Huvudmeny

Fråga om Volvo B10L

Startat av Rickbox, 15 mars 2011, 13:43:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Det här är kanske en dum fråga men jag ställer den ändå...

Jag har ganska bra koll på Scania, både de äldre och nyare eftersom det funnits och finns några stycken i Uppsala. Sen har jag åkt en del OmniLink och MaxCi i Stockholm genom åren också, jag vet att Scania inte hade någon buss med helt lågt golv förrän OmniCity lanserades i slutet på 1997.

Volvo däremot hade en hellåggolvare redan ett par år tidigare, Volvo B10L, vilka vi faktiskt hade fem exemplar av årsmodell 1996 i Uppsala mellan 1996-2008. Minnet är däremot inte alltid på min sida, utan jag har glömt om de hade ett trappsteg vid bakersta dörren (som tidiga Neoplan N4016) eller inte...

Frågan är då, hade Volvo B10L ett trappsteg vid bakersta dörren/dörrarna, eller var golvet helt lågt även där? Kan det vara så att de tidiga B10L hade ett trappsteg, som sen försvann på de nyare varianterna (som på Neoplan) ?

Knut

De B10L vi hadde i oslo hadde trapsteg ved dør 3. Lavgulv frem til midtdøren

Jacob

Ja de hade ett trappsteg vid bakersta dörren.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Cyklisten

Hur mycket yngre var B7L rent tekniskt? Och varför blev den inte så populär som B10L?

Rickbox

Citat från: Cyklisten skrivet 15 mars 2011, 23:29:28 PM
Hur mycket yngre var B7L rent tekniskt? Och varför blev den inte så populär som B10L?

Volvo B7L lanserades 1999 tror jag, och den kunde inte fås med biogas. Dess fördel var väl att den stående motorn med kylaren monterad på den vänstra sidan gjorde att golvet kunde vara lägre längst bak än i en B10L med kylaren monterad på högra sidan och en del komponenter under golvet?

Vet inte om B7L var lika driftsäker heller, har hört om en del exemplar som skrotats bara efter drygt 10 år, B10L kan väl i alla fall rulla i 12-15 år utan större problem...

Så min gissning är driftsäkerhet och bränsle...

De nyaste Låggolvs-Volvona 7500 och 7700 har ju samma typ av chassi som B7L med stående motor längst bak till vänster.

Rickbox

Så vad är skillnaden mellan B7L och B10L, förutom att B7L har stående motor och B10L liggande?

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 mars 2011, 20:31:48 PM
Det har du ju själv redan redogjort för ;)

B10L kom 1995 o B7L 1999, den senare fanns bara som diesel (7 liters motorn) medans 10 liters motorn i B10L även fanns för naturgas.

Ingen av konstruktionerna kan väl anses som speciellt lyckad

Förutom det så hade ju B10L från början den gamla fasta instrumentpanelen medan B7L hade det ställbara eländet som senare kom även till B10L CNG.

Mikey

Lite OT, men hade inte B7L en tendens att ofta fatta eld, eller minns jag fel? Jag har för mig att flera av de vi hade här i Märsta började brinna under sin korta tid.