Elektrokardiograf på väg!

Startat av Andreas91, 08 mars 2011, 21:35:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Nej, det rör sig inte om en mobil hjärtklinik, men däremot en SL-röd MaxCi med regskylten EKG615, med inv. nr. 0583. Efter att ha sökt på Svensk Busshistoria och Transportstyrelsens hemsida, så hittar jag att denna buss står på NNT i Gävle. Enligt Transportstyrelsen är denna buss avställd sedan slutet av 2009, men den rullar ju ändå... Skyltningen "2 Extrabuss" har jag inte heller en blekaste aning om varför... Bussens inventarienummer skall, enligt SBH, vara ifrån Swebus-tiden. Bilder på nämnda bussen kommer här:

Fredde

Skulle gissa på att den är såld och på väg till Fri/Värtan för export utomlands.

MM

Ska exporteras.

Skyltningen är från den lilla korta tid som den hoppade in som extrabuss åt Nobina (Swebus på den tiden?) på linje 2 i Gävle när alla bussar vände vid Sätra centrum och denna samt ett syskon till den körde den sista biten till Igeltjärn.

Bussen har sitt ursprung i Gävle. Levererades 1997 (om jag inte missminner mig?) fabriksny till Gävle Trafik AB.

Peter Öden

Hej !

När är bilden på fd. Swebus 0583 tagen ???
Då har den försvunnit från uppställningen utan jag noterat detta.
0583 är urspr. GTAB Gävle nr. 185, den och 0582 urspr. GTAB Gävle 184
gick mycket riktigt som extrabussar på linje 2 som MM skriver för ett par
år sedan. 0582 gick till skrot förra året pga. motorras.

Mvh Peter Ö

Bernt Talbrant

Citat från: Peter Öden skrivet 09 mars 2011, 20:01:27 PM
Hej !

När är bilden på fd. Swebus 0583 tagen ???
Då har den försvunnit från uppställningen utan jag noterat detta.
0583 är urspr. GTAB Gävle nr. 185, den och 0582 urspr. GTAB Gävle 184
gick mycket riktigt som extrabussar på linje 2 som MM skriver för ett par
år sedan. 0582 gick till skrot förra året pga. motorras.

Mvh Peter Ö

Enligt exif-info för bilden är den tagen kl 16.22 den 8 mars, alltså samma dag inlägget skrevs.