Huvudmeny

Status fd GUB 201-208

Startat av Jacob, 06 mars 2011, 03:03:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hejsan. Någon som vet var fd GUB 201-208 håller hus?

Tack på förhand!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Kollade lite snabbt på SBH/CBR för 206 och enligt SBH så är 206 avställd. Och kollar man i CBR på det reg. nummret så får man träff på en Nissan i Göteborg...


De flesta av de bussarna tycks ha hamnat hos: "Seklitas Konsult HB, Haninge"
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bese001

Hej!
Mina noteringar om dessa:

201   Avställd hos GUB 2006-04, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11
202-203   Avställd hos GUB 2006-05, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11 därefter till
        Wetlandia AB, Vetlanda 2008-09. Avregistrerade 2010-05
204   Avställd hos GUB 2006-04, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11
205   Avställd hos GUB 2006-05, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11
206   Avställd hos GUB 2006-04, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11. Avreg 2008-07.
        Tror 206 såldes till Litauen.
207   Avställd hos GUB 2005-12, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11
208   Avställd hos GUB 2006-01, Såld till Sv. Neoplan Hägersten 2006-06 därefter till Seklitas Huddinge 2007-11

Fredrik Mattsson

ja, 206 är i Litauen, nu registrerad som EBP 835.

Rickbox

Några flyttades väl till Göteborg, och några gick utomlands som några nämner.

Om de finns kvar i Göteborg idag är nog inte så troligt, troligen är de flesta skrotade eller exporterade numera.

Det är väl egentligen bara att kolla på transportstyrelsens hemsida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Skriv in registreringsnumret, det kan du nog få fram om du söker efter bilder på dessa eller kollar inventarienumrena på Svensk busshistoria.

Det här är off-topic, men jag tar det ändå.

Det har inte alls pratats mycket om Scania CN113-ledvagnarna 629-633, de sista Scania CN113-vagnarna i Uppsalas stadstrafik. Varken här, på Svensk busshistoria eller på transportstyrelsen får man reda på var de finns.

633 vet jag har övertagits av Svenska spårvagnssällskapet, men de andra 629-632 har jag inte hittat någon som helst info om.

Har hört här på buss-snack att de exporterats till Estland, men inte var eller när, på TAK:s hemsida finns ingen information heller.

Kollar man upp dem så står det fortfarande att de är registrerade i Sverige och skrivna på bustradecenter, och på SBH står det att de är i trafik hos GUB fortfarande.

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 06 mars 2011, 23:39:03 PM
Några flyttades väl till Göteborg, och några gick utomlands som några nämner.

Om de finns kvar i Göteborg idag är nog inte så troligt, troligen är de flesta skrotade eller exporterade numera.

Det är väl egentligen bara att kolla på transportstyrelsens hemsida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Skriv in registreringsnumret, det kan du nog få fram om du söker efter bilder på dessa eller kollar inventarienumrena på Svensk busshistoria.

Det här är off-topic, men jag tar det ändå.

Det har inte alls pratats mycket om Scania CN113-ledvagnarna 629-633, de sista Scania CN113-vagnarna i Uppsalas stadstrafik. Varken här, på Svensk busshistoria eller på transportstyrelsen får man reda på var de finns.

633 vet jag har övertagits av Svenska spårvagnssällskapet, men de andra 629-632 har jag inte hittat någon som helst info om.

Har hört här på buss-snack att de exporterats till Estland, men inte var eller när, på TAK:s hemsida finns ingen information heller.

Kollar man upp dem så står det fortfarande att de är registrerade i Sverige och skrivna på bustradecenter, och på SBH står det att de är i trafik hos GUB fortfarande.


    Dom har gått utomlands. Vart exakt vet jag ej.

    Sen har dom diskuterats här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40583.0

    Sedan är inte allt som går att hitta på SBH för Uffe lägger bara in sånt som han vet är korrekta uppgufter och inte bara spekulationer.




    //Niclas

Jacob

Var i Litauen befinner sig 206? Skulle vara trevligt att besöka den någon gång. Någon som vet om det finns någon bild på den? Samt om den är omlackad eller har kvar sin Uppsalafärg?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Mattsson

Citat från: Jacob Almgren skrivet 07 mars 2011, 23:23:05 PM
Var i Litauen befinner sig 206? Skulle vara trevligt att besöka den någon gång. Någon som vet om det finns någon bild på den? Samt om den är omlackad eller har kvar sin Uppsalafärg?

//Jacob

hos Emtra i Radviliškis, och bilder fortfarande i UA lack.

http://www.emtra.lt/gal/pic.jpg

http://www.emtra.lt/gal/pic2.jpg

Jacob

Den ser riktigt välvårdad ut! :) Kul att se att den inte förfaller, dock tycker jag mig se att emtra-loggan sitter snett, men det kan vara en synvilla :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 08 mars 2011, 02:00:09 AM
Det där var nog tillsammans med 721-723 de bästa och snyggaste Neoplan-bussarna som rullat i Uppsala. Jag saknar dem faktiskt en del, minns tydligt när man åkte dessa på linje 24 mot Storvreta för ett antal år sedan, det var bra och bekväma landsvägsbussar.

Ja dessa saknar man enormt, helt underbara bussar! Men 260-265 saknar jag ännu mer.. Kan inte beskriva hur mycket jag älskade dem!! Men 201-208 ligger 2a på min lista :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

kimpan

Citat från: Jacob Almgren skrivet 08 mars 2011, 02:32:19 AM
Ja dessa saknar man enormt, helt underbara bussar! Men 260-265 saknar jag ännu mer.. Kan inte beskriva hur mycket jag älskade dem!! Men 201-208 ligger 2a på min lista :)

//Jacob

201-208 var rena monstren att köra. Felplanerad förarmiljö, tungstyrda framför allt inne i stan... Nej tack o lov att de är borta.... Tycker lite synd om de som ska köra dem nu...

Simon A

Citat från: Jacob Almgren skrivet 08 mars 2011, 02:32:19 AM
Ja dessa saknar man enormt, helt underbara bussar! Men 260-265 saknar jag ännu mer.. Kan inte beskriva hur mycket jag älskade dem!! Men 201-208 ligger 2a på min lista :)

//Jacob
Jo, ur passagerarsynpunkt var de ju riktigt sköna, lite sega dock. Förrutom 204 som gick som en raket- klart bästa individen i den serien. Sen att dörrbromsen låg på en sekund efter att förarna börjat gasa bidrog ju också till att de kändes långsammare. Men min far lärde sig att gilla dem efter att haft dem på två långa pass i veckan på 110/115 och tyckte att de var mycket stabila och bra.

//Simon

Rickbox

De här bussarna var till skillnad från de nya låggolvarna sköna att åka i på landsvägen, de gick med ett lägre varvtal, de bullrade inte lika mycket och hade sköna stolar. Deras nackdel var väl att de var svåra att köra med inne i stan, om jag inte minns fel var dessa 20-metersvagnar, vilket kanske inte är så smidigt i Uppsalas trånga stadskärna.

En sån här buss på gamla linje 24 är en klassiker!  8)

Simon A

Citat från: Rickbox skrivet 10 mars 2011, 12:59:40 PM
De här bussarna var till skillnad från de nya låggolvarna sköna att åka i på landsvägen, de gick med ett lägre varvtal, de bullrade inte lika mycket och hade sköna stolar. Deras nackdel var väl att de var svåra att köra med inne i stan, om jag inte minns fel var dessa 20-metersvagnar, vilket kanske inte är så smidigt i Uppsalas trånga stadskärna.

En sån här buss på gamla linje 24 är en klassiker!  8)
Jo, det stämmer bra att de var 20-meter långa men enligt min far var det egentligen aldrig längden som var problemet utan att det var just det där med dörrbromsen som var mest irriterande. Men sen så tycker man säkert olika från person till person. Sen bör jag även tillägga nu när jag ser mitt andra inlägg i efterhand att min far hade dessa individer på två långa pass i veckan varje vecka i nästan ett år och det var därför han lärde sig att uppskatta dem. Inte bara en gång som det lätt ges intryck av att tro :P

Personligen tycker jag en sån här på linje 20 är en klassiker men det är enbart för att jag bor längs med dåvarande linje 20:s färdväg ;D


//Simon