Vid Centralstation & Östra stn (SL-trafik)

Startat av Mikael T Nilsson, 05 mars 2011, 20:47:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några SL-bilder från Centralen och Östra stn, tagna den gångna veckan.
Först en bild på den gamla Maxci-bussen 5054 som tillhör Söderhallen. Den har fått nytt SL-emblem i fronten. Standard för Macxi-bussarna var annars SL-emblemet i metall. Vid fototillfället stod bussen vid en regleringshållplats.



En av Nobina Tyresös många nya Scania Omnilink-boggievagnar, nr 7231, har just anlänt Centralen i morgonrusningen.



Tyresövagn 7235 bakifrån. Bussen ska strax avgå på linje 813 mot Nyfors (Tyresö) i eftermiddagsrusningen.



Vid Östra stn stod denna trafikledningsbil  från Keolis (förmodligen Täby) i samband med att ersättningsbussar trafikerade t-bana linje 14 mellan Tekniska högskolan och Mörby centrum under sista helgen i februari.



Så här verkar Keolis skylta sina bussar då de vill göra reklam för sitt bolag: "Keolis-Busslink". Bussarna är fortfarande märkta "SL i samarbete med Busslink".



Slutligen en av Frihamnens fem nya Scania Omnicity-bussar med biogasdrift.
Det var många år sedan Omnicity-kortvagnar sattes i trafik för SL för första gången. Det bör ha handlat om 2750-2758 & 2792 som omplacerades från Sundsvall till Råsta någon gång 2003/2004.

Frihamnens 7474-7476 gästspelade Lidingö under några månader men är nu tillbaka i Frihamnen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leo

Intressanta bilder. Varför lyser dioderna så dåligt på 7475?

MrX

Trevligt, nu är jag på bild igen. 7231 var en trevlig buss på 812. Jag såg när du fota men att få kontakt med dig efter var svårare och tyvärr var jag sen och hade bråttom till Tyresö igen så jag hann inte stanna till heller.

Niclas Wennerlid

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 mars 2011, 20:47:45 PM


Vid Östra stn stod denna trafikledningsbil  från Keolis (förmodligen Täby) i samband med att ersättningsbussar trafikerade t-bana linje 14 mellan Tekniska högskolan och Mörby centrum under sista helgen i februari.

8812 tillhör Keolis trafikledning (RTL) i Blåsut. Du kan inte ha fotat bilen den 28:e eftersom det var en måndag och ingen ersättningstrafik kördes då.
Jag hade f.ö. den bilen på lördagen 26, mellan 8-16 när jag var ute och trafikledde ersättningstrafiken.

// Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Leo skrivet 05 mars 2011, 21:21:59 PM
Intressanta bilder. Varför lyser dioderna så dåligt på 7475?

Tack. Förmodligen beror det på den starka eftermiddagssolen som neutraliserar ljusstyrkan på displayen.

Citat från: MrX skrivet 05 mars 2011, 21:53:46 PM
Trevligt, nu är jag på bild igen. 7231 var en trevlig buss på 812. Jag såg när du fota men att få kontakt med dig efter var svårare och tyvärr var jag sen och hade bråttom till Tyresö igen så jag hann inte stanna till heller.

Kul! Jag såg tyvärr inte att du försökte få kontakt med mig. Var fokuserad på att få bra bilder  :)

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 06 mars 2011, 01:24:12 AM
8812 tillhör Keolis trafikledning (RTL) i Blåsut. Du kan inte ha fotat bilen den 28:e eftersom det var en måndag och ingen ersättningstrafik kördes då.
Jag hade f.ö. den bilen på lördagen 26, mellan 8-16 när jag var ute och trafikledde ersättningstrafiken.

// Niclas

Tack för uppgiften! Bilden togs lördagen den 26 (det blev rätt i filnamnet, men fel i bildtexten). Då var det dig jag såg sitta i bilen lite senare under dagen. Kul, då träffade jag nästan två Buss-snackare i samband med att bilderna i detta inlägg togs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.