Bussförare i Jönköping måste prata svenska [länk]

Startat av Lars Ödlund, 08 mars 2011, 10:34:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Är väl bra om man kan engelska ifall man stöter på resenärer i form av turister....  ::)

kimpan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 mars 2011, 11:05:42 AM
Är väl bra om man kan engelska ifall man stöter på resenärer i form av turister....  ::)
Javisst. men nu handlade det inte om språket i din yrkesutövning utan när di lunchar/fikar med dina kolleger.....

1896

mushkot

Citat från: kimpan skrivet 08 mars 2011, 11:09:34 AM
Javisst. men nu handlade det inte om språket i din yrkesutövning utan när di lunchar/fikar med dina kolleger.....
Klart kluvet. Det är ju naturligvis trevligt att kunna tala sitt hemspråk, men samtidigt delar ju detta in personalen i grupper. Bättre att alla kan förstå vad som sägs, och på så sätt vara med i gemenskapen tycker jag!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 mars 2011, 11:14:50 AM
Står ju att det även gäller på bussarna....

Jo, men underförstått att det gäller när de talar med kollegor med samma hemspråk. Eftersom kravet redan finns att alla bussförare skall behärska svenska så finns det ju ingen anledning att de inte talar svenska i själva arbetet. Till kunder som inte talar svenska får de naturligtvis välja annat språk.

Detta är väl en regel som gäller vid så gott som alla arbetsplatser så jag förstår inte varför just detta blev så uppmärksammat.  

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag blir direkt skeptisk, och tycker gott att två iranier kan få diskutera med varandra på persiska i fikarummet om jag ser på tv en bit därifrån. Tänk er själva att flytta till England och där behöva tala engelska med en annan svenskfödd förare...

Däremot bör all kommunikation på t.ex en öppen kanal i komradion vara på svenska, vilket den ibland inte är på vissa orter.

kimpan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2011, 11:20:02 AM
Jo, men underförstått att det gäller när de talar med kollegor med samma hemspråk. Eftersom kravet redan finns att alla bussförare skall behärska svenska så finns det ju ingen anledning att de inte talar svenska i själva arbetet. Till kunder som inte talar svenska får de naturligtvis välja annat språk.

Detta är väl en regel som gäller vid så gott som alla arbetsplatser så jag förstår inte varför just detta blev så uppmärksammat.  

Detta blev ju uppmärksammat rätt stort eftersom en ombudsman på rätt hög nivå höll med. Och det var väl inte helt politiskt korrekt....

Ersa

Vad händer om Jönköpingsdepån får besök från huvudkontoret i Paris? Vilket språk är det då okej att använda? ;)

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2011, 11:39:41 AM
Vad händer om Jönköpingsdepån får besök från huvudkontoret i Paris? Vilket språk är det då okej att använda? ;)
;D ;D ;D ;D

KG

Jag tycker det är bra och jag ser ingen konstighet i att "två svenskar pratar engelska med varandra i lunchrummet i england" som Ersa skriver.

Peter Rost

Det låter som en konstig, och ytterst tvivelaktig policy - att busschaufförer riskerar att avskedas om de pratar sitt eget språk på fikarasten.

/Peter

Rikard

Citat från: mushkot skrivet 08 mars 2011, 11:19:01 AM
Klart kluvet. Det är ju naturligvis trevligt att kunna tala sitt hemspråk, men samtidigt delar ju detta in personalen i grupper. Bättre att alla kan förstå vad som sägs, och på så sätt vara med i gemenskapen tycker jag!

Tycker själv det är tråkigt o komma in i ett personalrum där det t.ex sitter 4 st landsmän o pratar o sen får jag sitta där o lyssna på "babblandet" som jag inte förstår o inte vet om de t.ex pratar skit om en.
Rikard.

kimpan

Citat från: Peter Rost skrivet 08 mars 2011, 12:39:06 PM
Det låter som en konstig, och ytterst tvivelaktig policy - att busschaufförer riskerar att avskedas om de pratar sitt eget språk på fikarasten.

/Peter

Keolis backar...
http://www.unt.se/sverige/bussbolag-backar-fran-sprakregler-1278127.aspx

Kommunals ståndpunkt. Intressant kommentar av sektionsordförande....
http://www.ka.se/index.cfm?c=96333