Sakta vi gå genom stan

Startat av Mr G, 06 mars 2011, 21:34:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Åh det är skönt när mitt Stockholm är grönt
sakta gå hem genom stan
En kyss sen går man sakta igen
sakta en tur genom stan

Själv gick jag längs Nynäsvägen, och det här var vad jag såg.

吉先生

Mattias Eriksson

vackert!
var och när är detta?? gissar på Stockholm nån gång på 60-talet? :)

Ingwar Åfeldt

Wow! De där bilderna gör mig verkligen nostalgisk. Vagnar och linjer man kört respektive jobbat konduktör på! Plus en bussförare jag känner igen. Bilden kan väl tidigast vara från 1969 då SL hade tagit över SJ's gamla linjer. Jag skulle gissa på tidigt 70-tal, senast 1973 då pendeltrafiken startade till Jordbro på Nynäsbanan och samtliga linjer på bilderna lades ned/avkortades.

F d BSS 146, som syns i din sista bild var alldeles ny när jag tog bilden nedan 1960 på Ringvägen i Stockholm. 146 är den buss jag jobbat som konduktör på ett antal gånger även om den mestadels kördes enmansbetjänad.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Välbekant fordonsmiljö där man kört!
Jag tippar på att bilderna är från våren 1972!

/Gunnar

Tribben

6124 A714 Fd. SJ 0124 åkte jag mycket i när min far hade den som ny och på den tiden i Norrköping, Jag tror det var de första omställningsbussar som kom till Norrköping med förarplats på Vänster sida.

Hagri

En liten undran. I den första bilden står det Tidtabeller TS-linjer. Vad står TS-Linjer för?

Björn Forslund

Citat från: Hagri skrivet 07 mars 2011, 09:39:45 AM
En liten undran. I den första bilden står det Tidtabeller TS-linjer. Vad står TS-Linjer för?

TS är Trafik AB Saltsjöfart, ett dotterbolag till SL dit Södertörns- och Björknäsbussarna fördes över innan de helt inlemmades i SL några år senare.

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 07 mars 2011, 07:47:44 AM
Jag tippar på att bilderna är från våren 1972!
/Gunnar

Det tipset är nog väldigt bra! Jag har ingen anteckning om när jag tog de här bilderna, så det blir till att spekulera lite utifrån bilderna. Trädens skira grönska säger att bilderna med största sannolikhet är tagna i maj, men vilket år då?

Begränsningar i tid kan göras från följande iakttagelser;

H34 på 742:an, inventarienummer ännu ej ditmålat.
BSS-bussen på linje 5 har fått destinationsrullen bortplockad inför förestående omnumrering av linjenätet till tresiffrors.
4631 är levererad
6131 är ommålad till oxblod
Anslaget som är klistrat längst ned på hållplatstavlan säger "NY TAXA OKTOBER 1971", och det ser rätt väderbitet ut, har säkert suttit där över vintern.

Ser ut som om Gunnar tippade mitt i prick!

吉先生

TageK

1972 började dom nya nummerskyltarna införas. Syns ingen sådan någonstans.
Absolut början av 1972