Gamla Uppsala Buss' Scania OmniCity-inredning.

Startat av Rickbox, 11 mars 2011, 11:55:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag undrar varför Scania OmniCity vagnarna av framförallt 2002-års modell hos Gamla Uppsala Buss har så nedgången inredning med bland annat bortslitna/trasiga paneler på vissa ställen?

Om jag får gissa så tror jag det är rastlösa ungdomar som sliter bort dem då de är på väg ner på stan för att partaja, samtidigt så verkar panelerna på de ställena där de är hela och gummit mellan dem och rutan finns kvar sitta ganska hårt och jag vet att dessa rastlösa ungdomar knappast gör sig besväret att ta i för hårt när det gäller döda ting, så panelerna måste ha varit dåliga sen innan på de ställena där de är sönder eller bortslitna.

I Stockholm så verkar de blåa/röda OmniCity från 1998 eller 1999 vara i bättre skick invändigt, detsamma gäller Stockholms/SL:s OmniLinkar med samma typ av inredning, vad beror allt det här på?

Jacob

Och det måste vara just rastlösa ungdomar?

Omnicity har väldigt plastiga paneler som känns sköra, det kan också vara en anledning till att de är borta samt dåliga skruvar. GUB har själva skruvat fast nya paneler med egna skruvar.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Jag håller med Jacob. Jag tror inte på rastlösa ungdomar som ska partaja (nu är ju sällan de några helgon men slita sönder paneler gör de inte) utan panelerna satt inte så bra från början och har nog mer eller mindre skramlat bort och sedan blivit bättre fastsatta.

//Simon

Mikey

Här i Märsta har vi ett par City av 2001 års modell, och de är fina och går tyst och mjukt. Visst finns det lite små hål och märken i inredningen efter diverse ombyggnader genom åren, men jag kan inte säga att de är slitna eller vandaliserade. Tyvärr har vi dock 13 link-ledar av gammal modell och dessa är ju skrot, både visuellt och "under skalet". Jag tror att det till stor del är dålig konstruktion som inte är byggd för att det skall finnas människor ombord fordonen, men om man sköter om dem ordentligt och skruvar fast alla paneler som ramlar av så håller de sig fina.

Rickbox

Citat från: Jacob Almgren skrivet 11 mars 2011, 17:16:59 PM

Och det måste vara just rastlösa ungdomar?

//Jacob

Citat från: Simon A skrivet 11 mars 2011, 17:54:12 PM
Jag håller med Jacob. Jag tror inte på rastlösa ungdomar som ska partaja

//Simon

Nej det är möjligt att det inte är, men det var inte svaret på frågan. Frågan är varför GUB:s OmniCity är så nedgågna när SL/Keolis inte är det?

Sen är ju panelerna i Omnicitys främre delar helare än de i bak, kan visserligen bero på vibrationer av motorn men så förfärligt skakar inte motorn för att panelerna ska skaka loss, de skadorna som är på panelerna bak kan endast ha orsakats av att någon person har tryckt in gummit och sen brutit loss panelen...

På vissa ställen sitter panelen kvar men gummit mellan rutan och panelen är intryckt.

På Gamla Volvobussarna 300-304 så var det en slags konstläder på panelerna vid fönstrena och på vissa ställen var det uppillat.

På 266-269 har jag vid det lilla fönstret bakom bakersta dörren också sett en liten bit bortsliten panel, det är dock mycket ovanligare på Neoplan och MAN-bussarna så deras paneler sitter mycket hårdare.

Nåväl tror knappast att det är SÅ dålig kvalitet på panelerna att det skakar loss av sig själva, det måste ha slitits bort med våld!

Björn Ax

Citat från: Rickbox skrivet 11 mars 2011, 20:54:02 PM
Nej det är möjligt att det inte är, men det var inte svaret på frågan. Frågan är varför GUB:s OmniCity är så nedgågna när SL/Keolis inte är det?

Sen är ju panelerna i Omnicitys främre delar helare än de i bak, kan visserligen bero på vibrationer av motorn men så förfärligt skakar inte motorn för att panelerna ska skaka loss, de skadorna som är på panelerna bak kan endast ha orsakats av att någon person har tryckt in gummit och sen brutit loss panelen...

På vissa ställen sitter panelen kvar men gummit mellan rutan och panelen är intryckt.

På Gamla Volvobussarna 300-304 så var det en slags konstläder på panelerna vid fönstrena och på vissa ställen var det uppillat.

På 266-269 har jag vid det lilla fönstret bakom bakersta dörren också sett en liten bit bortsliten panel, det är dock mycket ovanligare på Neoplan och MAN-bussarna så deras paneler sitter mycket hårdare.

Nåväl tror knappast att det är SÅ dålig kvalitet på panelerna att det skakar loss av sig själva, det måste ha slitits bort med våld!

Nja är väl kombinationen av hård plast och väldigt dåliga vägar i uppsala som är den största boven.

Blir väldiga krafter i plasten när man kör ner i ett potthål och då spricker plasten väldigt lätt.

Tror inte heller ungdomar roar sig med att slita loss hela paneler från bussarna. Visst finns det säkert sådana personer också men dom är nog väldigt få.

Omnicity är väl inte erkända för bästa kvalite direkt tyvärr.

Simon A

Citat från: Rickbox skrivet 11 mars 2011, 20:54:02 PM

Skulle kanske förtydligat att jag med skramla bort menade med hänsyn till dåliga vägar, i synnerhet under vintern. Inte det skrammel som bussen skapar i sig själv. Precis som Björn Ax skrivit.

//Simon

Rickbox

Nej det kanske inte är så många som sliter bort hela paneler, men man kan ändå tro att det har förekommit, det finns ungdomar som förstör stoppknappar och sliter bort ledstänger, det har jag själv sett, då borde det ju finnas dom som också sliter bort paneler om de ser att de sitter lösa till exempel efter den belastning som beskrivs ovan. När panelen då sitter lös ser det ju för vissa inbjudande ut så kör de in fingrarna och bänder loss dem...

Oavsett vilket ser det väldigt fult ut med grå och sprucken plast, det är ett klart minus för Omni-serien, hade de valt en bättre typ av inredning hade i alla fall jag tyckt betydligt bättre om den serien. Rent maskinellt så är de helt okej! De blir sällan stående efter vägkanten lika ofta som Neoplan-bussarna, förutom vintertid då ledvarianterna viker sig i halkan.