Göteborgs Spårvägar #71 och #76

Startat av virtual1, 21 september 2007, 21:06:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...som man kanske skulle kunna tro är bussar är det inte - så detta kanske är lite off-topic, men de är off-place också ;-) - jobbade i Norrköping i somras med att dra om kontaktledningar för spårvagnarna... - och under tiden körde ersättningsbussar istället - så en sådan gammal Stockholmare (bl.a.) får jag väl bjuda på med då så att det blir mindre off-topic =)





Svemicke

Så GS är de enda i landet som kan serva spårvägstrafik med denna kompetens?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

virtual1

Citat från: Svemicke skrivet 22 september 2007, 01:51:33 AM
Så GS är de enda i landet som kan serva spårvägstrafik med denna kompetens?

Jag var lite förvånad med, men jag anar att det gick ut på anbudsförfarande som vanligt, o då vann väl GS upphandlingen...

Svemicke

Citat från: virtual1 skrivet 22 september 2007, 08:47:25 AM
Jag var lite förvånad med, men jag anar att det gick ut på anbudsförfarande som vanligt, o då vann väl GS upphandlingen...
Vad säger kommunlagen om det?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

M

Så GS är de enda i landet som kan serva spårvägstrafik med denna kompetens?

Är väl inte så konstigt med tanke på att Göteborg är spårvagnstätt och kompetensen finns innom GS organisation.Upphandlingar har blivit hysteriska och pajjat rätt mycke, använd dom som kan det proffsigt i detta fall GS banteknik

Leif D

#5
Citat från: M skrivet 29 september 2007, 06:02:23 AM
Så GS är de enda i landet som kan serva spårvägstrafik med denna kompetens?

Är väl inte så konstigt med tanke på att Göteborg är spårvagnstätt och kompetensen finns innom GS organisation.Upphandlingar har blivit hysteriska och pajjat rätt mycke, använd dom som kan det proffsigt i detta fall GS banteknik

I detta fallet gäller följande.....

ANKER spårteknik har avtal med Norrköpings kommun om allt banunderhåll, vilket även inbegriper kontaktledning och signaler/växlar.
ANKER spårteknik har sedan tagit GS banteknik som underleverantör för kontaktledning och signaler/växlar, samt Per Lack Entreprenad för snöröjning, spårsugning, växelrengöring och diverse tungt (behov av spårgåendetraktorer mm) arbete.
Per Lack Entreprenad kör även snöröjning med spårvagn.

Det finns väl ett antal företag som skulle kunna sköta bl.a. kontaktledning och signaler/växlar.
Några är ElektroSandberg, Balfour Beatty Rail AB, Svensk Banproduktion och Banverket Produktion.

Det två fordonen 71 och 76, samt en Vw-transporter med nummer 91 (om ja minns rätt) finns alltid i Norrköping för denna verksamhet.
;-)