Nobina kan polisanmäla flygblad

Startat av RoggaBoy, 15 mars 2011, 12:26:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=427674

Dokusåpan med Nobina Umeå fortsätter. Vem hänger löst nu?  ;)

Uffe D

Om det som står i artiklarna stämmer finns det ju klara grunder för uppsägning.

RoggaBoy

Såg ett av dessa flygblad i en B9S så det stämmer.

Jan

Vad är det som skiljer Nobina Umeå från övriga Sverige? Det förekommer inte denna stämmning på andra garage som i Umeå, inte heller var det väsen innan Nobina/Swebus körde bara landsbygdstrafiken i Västerbotten. Det är samma chef hos Nobina Härnösand som i Umeå. Där hörs inget?
I branschen i 40 år

yngrot

Polisanmäla för skadegörelse????  Jisses där är man väl fel ute ändå.. Bättre de sätter dit dem som verkligen sabbar bussar med trasiga stolar klo**er m.m. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson

Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:26:43 PM
Om det som står i artiklarna stämmer finns det ju klara grunder för uppsägning.

Hmmm...
Har läst i VK och man kan ju verkligen undra.
Om någonting kolliderar med lojalitets"plikten" och den medborgerliga fri- och rättigheten att lägga medborgarförslag..
Dessutom ett förslag (och nu citerar jag VK)

"..I förslaget fanns detaljerad kritik mot bussföretagets sätt att sköta sitt uppdrag. Det innehöll också förslag om hur dessa brister borde rättas till..."

Alltså konstruktiv kritik..  Ett företag med lite "fingerspitzgefühl" hade tagit till sig av denna guldgruva och utnyttjat den till sin egen fördel.  Inte bara för att vårda varumärket...

/B

Ersa

Citat från: Jan skrivet 15 mars 2011, 13:48:09 PM
Vad är det som skiljer Nobina Umeå från övriga Sverige? Det förekommer inte denna stämmning på andra garage som i Umeå, inte heller var det väsen innan Nobina/Swebus körde bara landsbygdstrafiken i Västerbotten.

Vissa svar på dina funderingar (dock vinklade och fulla med åsikter) kan du ju läsa i kommentarsfältet under.
Man bör aldrig sluta läsa när artikeln tar slut, utan oftast är det givande att fortsätta titta genom kommentarerna.

Citat från: Jan skrivet 15 mars 2011, 13:48:09 PM
Det är samma chef hos Nobina Härnösand som i Umeå. Där hörs inget?

Det är ytterst sällan som folk från Umeådepån är nere i Härnösand, trots att den är Umeås underdepå rent administrationsmässigt. Den sköter sig själv helt enkelt, och är rent linjemässigt helt isolerad från all annan Nobinatrafik. Man har någon trafikledare, sina egna bussar och egna linjer som man kört i flera decennier.

Bengt Jönsson

Om någonting kolliderar med lojalitets"plikten" och den medborgerliga fri- och rättigheten att lägga medborgarförslag..
Vad väger tyngst rent juridiskt?

Har för mig att det var en liknande intressekonflikt nere i Varberg för en massa år sedan när en anställd vid Värö Bruk (jo, det finns "bruk" även i "sörlandet") och samtidigt satt i Varbergs kommunfullmäktige och lade förslag som var negativa för bruket...

/B

Wetjo

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 21:27:20 PM

Yttrandefriheten är en grundlag som slår allt i princip.
Tror att Nobina för det jobbigt i rätten som sagt, men att företaget kommer att lösa ut föraren med X antal pengar.
Problemet är att företaget kommer att få det mycket svårt i en framtid att rekrytera förare, då vi är på väg in i en högkonjunktur.
Problemen i Japan kan ju påverka konjunkturen, men tror inte det slår så mycket på arbetskraftsbehovet.

Uffe D

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 21:07:55 PM

Hmmm...
Har läst i VK och man kan ju verkligen undra.
Dessutom ett förslag (och nu citerar jag VK)

"..I förslaget fanns detaljerad kritik mot bussföretagets sätt att sköta sitt uppdrag. Det innehöll också förslag om hur dessa brister borde rättas till..."

Alltså konstruktiv kritik..  Ett företag med lite "fingerspitzgefühl" hade tagit till sig av denna guldgruva och utnyttjat den till sin egen fördel.  Inte bara för att vårda varumärket...

/B

Den biten är inget att säga om, och det var väl egentligen inte därför han blev uppsagd, utan det var nog mer det som hände senare som lade grunden till uppsägningen, att tex vägra att blåsa i alkoskåpet brukar leda till skriftlig varning, och ihop med det andra som det berättas om så kan jag nog tycka att Nobina gjorde rätt.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2011, 22:33:19 PM
Har det varit en tjänsteman har fallet varit klappat o klart, förmodligen hade det aldrig hamnat i AD heller.
En kollektivanställd däremot har mycket högre i tak även om man givetvis inte helt uppenbart får motarbeta sin arbetsgivare, dock är skyddet jämfört med en offentliganställd avsevärt mindre.

Men är det framlagda medborgarförslaget till kommunen att se över hela sin roll i upphandlingen att "motarbeta" dagens trafikutövare? Jag har lite svårt att få ihop att när en deltidspolitiker som även kör buss ifrågasätter kommunala beslut, så tar trafikutövaren det som att företaget aktivt motarbetas. Jag har dock själv inte sett formuleringarna i medborgarförslaget, så jag har ingen större koll på vad som kritiserats rätt ut. Därav frågorna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 15 mars 2011, 22:28:29 PM
Yttrandefriheten är en grundlag som slår allt i princip.

Yttrandefrihet är väl det mest missbrukade ordet i svenska språket. Det innebär rätt för var och en att framföra det man vill utan förhandsgranskning (om det utövas av myndigheter kallas det censur) men inte att göra det var som helst. Man kan alltså få göra det genom flygblad man delar ut själv, anslag på offentliga anslagstavlor (med vissa begränsningar), affisch på din bil eller egen hemsida på Internet. Men man har ingen automatisk rätt att göra det i t ex en dagstidning eller för den delen ett diskussionsforum på Internet. Man har heller inte rätt att göra det i bussar som tillhör någon annan.

Eller också kan man göra som den här tokstollen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stellan_Hagmalm

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 22:42:33 PM
Den biten är inget att säga om, och det var väl egentligen inte därför han blev uppsagd, utan det var nog mer det som hände senare som lade grunden till uppsägningen, att tex vägra att blåsa i alkoskåpet brukar leda till skriftlig varning, och ihop med det andra som det berättas om så kan jag nog tycka att Nobina gjorde rätt.

Var det i den ordningen? Jag vet inte alls vad som är sant och falskt, och tänker därför inte heller påstå något sådant. Men enligt en annan vinkel än den Uffe D påstår, så diskuterades enbart medborgarförslaget vid tillfället för uppsägningen (eller var det en omplacering inom företaget?) Att blåsning i alkoskåp efter avslutat arbetspass i städhallen missades vid enstaka tillfällen, samt att blåsningarna sattes ihop med tidspassning började det ju rapporteras om först flera månader efteråt.

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 21:27:20 PM

Har för mig att det var en liknande intressekonflikt nere i Varberg för en massa år sedan när en anställd vid Värö Bruk (jo, det finns "bruk" även i "sörlandet") och samtidigt satt i Varbergs kommunfullmäktige och lade förslag som var negativa för bruket...

/B

Arbetsdomstolen bedömde att han inte överskridit gränserna för kritikrätten och ogiltigförklarade uppsägningen. Om man läser den domen (AD 1994:79) får man en rätt bra bild av var gränserna går, det finns bl a hänvisningar till några domar där gränserna överskridits.

Uffe D

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2011, 22:49:54 PM
Var det i den ordningen? Jag vet inte alls vad som är sant och falskt, och tänker därför inte heller påstå något sådant. Men enligt en annan vinkel än den Uffe D påstår, så diskuterades enbart medborgarförslaget vid tillfället för uppsägningen (eller var det en omplacering inom företaget?) Att blåsning i alkoskåp efter avslutat arbetspass i städhallen missades vid enstaka tillfällen, samt att blåsningarna sattes ihop med tidspassning började det ju rapporteras om först flera månader efteråt.

Jag vet inte alls om det var i den ordningen, men jag tolkar artikeln som att det började med medborgarförslaget och sedan eskalerade i dom andra händelserna.