Black Jack orkesterbuss

Startat av Christer K, 22 september 2007, 10:54:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Har visat dessa förut men tar de igen.
Black Jack orkesterbuss NSZ 539.
/ Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Henrik Palmqvist

Synd att Carrus inte tillverkar dubbeldäckare längre. Tror att en 9700 dubbeldäckare hade gjort sig bra på bild. / Henrik

Niclas Rosenius

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 22 september 2007, 18:59:04 PM
Synd att Carrus inte tillverkar dubbeldäckare längre. Tror att en 9700 dubbeldäckare hade gjort sig bra på bild. / Henrik

Hej!

En av anledningarna att inte Carrus har dubbeldäckare är att Volvo inte har en framaxel till turistbuss chassin som klarar den axeltryck som blir på en DD.

//Niclas

Henrik Palmqvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2007, 19:09:37 PM

Hej!

En av anledningarna att inte Carrus har dubbeldäckare är att Volvo inte har en framaxel till turistbuss chassin som klarar den axeltryck som blir på en DD.

//Niclas
Blir framaxeltrycket högre på en dubbeldäckare med bakmotor, än på en normalvagn med mittmotor?. Och de har ju haft det tidigare, så varför kan de inte tillverka sådana framaxlar längre? / Henrik

Esbjörn

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 22 september 2007, 19:14:12 PM
Blir framaxeltrycket högre på en dubbeldäckare med bakmotor, än på en normalvagn med mittmotor?. Och de har ju haft det tidigare, så varför kan de inte tillverka sådana framaxlar längre? / Henrik

Volvo har väl aldrig haft någon framaxel för dubbeldäckare...

Henrik Palmqvist

Men ändå rullar det dubbeldäckare byggda på Volvochassi.  / Henrik

Esbjörn

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 22 september 2007, 20:49:48 PM
Men ändå rullar det dubbeldäckare byggda på Volvochassi.  / Henrik

Jaså??
Ja alltså bortsett från VanHool Astral som har en vanlig framaxel...
Jag kan inte påminna mig att ha sett en "traditionell" Volvo dubbeldäckare med två våningar framför bakaxlarna.
Där måste det till en speciell "låggolvsaxel" om man skall ha genomgång från föraren till nedre våningen.
Nu får du ge något exempel om jag ska tro dig...

Ulf Fernestad

Citat från: Esbjörn skrivet 22 september 2007, 21:14:41 PM
Jaså??
Jag kan inte påminna mig att ha sett en "traditionell" Volvo dubbeldäckare med två våningar framför bakaxlarna.
Där måste det till en speciell "låggolvsaxel" om man skall ha genomgång från föraren till nedre våningen.
London plus nån mer stad i England deras dubbeldäckare vad har dom för framaxel till sina volvlchassin? mvh Fernestad

Esbjörn

Det är stadsbusschassier.
En sådan axel är inte tänkt för landsvägstrafik och skulle varken ge den komfort eller framför allt - de vägegenskaper som krävs.
Skulle också tro en sådan axel är för klen.

Henrik Palmqvist

Citat från: Esbjörn skrivet 22 september 2007, 21:14:41 PM
Jaså??
------------
Jag tänkte just på Vanhool Astral,men de är ju byggda på B10M. / Henrik