Nya B9R till norra länsdelen

Startat av Greger Larsson, 14 mars 2011, 21:41:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Fina bilder och fina bussar. Någon speciell linje dessa skall trafikera eller blir det bara slumpen som avgör?

Rob

hmmmm, just idag blev min dotter hämtad av precis så en (skol)buss från Carlsteins i Habo/Brandstorp.
Det var en av 2 bussar som var nyss levererad och var avbeställd av ett bussbolag uppe i Norrland enligt chauffören.
Bussen var lackad i Carlsteins lack och var också jättesnygga!!
Ska försöka att ta en bild!

//Rob

Krille

Fina kärror.
Hur går det med de treaxlade Solarisarna? Visst skulle det komma fler i vår?

/K

Bernt Talbrant

Citat från: Rob skrivet 14 mars 2011, 23:10:28 PM
hmmmm, just idag blev min dotter hämtad av precis så en (skol)buss från Carlsteins i Habo/Brandstorp.
Det var en av 2 bussar som var nyss levererad och var avbeställd av ett bussbolag uppe i Norrland enligt chauffören.
Bussen var lackad i Carlsteins lack och var också jättesnygga!!
Ska försöka att ta en bild!

//Rob

Den andra nya Carlsteins fått är målad i JLT-färger, båda fanns vid Borås Bil/Volvo i Borås förra veckan.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2011, 21:56:02 PM
Fina bilder och fina bussar. Någon speciell linje dessa skall trafikera eller blir det bara slumpen som avgör?
Citat från: Krille skrivet 14 mars 2011, 23:25:03 PM
Fina kärror.
Hur går det med de treaxlade Solarisarna? Visst skulle det komma fler i vår?

/K

De här två och fyra likadana är köpta i första hand för det nya kontraktet på norra kommundelen, där det bl a är krav på trepunktsbälten.
Solarisboggina från i höstas är i trafik efter att en del felaktigheter och kompletteringar åtgärdats, ytterligare tre nya kommer under våren.

Jona

När sätts dessa i trafik då?
Kommer dom andra 2 b9r snart också. Antar dom får nummer 308 och 311 då dom andra syns på din bild.
Skelleftebuss verkar ha börjat med att ge bussarna nummer efter införskaffningsordning nu eftersom B9R och Solaris Boggie blandats bland nummerna.

301 - 303 B9R
304 - 307 Solaris boggie
308 - 311 B9r
312 och vidare, antar man låter dom nya beställda solarisbussarna som nämns i tråden får nummer från 312 alltså.

Dags och besöka Hedvigstad igen snart alltså och komplettera med nya bilder till samlingen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Norrlanders

301 - 303 visst är det dom 3 B12M som kom ifjol och trafikerar Jörn och Lövånger

RoggaBoy

Citat från: Norrlanders skrivet 15 mars 2011, 21:50:30 PM
301 - 303 visst är det dom 3 B12M som kom ifjol och trafikerar Jörn och Lövånger

Åkte en av dessa till Boliden i November, dvs linje 205.

Greger Larsson

Citat från: Jona skrivet 15 mars 2011, 18:41:25 PM
När sätts dessa i trafik då?
Kommer dom andra 2 b9r snart också. Antar dom får nummer 308 och 311 då dom andra syns på din bild.
Skelleftebuss verkar ha börjat med att ge bussarna nummer efter införskaffningsordning nu eftersom B9R och Solaris Boggie blandats bland nummerna.

301 - 303 B9R
304 - 307 Solaris boggie
308 - 311 B9r
312 och vidare, antar man låter dom nya beställda solarisbussarna som nämns i tråden får nummer från 312 alltså.

Dags och besöka Hedvigstad igen snart alltså och komplettera med nya bilder till samlingen.

/Jona

Mycket bussar blir det..
301-303 från ifjol är alltså B12M(bland de sista tillverkade!)
Sen skrev jag kanske lite oklart; men fyra B9R har anlänt, ytterligare två kommer.
Därefter tre van Hool dubbeldäckare och tre Solaris. En utrensning av äldre bussar lär det följaktligen bli, både tack vare nyleverensar och pga att Norsjö/Lycksele gick till Busspoolen.

Ersa

Skelleftebuss 3xx-serie, är det inte den med övertagna Norsjöbussar?
Vilka av dessa finns kvar idag? Blir inte dessa ihopblandade med dessa nyleveranser i 3xx-serien?

Jona

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2011, 23:14:10 PM
Skelleftebuss 3xx-serie, är det inte den med övertagna Norsjöbussar?

Fd Norsjöbuss rymdes i en lucka av bussar som inte finns i trafik längre och fick samma nummer som hos Norsjöbuss fast med siffran 2 framför. Alltså 22 - 49 blev 222 - 249...

/J
MVH Filosofen Jona

Jesper Persson

Citat från: Jona skrivet 15 mars 2011, 18:41:25 PM
Dags och besöka Hedvigstad igen..

OT men roligt att se att någon kan lite historia.  :)

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 mars 2011, 22:16:28 PM
Därefter tre van Hool dubbeldäckare...

Vad ska dom användas till?

/Jesper Persson
utflyttad Skelleftebo sedan 10 år

Jona

Citat från: Jesper Persson skrivet 16 mars 2011, 07:38:21 AM

Yrkesskada, söndagsbilder brukar normalt innebära kunskapsforskning.....

Däremot kan jag ha fel med alla bussnummer, bevisligen hade jag ju fel på bussmodell tidigare, för bussar är kul, men det är ju i miljön och omgivningen dom hör hemma. Men om jag återigen skrivit fel nummer på dom gamla norsjöbussarna lär Greger kunna rätta mig.

/J
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

Citat från: Jesper Persson skrivet 16 mars 2011, 07:38:21 AM

Vad ska dom användas till?

/Jesper Persson
utflyttad Skelleftebo sedan 10 år

De tre dubbeldäckare skall användas längs E4:an (Umeå - Skellefteå) av Skelleftebuss som underleverantör åt Veolia.