En rysk Volvobuss på besök

Startat av DJCocktail, 06 mars 2011, 11:09:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DJCocktail

Har en bild på en rysk Volvo-buss från i somras. Undrar nyfiket vad det är för bussmodell och kaross på denna. Sideral förstår jag, men vad har den för bakgrund? Ganska ovanlig i Sverige väl?
Kanske vet något vilket företag som äger bussen också?

Optimal

Volvo Sideral heter den. Står tom på fronten :). Sitter väll en 7 liters motor i dessa? Den ser ganska kort ut. Är det en 10 meters?

DJCocktail

Jo, och det nämner jag i mitt inlägg här ovan också. Men känner inte igen den, undrade därför om någon hade mer fakta om den.
Inte speciellt vanlig i Sverige antar jag...

mil

Citat från: KJ skrivet 06 mars 2011, 12:40:30 PM
Jo, och det nämner jag i mitt inlägg här ovan också. Men känner inte igen den, undrade därför om någon hade mer fakta om den.
Inte speciellt vanlig i Sverige antar jag...

Lite mera information om den dock på engelska http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/1B3F1069-B67A-411A-92AC-2457D495729E/0/VolvoB7R103Feb2009.pdf

Niclas Rosenius

Citat från: Jim skrivet 06 mars 2011, 12:31:33 PM
Volvo Sideral heter den. Står tom på fronten :). Sitter väll en 7 liters motor i dessa? Den ser ganska kort ut. Är det en 10 meters?

Bussen är en Sunsundegui Sideral med Volvo chassi. Troligtvis ett B9R-chassi. Dessa byggs i Spanien och bussen lanseras speciellt i Östeuropa med det billigare B9R-chassit framför det dyrare B12B/B13R. Finns äldre Sideral som rullar i Ryysland med blandeade chassin.

Den är en runt 12 meter. Bilden blir lite komprimerad efter man har zommat ganska mycket med kameran.

Bolaget håller till i St. Peterburg och har några bussar som brukar besöka Sverige ganska ofta.

//Niclas

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 mars 2011, 13:55:27 PM
    Bussen är en Sunsundegui Sideral med Volvo chassi. Troligtvis ett B9R-chassi. Dessa byggs i Spanien och bussen lanseras speciellt i Östeuropa med det billigare B9R-chassit framför det dyrare B12B/B13R. Finns äldre Sideral som rullar i Ryysland med blandeade chassin.

Den är en runt 12 meter. Bilden blir lite komprimerad efter man har zommat ganska mycket med kameran.

Bolaget håller till i St. Peterburg och har några bussar som brukar besöka Sverige ganska ofta.

//Niclas

Gick in på länken som mil länkade till och där finns den bara som 7 liters.

Niclas Rosenius

Citat från: Jim skrivet 06 mars 2011, 14:14:00 PM
Gick in på länken som mil länkade till och där finns den bara som 7 liters.

Ja, till den speciella modellen, den låga. Den som visas på bilden i inlägget är den högre modellen.

Skall ta fram en bild på denna modell som jag tagit så skall du få se att det sitter en B9R i rumpa på den.

//Niclas

Optimal

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 mars 2011, 15:34:33 PM
     Ja, till den speciella modellen, den låga. Den som visas på bilden i inlägget är den högre modellen.

Skall ta fram en bild på denna modell som jag tagit så skall du få se att det sitter en B9R i rumpa på den.

//Niclas

Jag tror dig :). Tänkte inte på att det var olika höjd på dom :).

Frippe Fribas

Just bussen på bilden är ett så gammalt exemplar att det med största sannolikhet rör sig om en B12 (utan B eller R, men bakmonterad).
I övrigt har väl Niclas sammanfattat det ganska bra.
Busstypen är hyggligt vanlig på Stockholms gator sommartid med olika loggor och nationaliteter (mest från Ryssland, Spanien och Vitryssland).
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Jim skrivet 06 mars 2011, 15:46:33 PM
Jag tror dig :). Tänkte inte på att det var olika höjd på dom :).

Ingen fara.

Man ser dom så ofta här i Uppsala, minst en gång i vecka så man vet vad det under under huven  ;)

//Niclas