Göteborg: Buss tappade hjul

Startat av Hagri, 14 mars 2011, 13:19:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4401066

På ovanstårnde länk kan man lyssna till en intervjuv som SR gjort med Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik, om ultimatumet som de ställt på Veolia...

Uffe D

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 15:02:58 PM
Men vi som kör kan ju ej dra åt hjulen och bara titta på dem hjälper ju inte..

Vadå kan inte? Var är det för yrkeschaufförer som inte kan efterdra ett hjul?

Hagri

Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:19:00 PM
Vadå kan inte? Var är det för yrkeschaufförer som inte kan efterdra ett hjul?
Det behöver inte bero på kompetensen hos föraren. Men det är inte självklart att det finns verktyg i bussen om det upptäcks ute på linjen.


mil

Citat från: Hagri skrivet 15 mars 2011, 13:29:02 PM
Det behöver inte bero på kompetensen hos föraren. Men det är inte självklart att det finns verktyg i bussen om det upptäcks ute på linjen.



Upptäcks det ute på linjen så finns något som heter att kalla efter hjälp det är förarens ansvar att ej fortsätta färden med en trafikfarlig buss. Vissa gnäller ju för en nödhammare o vill ställa en buss för de saknas men tydligen att köra med lösa däck är ok enligt en del för de orkar inte eller kna inte eller gud och hans moster på bortförklaringar som man läser här i tråden

yngrot

Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:19:00 PM
Vadå kan inte? Var är det för yrkeschaufförer som inte kan efterdra ett hjul?



Vi har inga verktyg till detta i bussarna De som finns är ju på verkstan och inlåsta så de hjälper ju inte ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mil

Citat från: yngrot skrivet 15 mars 2011, 14:24:00 PM
 



Vi har inga verktyg till detta i bussarna De som finns är ju på verkstan och inlåsta så de hjälper ju inte ...

Då tar man ansvaret o kontaktar så de får komma ut och åtgärda det ananrs gå o fråga om det finns en lastbil i närheten om de kan låna ut ett verktyg för det

IntresseTrafik

Så här tror jag att många resonerar angående detta utav oss som kör buss i linjetrafik hos någon större operatör.
Självklart är man skyldig att köra med en trafiksäker buss. Jag gör alltid en säkerhetskontroll av bussen vid uttag. Hur omfattande säkerhetskontrollen är. Beror på hur ofta jag kört fordonet under senaste tiden. Är det ofta kollar jag i regel bara belysning och kännande kanter på dörrarna vid uttaget. Då jag redan har en ungefärlig kontroll på att hjul, tryckluft medmer fungerar. Vid någon ändhållplats lite senare kollar jag övriga funktioner när jag ändå ska ta en bensträckare. Jag har nog aldrig kontrollerat att hjulbultarna är fastskruvade med handen. Eftersom min erfarenhet är att hjulet sitter fast och är efterdraget. Jag har jobbat i branschen sedan 1998 och har aldrig hört att någon buss på de depåer jag har jobbat på har tappat något hjul! Om jag hade hört att bussarna tappade hjulen skulle jag givitvis vara mer medveten om problemet och exempelvis känna på hjulbultar medmer.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är att många med mig är bortskämda med att saker och ting fungerar precis som det ska. Efter som andra gör saker och ting åt en. Som förare blir man mindre säkerhetsmedveten varje gång man gör en säkerhetskontroll där allt är som det ska. Detta i kombination med tidsbrist vid vagnuttag gör att vi är många som inte gör en fullständig säkerhetskontroll. Jag är medveten om att detta inte är något försvar över hur man handlar. Men det är svårt att hålla fanan högt när man sällan stöter på något mer en en trasig lampa vid säkerhetskontroll.

mil


En liten fin sak som tya tagit fram visserligen för lastbil men fionns många punkter som passar för buss med speciellt punkt 5. Denna fick vi använda vid uppkörningen för vi skulle kunna alla delar av denna säkerhetskontrollen


http://www.tya.se/tya_shop/detail.asp?cart=194675&user=180480&item=148&page=6&sc=1&ss=

bisquit

Skrämmande när det är så dålig service och många skyller ifrån sig. Men det är den som kör fordonet i detta fallet bussen. Som är ytterst ansvarig om något händer. Själv så rör jag inte någon annans fordon, utan att veta att det är trafiksäkert. På farsans jobb i Lilleström (Oslo). Så är det skyldiga att kolla bussen innan de tar över den eller plockar ut den i trafik. För om det visar sig att det finns en skada på den. Så blir de per automatik ansvariga ifall den inte är anmäld sedan tidigare. Eller om de upptäcker den innan de börjar köra. Och rapporterar den.

Nej det är bättre de lägger ner oseriösa bolag. Som ständigt fuskar med det mesta..  >:(

Bengt Jönsson

Citat från: mil skrivet 15 mars 2011, 14:19:49 PM
Upptäcks det ute på linjen så finns något som heter att kalla efter hjälp det är förarens ansvar att ej fortsätta färden med en trafikfarlig buss. Vissa gnäller ju för en nödhammare o vill ställa en buss för de saknas men tydligen att köra med lösa däck är ok enligt en del för de orkar inte eller kna inte eller gud och hans moster på bortförklaringar som man läser här i tråden


Tja, timanställda och andra är väl "rädda" för att inte få några ytterligare timmar etc om de "gnäller" och klagar..

/B

Staffan A


RoggaBoy

Så vad blir det för nya bussar man ska köpa?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan A skrivet 15 mars 2011, 22:23:03 PM
I dagens BoråsTidning finns en artikel om Veolia i Västsverigehttp://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/veolia-later-huvuden-rulla%282386865%29.gm

Artikel vill jag inte kalla det. Snaraste ett TT-telegram som tagits rätt av. Det varken Radio Sjuhärad eller Borås Tidning klarat av under dagen är att skilja mellan Veolias verksamhet i västra Göteborg och deras regionaltrafik runt Borås. Den senare har inte föranlett några större anmärkningar och fungerar minst lika bra som när Borås Lokaltrafik körde den. Jag hörde i dag några Veolia-förare nere vid Resecentrum i Borås som fått väldigt mycket gliringar från resenärer som uppfattat det som att det var den verksamhet som de jobbar vid som var hotad av varning och uppsägning.

Att media skall kunna framställa hela sanningen har jag gett upp hoppet om för länge sedan men det finns ju de som lyckas ändå:
http://www.busstidningen.se/2011/03/15/veolia-byter-ut-ledningen-i-goteborg/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nya bussar nja de lär väl ta dit gamla vagnar i första läget för att fixa till de som inte är ok . Ny köp tar ju minst 6 måndare att få till .. Men som sagt vi får vänta och se men grunden är ju att de lagt för lågt bud ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 22:36:06 PM
Artikel vill jag inte kalla det. Snaraste ett TT-telegram som tagits rätt av. Det varken Radio Sjuhärad eller Borås Tidning klarat av under dagen är att skilja mellan Veolias verksamhet i västra Göteborg och deras regionaltrafik runt Borås.

I pappersupplagan i dag har dock Borås Tidning en helt korrekt artikel om vilken del av Veolias verksamhet som varningen och missnöjet gäller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)