslo som et samarbeid mellom Øst-Telemark Rutebilselskap (ØTR) og NSB Lågendalsruten, som en del av NOR-WAY Bussekspress med noen få avganger om dagen. Fire år senere får ØTRs Gjermund Jamtveit i gang et nytt bybusstilbud på Notodden under navnet TIMEbussen, den 14. september 1992. Konseptet med TIMEbussen er at avgangene går én gang i timen og alltid på samme minuttall. Dette blir en lokal suksess, og etter noen år er tiden moden for å utvikle idéen på en lengre rute. Fra 4. august 1997 starter man opp med TIMEkspressen samtidig som Telemark-Oslo Ekspressen forsvinner. Bussene kjører hver time fra tidlig morgen til sent på kveld med passering på faste minuttall. Dette blir en nærmest umiddelbar suksess.

Selv om dette var en stor milepæl og en ganske unik bussrute i norsk sammenheng på den tida, var det ikke før 16. mars 1998, altså for 13 år siden i dag, at den kanskje mest unike milepælen startet. Fra den dagen begynte man nemlig å kjøre døgnkontinuerlig, hver eneste dag, hele uka, uansett helligdager og hva det nå måtte være. Og denne ruta er fortsatt den dag i dag den eneste ekspressruta i Norge som kjøres døgnkontinuerlig. Helt alene som døgnkontinuerlig bussrute er den ikke lenger, siden linje 31 og 37 i Oslo fra i fjor høst begynte å kjøre døgnkontinuerlig som de første bybusslinjene, men de kan likevel ikke helt sammenlignes, siden antallet avganger på natta er mye mindre enn på dagtid.

Det gikk ikke lang tid før NSB så lille ØTR og TIMEkspressen som en stor konkurrent, og kjøpte opp alt sammen. ØTR skifta på den tiden navn tilbake til det gamle Øst-Telemark Automobilselskap (ØTA), men bare to år senere ble navnet til Nettbuss Telemark. Så i 2005 ble Nettbuss Telemark innfusjonert i Nettbuss Drammen, og det er fortsatt sånn den dag i dag.

TIMEkspressen ble derimot til et nytt stort varemerke over store deler av landet. Allerede før år 2000 hadde TIMEkspressen blitt utvida med en linje nummer 2, mellom Kongsvinger og Oslo, og i årene som gikk fulgte mange etter. Helt i starten var det forskjellig profilering på de forskjellige linjene, men fra 2002 kom den fiolette fargen som vi kjenner i dag. Men mange av disse rutene fortjener knapt å bruke navnet TIMEkspressen. De kjører riktignok med faste minuttall, men ingen av dem er i nærheten av å være døgnkontinuerlige sånn som linje 1.

I løpet av disse 13 årene har det blitt mange turer. Ser man rent matematisk på det så skal det i løpet av de 13 årene, medregnet skuddårsdagene være 113952 timer. Men siden bussene går i begge retninger blir summen 227904 turer. Og da mener kanskje dere at det er et urealistisk tall, for det kan da aldri i verden skje at alle turer blir kjørt. Dere har forsåvidt rett, for i løpet av de 13 årene har man faktisk måttet innstille 1 tur fordi man ikke har greid å stille materiell. Det var nå i vinter! Ikke alle busser har kommet fram til målet heller. For noen år siden ble to av bussene ved forskjellige anledninger innblandet i møteulykker og derfor satt ut av spill, men ved begge anledninger kom reservebuss raskt til unnsetning. Den ene hendelsen skjedde ved Hokksund, der reservebussen faktisk var på plass etter bare fem minutter, samtidig med ambulansen, og passasjerene som ikke var for preget av ulykken fikk fortsette etter bare 20 minutter.


Da man startet opp ruta brukte man forskjellig materiell, blant annet det gamle materiellet fra Telemark-Oslo Ekspressen. De første nye bussene levert til ruta kom i oktober 1997, og en av dem var NV43402. På dette bildet ser den ut omtrent eksakt som bussene gjorde da de var nye, bortsett fra de sporene som ti år i trafikk setter. Da bildet ble tatt var den Nettbuss Drammen #25620, men har siden da blitt tatt ut av trafikk, og ble avregistrert i juni 2010. Hvor den er nå vet jeg ikke, men den ble sist sett i plenen hos Nettbuss på Vikersund strippet for alt av gammel dekor i mai 2010. Bussene fra den gangen var Volvo B10M på 360 hk med Vest Ambassadør 340 karosseri på 13,66 meter og 50 sitteplasser. Bussene fikk også tildelt navn, etter mer eller mindre kjente folk fra distriktet, og denne fikk navnet "Rau Ryji".


NV 43402 hos Nettbuss på Notodden, 05.08.2007.


Våren 2002 kom den nye fiolette fargen, og også ny busstype. Den nye typen var Volvo 9700S B12M, som fortsatt i dag er den det finnes mest av, men nå har midtmotoren blitt byttet ut med hekkmotor. Denne bussen var ved fototilfellet Nettbuss Drammen #25631 og het "Kjeik Sem".


NV 49406 hos Nettbuss på Notodden, 05.08.2007.


I 2006 kom den første 15-meters boggibussen på linja, og det var Nettbuss Drammen #25445, også kjent som "Sam Eyde". Etter det har de fleste bussene som er levert vært boggibusser. Denne bussen har nå snart gått halvannen million kilometer, så de får absolutt kjørt seg. Strekningen er jo ikke den lengste ekspressruta i landet, men siden de kjører døgnet rundt blir det fort mange kilometer av det.


KH41109 på Notodden kollektivterminal, 20.02.2007.


Aller siste tilskudd på linje 1 er Nettbuss Drammen #25503. Den ble levert i vinter, og var blant bussene som var levert nye til Ski-VM i Oslo. Det var også der jeg fikk fotografert den, da jeg på siste fredagen av VM'et oppholdt meg mange timer ved Holmenkollen og Besserud for å få med meg flest mulig av bussene der. Den har ikke fått tildelt noe navn, for man bestemte dessverre i fjor at bussene ikke lenger skulle ha det.


KH 74061 i Holmenkollveien ved Besserud, Oslo, 04.03.2011.


I anledning jubileet måtte jeg selvfølgelig også ut og ta et bilde i dag. Bussen som havnet foran linsa mi var Nettbuss Drammen #25483, "Olea Crøger", som ble levert i 2009.


NV 60810 i Sexes gate, Kongsberg, 16.03.2011.
Mvh.
Øyvind Berg