Sant eller ett av dessa rykten som alltid florerar i branschen...

Startat av Buss-Anders, 16 mars 2011, 16:58:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Tittade ut på garaget en stund idag......

- Har du hör det sista? sa en kollega.
- Vad då? undrade jag.
- Att vi inte ska få betalt från ändhållplatsen och till garaget i ett nytt avtal.
- Kan det vara sant eller är det bara ett rykte?
- Ja så går snacket.

Som sagt alltid en massa rykten........ sant eller falskt?

Buss-Anders

1896

En naturlig följd tanke eftersom in och avställelsetiderna blir mindre och mindre, men det lär väl ska nå sin smärtgräns förr eller senare.

Personligen förstår jag inte hur förare kan acceptera och i vissa fall till och med försvara ett system som inneburit försämringar i arbetsvillkoren.

mushkot

I vilken annan branch skulle facket tillåta detta? Nej, detta måste väl ändå vara ett rykte?

Christer K

Citat från: mushkot skrivet 16 mars 2011, 17:43:34 PM
I vilken annan branch skulle facket tillåta detta? Nej, detta måste väl ändå vara ett rykte?

Taxi de kör på % lön, i vissa fall har några fast lön. De som har fast lön kör i regel fasta transporter till fasta priser vilket skulle ge mer i lön med procent lön än med fast lön.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

kurre


mushkot

Citat från: Christer K skrivet 16 mars 2011, 18:26:13 PM
Taxi de kör på % lön, i vissa fall har några fast lön. De som har fast lön kör i regel fasta transporter till fasta priser vilket skulle ge mer i lön med procent lön än med fast lön.

/ Christer K
Bussförare kör ju fasta turer med fasta tider, det är det svårt att argumentera emot. I vissa fall kan ju en dag innehålla 30-40 minuter tomkörning!

Jo

Citat från: Buss-Anders skrivet 16 mars 2011, 16:58:19 PM
Tittade ut på garaget en stund idag......

- Har du hör det sista? sa en kollega.
- Vad då? undrade jag.
- Att vi inte ska få betalt från ändhållplatsen och till garaget i ett nytt avtal.
- Kan det vara sant eller är det bara ett rykte?
- Ja så går snacket.

Som sagt alltid en massa rykten........ sant eller falskt?

Buss-Anders


Det är inte förarbyte på annan plats än depån som spökar nu igen då, dvs att tex både start och slut av arbete sker på tex centralen och föraren därför aldrig behöver ta sig till depån? Vet inte hur det är i Kalmar idag. Slutar och startar alla förarna sin arbetsdag vid garaget?

Det man skulle tänka sig är ju annars att man bryter ut tomkörningen i avtalet och betalar den på något annat sätt eller beräknar tiden annorlunda eller att man inte kräver rast på samma sätt i samband med tomkörning. Om fackförbundet tex vill ha rast efter en viss tids körning, säg 2,5 h och föraren när han kommer till ändhållplatsen efter 2,4h har 12 minuter till depån så känns det ju orimligt om fackförbundet skulle begära att denne tar rast efter 6 minuter för att sedan köra de sista 6minuterna.

Så jag tror säkert det kan finns någon ändring i körtider/tomkörningar/raster eller beräkningar av dessa som för vissa individer är av ondo men som andra kommer tycka är bättre än de som gällde förut. Men att föraren inte skulle få betalt för schemalagd tomkörning tror jag är struntprat av de som vill behålla nuvarande situation för att hetsa arbetskamraterna mot ledningen.

Peter L

Citat från: kurre skrivet 16 mars 2011, 18:32:39 PM
Körde inte Bergkvara med något liknanade i Skåne???

Var det inte så att det utgick en fast ersättning för tomkörning mellan depå och ändhållplats oavsett vilken ändhållplats som avsågs?

JDS

Citat från: Buss-Anders skrivet 16 mars 2011, 16:58:19 PM
Tittade ut på garaget en stund idag......

- Har du hör det sista? sa en kollega.
- Vad då? undrade jag.
- Att vi inte ska få betalt från ändhållplatsen och till garaget i ett nytt avtal.
- Kan det vara sant eller är det bara ett rykte?
- Ja så går snacket.

Som sagt alltid en massa rykten........ sant eller falskt?

Om det "nytt avtal" som avses är trafikavtalet mellan bussbolag och trafikhuvudman, så är det väl fullt tänkbart. Trafikhuvudmannen betalar väl normalt inte för tomkörningar, och om det är någon som gör det idag så verkar det rimligt att det upphör i ett nyare avtal.

Omnilasse

Som alltid handlar sådant här (att man inte skulle få betalt för tomkörning är nog med 100% säkerhet falskt) om just vad man tar och får i en förhandling. Att kommunal som utgångspunkt nog kräver att man ska få betalt för transport från och till avlösningsplats kan man nog utgå från (vilket ju inte gäller i dag). Sedan har ju allt ett pris - och ibland kan man hitta andra lösningar som både fack (iaf centralt) och arbetsgivare blir nöjda med, eller iaf accepterar. Priset för att få betalt från avlösning kan ju möjligen inte stå i proportion till vad arbetsgivarna begär för att godkänna en sådan lösning.

Förvisso betalar inte trafikhuvudmannen för tomkörningar - men det ligger ju med i beräkningen nar man antar ett anbud - så det är egentligen inget problem, ens för arbetsgivaren.

Trean

Citat från: mushkot skrivet 16 mars 2011, 17:43:34 PM
I vilken annan branch skulle facket tillåta detta? Nej, detta måste väl ändå vara ett rykte?

Bussbranchen

Jan

Det har varit mycket snack de senaste åren att höja statusen på bf yrket. Ett steg mot detta är ju inte det rykten som florerar. I Skåne där jag bor kan man se att de företag som har tveksam personalpolitik/arbetsklimat, också har en högre personalomsättning.
I branschen i 40 år

preacher

Citat från: Peter L skrivet 16 mars 2011, 19:45:33 PM
Var det inte så att det utgick en fast ersättning för tomkörning mellan depå och ändhållplats oavsett vilken ändhållplats som avsågs?

Vi hade det på prov i Karlskrona åxå.
Dom räknade ut hur lång tid det tog med Avlösningsbil till byteshållplatserna/antal avlösningar = ett genomsnit på tex 16:-. Sen fick vi 16:- varje gång vi körde till avlösning. Dessa pengarna betalades ut i en klumpsumma till Decemberlönen. Det var trevligt o få dom pengarna i dec men facket tyckte att det var för "komplicerat" så nu får vi betalt för varje utkörning.
//Fy faen det har börjat snöa// Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Peter L

Citat från: preacher skrivet 17 mars 2011, 19:20:41 PM
Vi hade det på prov i Karlskrona åxå.
Dom räknade ut hur lång tid det tog med Avlösningsbil till byteshållplatserna/antal avlösningar = ett genomsnit på tex 16:-. Sen fick vi 16:- varje gång vi körde till avlösning. Dessa pengarna betalades ut i en klumpsumma till Decemberlönen. Det var trevligt o få dom pengarna i dec men facket tyckte att det var för "komplicerat" så nu får vi betalt för varje utkörning.
//Fy faen det har börjat snöa// Pär

Ja OJ vad komplicerat det lät...  ;D