Huvudmeny

Chat i buss-snack

Startat av Rickbox, 12 mars 2011, 21:30:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag skulle tycka det var trevligt ifall det fanns en chatfunktion i buss-snack, är det fler som skulle tycka det?

Jacob

Det var en mycket god idé! Om det går att fixa det skulle det vara super :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Patrik

Det kommer med 99% säkerhet aldrig hända.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Rickbox

Man ska aldrig säga aldrig! Tror det finns en hel del personer här som skulle uppskatta om det fanns en chatfunktion, det är inte alla som vill lämna ut sin mailadress eller lägga till någon på facebook bara för att chatta...

OSkar000

Den absolut enklaste lösningen är att helt enkelt använda sig av något befintligt irc-nätverk, quakenet (www.quakenet.org) exempelvis och starta en kanal där. Ingen administration eller krångel bortsett från att en eller ett par personer härifrån ska ha operatörsrättigheter.

Gratis och lättanvänd programvara finns för alla datorplattformar och några till och de flesta är dessutom gratis.

Kan tänka mig att hjälpa till att hålla i detta om intresse finns.

jocke

Behövs bara en genväg på sidan till en Cgi-irc klient, tex qwebirc som QuakeNet utvecklat. Mycket lätt. Tar 20 sekunder att fixa och confa.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

Citat från: jocke skrivet 13 mars 2011, 03:00:20 AM
Behövs bara en genväg på sidan till en Cgi-irc klient, tex qwebirc som QuakeNet utvecklat. Mycket lätt. Tar 20 sekunder att fixa och confa.

Vill någon starta ett chat så varsågod. Men det blir inte Svenska Omnibusföreningen och Bussnacks moderatorer som tar ansvar för och övervakar det.
Vi har tillräckligt att göra redan nu med forumet och dess underavdelningar.

Ersa

Varför inte starta en grupp/sida på Facebook, lägga till varandra som vänner och sen chatta där? Svenska Omnibusföreningen har däremot ingen målsättning att göra om sitt diskussionsforum till en kopia av Facebook. Föreningen är för liten för att sköta om och administrera ett sånt jätteprojekt helt enkelt.

Tänk på att allt arbete görs ideellt och majoriteten av alla forummedlemmar som har flera olika önskemål på forumet inte ens är betalande medlemmar i Svenska Omnibusföreningen. Föreningens huvudarbete är väl ändå att jobba med de 13-15 bussarna man äger, medan detta forum bara är en mindre del av föreningen.

OSkar000

Finns det intresse så fixar jag en kanal på quakenet under nästa vecka. Namnförslag?

Instruktioner om hur man tar sig in där kommer så fort kanalen är klar att använda.

IRC-kunnigt folk här får gärna ta kontakt via PM eller andra lämpliga kommunikationsmetoder.

Rickbox

Är det någon som är intresserad av att chatta är det bara att PM:a mig så får ni min MSN/Email-adress!  :)

mil

Citat från: Rickbox skrivet 13 mars 2011, 16:48:47 PM
Är det någon som är intresserad av att chatta är det bara att PM:a mig så får ni min MSN/Email-adress!  :)

Vill bara säga det är en oerhört smart idé då forumet håller på att bli föryngrat för mycket tror  90% av dem som vill ha gilla knapp chatt etc är sådana som inte ens har körkort för buss än mindre för bil

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2011, 10:17:08 AM
Varför inte starta en grupp/sida på Facebook, lägga till varandra som vänner och sen chatta där? Svenska Omnibusföreningen har däremot ingen målsättning att göra om sitt diskussionsforum till en kopia av Facebook. Föreningen är för liten för att sköta om och administrera ett sånt jätteprojekt helt enkelt.

Tänk på att allt arbete görs ideellt och majoriteten av alla forummedlemmar som har flera olika önskemål på forumet inte ens är betalande medlemmar i Svenska Omnibusföreningen. Föreningens huvudarbete är väl ändå att jobba med de 13-15 bussarna man äger, medan detta forum bara är en mindre del av föreningen.

Det finns en grupp, "Bussnackare på facebook". Dock har ju inte alla forumanvändare facebook och vissa är anonyma så man inte vet vilka de är. Men jag skulle tycka det var bra om det fanns en chatt här på bussnack. Det finns en lista över alla som är online (man ska kunna vara online men gå ur chatten) och sedan väljer man vem man vill chatta med. Det är rätt jobbigt att via pm prata, då man får mail varje gång med texten "nytt mail från bussnack, meddelandet han/hon skickat var: ..., svara på meddelandet här (länk till bussnack)"

Det är mina tankar iaf.

//Jacob

mil

Citat från: Jacob A skrivet 13 mars 2011, 17:15:45 PM
Det finns en grupp, "Bussnackare på facebook". Dock har ju inte alla forumanvändare facebook och vissa är anonyma så man inte vet vilka de är. Men jag skulle tycka det var bra om det fanns en chatt här på bussnack. Det finns en lista över alla som är online (man ska kunna vara online men gå ur chatten) och sedan väljer man vem man vill chatta med. Det är rätt jobbigt att via pm prata, då man får mail varje gång med texten "nytt mail från bussnack, meddelandet han/hon skickat var: ..., svara på meddelandet här (länk till bussnack)"

Det är mina tankar iaf.

//Jacob

Det "jobbiga" mailet går att avaktivera enkelt löst

Patrik

Frågan är vad man ska chatta om?
Vilken buss som just nu går på linje 123 eller att en annan linje just nu är försenad tio minuter? Det är ju ungefär sånt man skriver i chatten på Facebook och det tror jag inte kommer funka här samt att dom flesta som pratar med varandra här inte är inloggade samtidigt.

Jag tror inte att Person A kommer sitta och chatta med Person B på det här forumet varenda kväll mellan kl 19-21, dessa två kommer isåfall chatta på Facebook eller MSN om dom vill prata.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Jacob

Okej då vet jag, tack mil!

Chatten tänkte jag skulle vara precis som facebookchatten. Dock har ju som sagt inte alla facebook, så en chatt här skulle innebära att man kan prata med vilken forummedlem som helst. Men visst det kan kännas onödigt vid närmare eftertanke..

//Jacob