Lite gränstrakter mellan Y- och Z-län.

Startat av Christian Ljunggren, 22 september 2007, 08:52:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

KR 7 i Överturingen 2007 08 31.

KR 43 i Rätan 2007 09 21.

Mvh

Christian

Ersa

Tack tack.
"Sjuan" borde vara äldst i daglig tjänst numera? Åtminstone ha lägst invsiffra.
Var det inte dessa tidiga bussar som hade en äldre, längre typ av växelspak?

Ersa

I KR-mappen på min burk hittade jag precis en bild som Ljunggren tagit på sjuan i Gräftåvallen 2006-03-23. Både utsida och förarplats med fullt synlig växelspak. Vill Ljunggren reprisera, eller kan jag lägga upp dem här i denna tråd?

Esbjörn

RIKTIGT kul!
Därifrån ser man sällan bilder!
Själv åker man knappast åt det hållet för att fota buss, trots att Överturingen och Rätan bara ligger ca 15-20 mil bort.
Jag har bara en knapp handfull bilder därifrån, tagna på väg till/från skidåkning i Vemdalen. Men inga på bussar i linjetrafik...

virtual1

Citat från: Esbjörn skrivet 22 september 2007, 10:58:06 AM
RIKTIGT kul!
Därifrån ser man sällan bilder!
Själv åker man knappast åt det hållet för att fota buss, trots att Överturingen och Rätan bara ligger ca 15-20 mil bort.
Jag har bara en knapp handfull bilder därifrån, tagna på väg till/från skidåkning i Vemdalen. Men inga på bussar i linjetrafik...

Underbart *skrattar* - 15-20 mil, ja det är som att säga att Växjö ligger nästgårds från Stockholm...

Esbjörn

Citat från: virtual1 skrivet 22 september 2007, 18:26:03 PM
Underbart *skrattar* - 15-20 mil, ja det är som att säga att Växjö ligger nästgårds från Stockholm...

-Gör det inte det då??   ;D

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob med C

Trevliga bilder och 1 fråga... När vann KR Trafik Bergstrafikområde???
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Christian Ljunggren

Citat från: Jacob med C skrivet 22 september 2007, 22:02:57 PM
Trevliga bilder och 1 fråga... När vann KR Trafik Bergstrafikområde???

Tack.
Svar: 1991 den del som SJ/Swebus och Axelssons i Gillhov hade och 1993 den del som Danielssons hade. 

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 22 september 2007, 10:31:52 AM
I KR-mappen på min burk hittade jag precis en bild som Ljunggren tagit på sjuan i Gräftåvallen 2006-03-23. Både utsida och förarplats med fullt synlig växelspak. Vill Ljunggren reprisera, eller kan jag lägga upp dem här i denna tråd?

Interiör av förarplatsen på KR 7. Fotat i Gräftåvallen 2006.

Mvh

Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 23 september 2007, 19:39:46 PM
Interiör av förarplatsen på KR 7. Fotat i Gräftåvallen 2006.

Sådärja. Synd att jag aldrig fått tillfälle att köra med en sådan spak... ännu.  :-\

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2007, 04:46:03 AM
Sådärja. Synd att jag aldrig fått tillfälle att köra med en sådan spak... ännu.  :-\

Du får väl börja i Åsarna då!  He, he!
En riktig buss med 129000 mil på mätaren.
Går som ett urverk och inte att förglömma med en riktig växellåda.

/Christian

Cero

Citat från: Esbjörn skrivet 22 september 2007, 19:48:30 PM
-Gör det inte det då??   ;D

Det är väl så att vi som bor i södra tredjedelen av Sverige, typ söder om Uppsala, har lite fel perspektiv på avstånd jämfört med de som bor norröver. För oss är Stockholm-Göteborg en långresa. Så är det inte i Norrland. Där åker man ledigt 45 mil för att fika (hos grannen ;D). Har själv för många år sedan blivit hämtad av buss i Riksgränsen och körd till flyget i Luleå. Bussen skulle sedan hem till Kiruna. En liten flygtransfer med andra ord. Total sträcka? 100 mil. Och vi tycker det är långt till Arlanda. 8)

/Cero

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 14:52:26 PM
I Norrland kunde man åka 20 mil i tonåren för att dansa eller 5 mil på skotern till "krogen", det var ju inga avstånd.

Javisst. Ett snabbt besök på danser i Hunge var en klassiker. 6 mil enkel resa från Svenstavik in på den då ytterst krokiga Gillhovsvägen var ett äventyr. Eller göra en spontan resa på 22 mil enkel resa till Sundsvall över dagen för att titta på en fotbollsmach, äta på Max och sen 22 mil hem igen.  ;)

Vad många från Svea- och Götaland inte inser är att det inte tar så lång tid att åka många långa mil på E4, E14, E45 och andra raka Norrlandsvägar. Stockholmarna man kände under gymnasietiden höll på att dö när de hörde att vi bodde över 6 mil från skolan. Men vadå? Det är ju c:a 50 minuter med busslinje 45   ;)  Å andra sidan finns det ju folk i Täby som inte tror på att folk ända ute i Norrtälje pendlar in till Stockholm för att arbeta eller gå i skola, men dessa pendlare finns faktiskt.

bjorn_k

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 16:14:15 PM
Jag hade tex 10,5 mil enkel resa till jobbet under ett par år i Jämtland, tog knappa timmen.

//Lars
Börjar bli lite OT nu, men jag har cirkus 45-50 minuter till Arlanda (enkel resa) hemifrån Norrtälje... Vissa arbetskamrater tycker det verkar förfärligt långt att köra varje dag :)