hyr turistbuss (biligaste)

Startat av the0fiskis, 12 mars 2011, 08:15:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

min pappa ska kanske hyra några(ca4st) turist bussar den 20 juli och den 7 august bussarna ska transpotera scouter(ledare/ist) årets scout läger World Scout Jamboree Sweden
bussarna skulle då gå från Stockholm mot Kristianstad
han undrar var kan man hyra turistbussar för en så liten summa som möjligt några tips på bolag?
han har kollat på ekmansbuss och dem verkar vara dem billigaste nu

Christer K

Prova att vända på steken, ring och kolla med några bolag i Kristianstad eller där omkring. Något boag kan ha en buss i Stockholm som annars kanske skulle gå tom hemåt.

Eller prova och ring Lindbergs buss i Örebro/Stockholm de har bussar där också.
​Byt ut (a) mot @
Lars Nährström
T.f. Trafikledare, trafikledning bussar, offertförfrågningar m.m.
E-post: lars.nahrstrom(a)lindbergsbuss.se

Liselotte Kågner
(Tidigare Swebus)
Trafikledning, bussar, offertförfrågningar m.m.
E-post: liselotte.kagner(a)lindbergsbuss.se

Maths Nordsten
T.f Trafikledare, trafikledning bussar, offertförfrågningar m.m.
Tel: 019-315050
Mob: 0730-842040
E-post: maths.nordsten(a)lindbergsbuss.se

E-post: trafikledningen(a)lindbergsbuss.se

Tel 019 31 50 50

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Magnus

De allra flesta bussbolagen har så att man kan skicka offertförfrågan via deras hemsidor. Så det är ganska enkelt och snabbt att bara surfa in på de olika bussbolagen i Stockholm och skicka iväg en förfrågan. Ska man åka från Stockholm så finns det ju i alla fall gott om bolag att välja mellan.

Om man vill kolla vilka bolag som finns i ett speciellt område så brukar jag kolla här:
http://www.bussbranschen.se/S%C3%B6kBRsmedlemmar/tabid/65/Default.aspx

nu är ju inte alla företagen med där, men det är en bra början i alla fall.


Bussföraren

Här talar vi om stora pengar. varför inte boka in gänget på Swebus 832 eller 835 och bara hyra en buss sista biten?
Halva priset, minst.

Genom att det är så långt uppehåll i Skåne blir det 2 tomkörningar ni får pröjsa för.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 12 mars 2011, 14:49:49 PM
Här talar vi om stora pengar. varför inte boka in gänget på Swebus 832 eller 835 och bara hyra en buss sista biten?
Halva priset, minst.

Genom att det är så långt uppehåll i Skåne blir det 2 tomkörningar ni får pröjsa för.



Det är väldigt tveksamt om det blir billigare än att hyra buss hela vägen. Men som kund har man ju alltid rätt att prova och enklast är väl i så fall att kontakta Swebus och be om en offert inklusive buss sista biten. Dessutom måste man pricka in avgången på 835 som bara går måndag, torsdag, fredag och söndag för att komma till Kristianstad. Annars blir det buss Helsingborg-Kristianstad-Rinkaby, vilket innebär en rejäl omväg.

Jag tror dock som sagt att genom lite arbete kan man få det billigare hos andra bussbolag när det rör sig om så här många.

Jag antar att det skall vara ett seriöst bussbolag och då går det inte generellt svara på vad som blir billigast. Det är olika från fall till fall. Men den tidigare idén att kolla med bussbolag i Skåne också är inte så dum. I närheten av Kristianstad finns t ex Bromölla Buss och Olssons Buss i Vittskövle.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

the0fiskis

Citat från: Bussföraren skrivet 12 mars 2011, 14:49:49 PM
Här talar vi om stora pengar. varför inte boka in gänget på Swebus 832 eller 835 och bara hyra en buss sista biten?
Halva priset, minst.

Genom att det är så långt uppehåll i Skåne blir det 2 tomkörningar ni får pröjsa för.


har redan kollat deta men det bassar inte med omständigheterna
en viss tid att passa massa packning (blandanat tält + veckas packning ect)

the0fiskis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2011, 18:00:06 PM
110 mil x 2 x 4 bussar = minst 100 tkr + moms

Hör med Busslink eller Nobina om dom kan offera 3 gamla ledbussar istället.

Scouter = det ska vara billigt är min erfarenhet.
en ledbuss är nog inte ett bra altanativ för skönheten och man ska få plats med packning och folk.

det komemr inte vara en som ska betala utan flera stycken...

NZZ

Undersök med Bergkvarabuss det behövs möjligtvis släp på denna körning.

Jan

Lägg ner ett arbete på att kontakta flertalet bussbolag mellan Stockholm och Skåne då tomkörningen blir densamma vem man än väljer. Det kan löna sig.
I branschen 37 år

Lusan

Tänk bara på att man får vad man betalar för. En gammal uttjänad linjebuss kanske inte är så roligt att åka i från Stockholm till Kristianstad. Troligtvis finns det varken AC eller säkerhetsbälten i bussen. Kan bara rekommendera att skicka ut offerter till olika bussbolag, de flesta har släp, av turistbuss bolagen dvs. Har kört till detta läger en gång, det är väldigt mycket bussar samt högsäsong inom bussbranchen på turist sidan så det gäller att vara ute i god tid om man vill ha en buss.

Peter Elmheden

Citat från: Lusan skrivet 15 mars 2011, 16:34:05 PM
Tänk bara på att man får vad man betalar för. En gammal uttjänad linjebuss kanske inte är så roligt att åka i från Stockholm till Kristianstad. Troligtvis finns det varken AC eller säkerhetsbälten i bussen. Kan bara rekommendera att skicka ut offerter till olika bussbolag, de flesta har släp, av turistbuss bolagen dvs. Har kört till detta läger en gång, det är väldigt mycket bussar samt högsäsong inom bussbranchen på turist sidan så det gäller att vara ute i god tid om man vill ha en buss.

Tack, nu slapp jag göra ett inlägg (fast gör det ändå).
Självklart vill man ju hyra så billigt som möjligt.
Fast ofta "motar man olle i grind".
Det är inte alltid billigast är bäst. Jag hade aldrig släppt iväg mina barn i en gammal ledbuss utan säkerhetsbälten och dylik utrustning.
Är chauffören rätt utbildad och med tillräcklig kompetens för att utföra en sådan körning?

En beställning i denna omfattning kommer att kosta någonstans i den omfattning som någon nämnde i ett inlägg ovan.


Lusan

Intressant är också om man vill betala lite extra och då få ett företag med resegarant. Kan helt klart vara värt detta.

UglyJazz

Det där med att stirra sig blind på priset är en klassisk tavla som många gör...
Vad som är intressant är priset per person och hur mycket bättre komfort och säkerhet man får för ett litet tillägg per person.

Mitt tips är att man ska åka med välrenommerade åkare eftersom chansen att man kommer vidare i händelse av busshaveri då blir avsevärt mycket bättre.

Vill man åka billigt kan man man ju ringa en polsk eller baltisk åkare, men denna blir inte ens hjälpt av en bärgare om han inte betalar och erlägger säkerhet i förskott. Det finns ett skäl till att kvalitet, komfort och service kostar några kronor.

Sen kommer ju det faktum till att det är mycket trevligare att åka en ny eller treårig buss jämfört med en gammvolvo från 1986...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

the0fiskis

jag tänkte mer om ni hade några bra som kanske inte den första man tänker på... kanske ganska blilig men ändå bra...
hitils lutar det mot ekmans buss om det blir hyrning av buss

Jacob

Högbergs Buss AB Uppsala är ett exemplariskt bolag när det gäller komfort och bussar. De är hyfsat billiga också :)

http://www.hogbergsbuss.se/site/

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!