Nästan aldrig volvo 8700

Startat av reseguiden86, 10 mars 2011, 11:33:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86




(Vid BoråsReseCentrum vid Vårgårda hållplatsen)




Undrar en sak, varför andvänds nästan aldrig volvo 8700 tex på 150-turen i Borås.??
Där är det 99% Volvo 8500 (Boogie)....

Tycker 8700 är bekvämare ur passagerarsynpunkt. Den typ av buss går oftast på
154,155,404,47,153:an..

Men som sagt nästan aldrig på Linje 150 mot Fristad, någon som har en bra förklaring till varför??


Staffan Sävenfjord

8700-orna är tvåaxliga och 8500-orna är treaxliga. 8700-orna används alltså normalt inte på de tunga linjerna som 150, 159, 404 och 550 för att de har sämre passagerarkapacitet. Det har också med godsutrymme att göra på vissa linjer.

jasve

#2
Det beror på att vissa linjer finns det krav på kameraövervakning bl:a linje 150, dom tvåaxliga 8700 har ingen kameraövervakning, och det har därför inget med antal passagerare eller godsutrymme att göra!

Staffan Sävenfjord

Citat från: jasve skrivet 11 mars 2011, 19:17:13 PM
Det beror på att vissa linjer finns det krav på kameraövervakning bl:a linje 150, dom tvåaxliga 8700 har ingen kameraövervakning, och det har därför inget med antal passagerare eller godsutrymme att göra.
8500 har 49 sittplatser, och 8700 har 48 sittplatser.

8500-orna har plats för 90 passagerare varav 51 sittande. 8700 för 71 passagerare varav 48 sittande. Så det är ju en viss skillnad. Det skiljer också cirka 1 500 kg i lastvikt till 8500-ornas förmån.


jasve

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2011, 21:26:28 PM
8500-orna har plats för 90 passagerare varav 51 sittande. 8700 för 71 passagerare varav 48 sittande. Så det är ju en viss skillnad. Det skiljer också cirka 1 500 kg i lastvikt till 8500-ornas förmån.


Som sagt var. så är det kravet på kameraövervakning som styr detta, och inte antal passagerare eller lastvikt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: jasve skrivet 12 mars 2011, 20:35:28 PM
Som sagt var. så är det kravet på kameraövervakning som styr detta, och inte antal passagerare eller lastvikt!

Ja, det har jag inte betvivlat. Jag svarade på det du skrev (men sedan tog bort) om att det bara var en plats som skilde i kapacitet mellan boggi-8500 och tvåaxlig 8700. Det togs dock bort sedan jag skrev mitt svar. Se citat som inleder mitt inlägg.



yngrot

Ska kolla vad skyltar i bussen säger om antal pass. de är godkända för . Så vitt jag minns rymmer inte 8500 90st..

Däremot till skillnad mot trådskaparen är väl 8500 att föredra för resenären då det är rymmligare ingång samt gången är bredare i 8500 .. Sen är det en helt annan 5:a att jag som förare föredrar 8700 då både värme och ventilation funkar mkt bättre i dessa än vad det gör i 8500 där man kan bli vansinnig av förarfläkten som är högljudd och typ 7ggr av 10 blåser kallt trots att det skulle komma värme..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina