Några inscannade Instamatic-bilder från 1970-talets SL

Startat av Stefan Back, 06 mars 2011, 18:21:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Back

Äntligen har jag lyckats scanna in lite gamla 9x9-bilder från början av 1970-talets Stockholm. Lite korniga i digital version, men kanske intressanta?

Vi jagade då alla SL-busstyper som fanns, och en hel del hittade vi, även några mindre vanliga!

Mycket nöje!


http://www.pixbox.se/alb_show_id1218960_page0.html

Stefan

Mats Karlsson

Citat från: Stefan Back skrivet 06 mars 2011, 18:21:54 PM
Äntligen har jag lyckats scanna in lite gamla 9x9-bilder från början av 1970-talets Stockholm. Lite korniga i digital version, men kanske intressanta?

Vi jagade då alla SL-busstyper som fanns, och en hel del hittade vi, även några mindre vanliga!

Mycket nöje!


http://www.pixbox.se/alb_show_id1218960_page0.html

Stefan
Intressant! Tackar!

christian berg

Mycket intressant tidsdokument , med delvis ovanliga bussar.Tack!

Christian B

Björn Forslund

Trevliga bilder, kul att se uddabussarna i trafik!
Samt givetvis H41 4558.

1896

Hur många CR 111:or hade SL med dörrställning 1+2+0 ?

Björn Forslund

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 11:58:50 AM
Hur många CR 111:or hade SL med dörrställning 1+2+0 ?

Har för mig att det var 70 st CR111MF

1896

Så pass ? Har aldrig sett bild på någon tidigare.  :'(

Björn Forslund

Den allra första CF:en, i form av H65D 7923 (fd Södertälje Omnibuss) finns också med bland bilderna! På den tiden sattes även prototyperna i trafik!

HJP

Citat från: Stefan Back skrivet 06 mars 2011, 18:21:54 PM
Äntligen har jag lyckats scanna in lite gamla 9x9-bilder från början av 1970-talets Stockholm. Lite korniga i digital version, men kanske intressanta?

Stefan
****
Ja, detta är mycket intressant.
En Instamatic är inte "bäst i test", men klarar att dokumentera. Hellre en Instamatic som används, än tung avacerad kamera som man inte orkar bära med sig.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 12:25:34 PM
Har för mig att det var 70 st CR111MF

Sammanlagt tillverkades 86 CR111MF. Men det var 70 som hamnade hos SL. Övriga hamnade i Västerås, Nyköping, Norrköping, Skellefteå, Gällivare och Eskilstuna. En eller flera på varje ort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)



yngrot

Trevligt många fina vagnar men hur många C-.F fanns det i Sthlm ?? Fanns ju en hel del kvar 1976 när jag tog mitt busskort jisses vad tiden går.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

#13
Citat från: yngrot skrivet 09 mars 2011, 14:10:35 PM
Trevligt många fina vagnar men hur många C-.F fanns det i Sthlm ?? Fanns ju en hel del kvar 1976 när jag tog mitt busskort jisses vad tiden går.. ;)

CF fanns i Stockholm hos SJ, BSS, BSBV, SOAB (Södertälje) och Lidingöbolagen. De som gick över till SL var en bit över 300, kanske runt 320 st. Flest var de fd SJ-vagnarna, nästan 200, följt av Wallenbergbolagen BSS, BSBV och SOAB med en bit över 100 st.

Många av de äldre SJ-CF som rullade i Stockholm fram till Dagen H hamnade delombyggda på landsorten (utom 2) och togs inte över av SL.

Sedan fanns det ju en hel del CF hos andra bolag, som Wasatrafik, en del var övertagna från SL medan andra kom från andra håll.