Huvudmeny

Fruängen [bilder]

Startat av Muk, 13 mars 2011, 11:46:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Busslink 5330

Nobina 5475

Nobina 5540

Nobina 5520. (Notera likheten i frontpartiet på 5540 i bakgrunden)

bussfan

har denna varit på plåtverkstan???

BadTab

Tycker man iaf kan kosta på sig lite tid och energi att måla stötfångarna/luckorna röda..

Tar inte lång stund att göra, och ser så mkt bättre ut! :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: BadTab skrivet 13 mars 2011, 11:51:08 AM
Tycker man iaf kan kosta på sig lite tid och energi att måla stötfångarna/luckorna röda..

Tar inte lång stund att göra, och ser så mkt bättre ut! :)

Problemet brukar vara att få tid i lackeringsverkstaden. Att under den  tiden inte använda bussarna och ställa in turer tycker jag inte vore bättre.

BadTab

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2011, 12:05:46 PM
Problemet brukar vara att få tid i lackeringsverkstaden. Att under den  tiden inte använda bussarna och ställa in turer tycker jag inte vore bättre.

Jag tror det mer beror på lata meckar/plåtisar..
Har för egen del bytt rätt mkt dylika karossbitar, och en burk sprayfärg eller lite penselmålning tar inte lång tid, ger inte nån inställd tur och höjer utseendet med iaf 100%. Sen kan man ju diskutera finishen, det blir ju inte lika 100%-igt som en 2k lack..

Bussmicke

Begriper inte varför man kör med Citaron här i svepet. Jag skulle skämmas att framföra ett fordon som inte är komplett
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Vad gäller Volvovagnarna så skulle man kanske gardera upp sig lite med att ha några färdiglackade luckor i beredskap. Kostar visserligen en slant extra, men det verkar vara en viss åtgång på dem så...  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Ser att Nobina låter förarna köra olagligt även i Sthlm... Mercan saknar regskylt fram.

Nico

Iofs. fast det är ju några månader kvar så det hinner nog försvinna några luckor till på vägen.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2011, 13:19:36 PMoch man ställer inte in en tur/ett omlopp för en sån sak.

Så föraren får helt enkelt finna sig i att betala böter?

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2011, 13:19:36 PM
Jag var faktiskt i Fruängen förra söndan, samtliga Busslink omni saknade främsta luckan på vänster sida, varför inte ersätta den med en gummiflärp som man gjorde på gamla H44 och H80 typ om luckan tas bort av någon anledning.

Vad gäller regskylten så är det ju bara intressant om bussen gått ut från depån i detta skick, med tanke på den extremt dåliga snöröjningen typ kring Kungens Kurva är det jättelätt att tappa plastdetaljer under dagen och man ställer inte in en tur/ett omlopp för en sån sak.

De saknade luckorna brukar vara legio på Söderorts bussar tidig vår. Antar att de försvinner i någon snödriva och att man tycker det inte är någon idé att bry sig förrän våren kommit på allvar. Dock kan man undra över varför just Omnicity/-link drabbas av denna skada. Motsvarande MAN borde vara lika låga i vänstra nedre hörnet, men jag ser sällan sådana skador där ändå. Är de månne högre eller finns något annat skäl till att just Scanian drabbas.

Beträffande Mercans front så tror jag den sett ut så där en tid.

Nico

Citat från: Cero skrivet 13 mars 2011, 16:12:55 PMDe saknade luckorna brukar vara legio på Söderorts bussar tidig vår. Antar att de försvinner i någon snödriva och att man tycker det inte är någon idé att bry sig förrän våren kommit på allvar. Dock kan man undra över varför just Omnicity/-link drabbas av denna skada. Motsvarande MAN borde vara lika låga i vänstra nedre hörnet, men jag ser sällan sådana skador där ändå. Är de månne högre eller finns något annat skäl till att just Scanian drabbas.

Är inte bara Söderorts vagnar utan oavsett entreprenör är detta en vanlig syn på Omnivagnar på olika håll. Detta då luckan inte kräver så mycket kraft för att lossna, har själv plockat rätt på ett par i vinter. I grund kan man kanske se det lite som en konstruktionsmiss eller så trodde Scania att bussarna bara ska rulla på släta salsgolv.

Alfred E. Neuman

yngrot

Ang. olackade hörnen så vore det väl rätt enkelt först lacka dem sen montera dem då behöver ju inte hela bussen tas in i lackverkstad . Kan ju inte så lång tid att byta biten lackad och klar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Axel

Citat från: yngrot skrivet 15 mars 2011, 11:49:25 AM
Ang. olackade hörnen så vore det väl rätt enkelt först lacka dem sen montera dem då behöver ju inte hela bussen tas in i lackverkstad . Kan ju inte så lång tid att byta biten lackad och klar..

Håller med.   Hur många olika färger på bussar har man i depån? Två, eller hur. Så måla ett par luckor röda och ett par blå, så finns det färdiga stryktorra luckor till nästa gång. Vad är det som är så svårt?

Ersa

Citat från: Axel skrivet 15 mars 2011, 21:50:15 PM
Håller med.   Hur många olika färger på bussar har man i depån? Två, eller hur. Så måla ett par luckor röda och ett par blå, så finns det färdiga stryktorra luckor till nästa gång. Vad är det som är så svårt?

Minimal lagerhållning heter problemet som alla depåer numera dras med. Oavsett vilken av de fyra större trafikutövarna det gäller. Det är inte ens säkert att man har en enda reservlucka i lager på någon depå, utan att de beställs först efter att en buss smällt. Och när de levereras är de i denna grå grundfärg.

Nobina Umeå har en enda blå färgnyans på sina 18 st B9S, men vad jag vet hade inte heller de en enda färdiglackad lucka i lager när jag jobbade där.