Lingmerths Buss, Mjölbydepån

Startat av Peppen, 05 mars 2011, 18:43:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peppen

Var inte helt lätt att få till bra fotovinklar i Lingmerths Buss AB:s depå i Mjölby idag, mest på grund av den starka vårsolen, och att hoppa ut på järnvägsspåren för att fota bussarna framifrån tyckte jag inte lät som en bra idé...  ;)

Det var iallafall UTA751, UTA691, HMZ959, ATM271, DTR580, UTA851 och UTA836 som fanns inne idag.
UUX959 var ute och rullade i stadstrafiken.

UTA751

UTA691

HMZ959

ATM271

DTR580

UTA851

UTA836

Turbo

DTR 580 har väl varit med några år nu.
Vad är historien bakom den bussen, någon som vet?

mil

Du passade ej på att besöka Blåklintsbuss depå samtidigt i Mjölby. Där fanns i fredags lite intressanta bussar då Neoplan har sin verkstad där med.  Bland annat en Kolmården Buss

Peppen

Citat från: mil skrivet 06 mars 2011, 06:38:27 AM
Du passade ej på att besöka Blåklintsbuss depå samtidigt i Mjölby. Där fanns i fredags lite intressanta bussar då Neoplan har sin verkstad där med.  Bland annat en Kolmården Buss

Är faktiskt inte helt säker på var den finns någonstans. Har för mig om att Blåklintsbuss skulle bygga ny anläggning tillsammans med Fågelsta Åkeri bakom McDonalds bredvid E4:an men är den klar än?

Jens

DTR580 är av 1997 års modell - så den har ju varit med ett antal år nu. Var väl en tidig version av lågentre för regionaltrafik och kom till Eksjö buss från början när dom vann trafik på småländska höglandet vid den tiden. Efter att dom gick i konkurs innan uppdraget var slut togs den över av Lingmerths buss - men jag tror den försvann från höglandet ganska fort och kan antagligen ha flyttat runt lite bland deras trafik.

Är det bara en synvilla på bilden eller har bakändan tryckts in så kraftigt att det bildats ett veck i plåten ovanför fönstren på högersidan en bit fram?

mil

Citat från: Tommy P skrivet 06 mars 2011, 07:41:01 AM
Är faktiskt inte helt säker på var den finns någonstans. Har för mig om att Blåklintsbuss skulle bygga ny anläggning tillsammans med Fågelsta Åkeri bakom McDonalds bredvid E4:an men är den klar än?

Nej där ligger det inte  den ligger på kyrkogatan 30 i Mjölby

Peppen

Citat från: Jens skrivet 06 mars 2011, 17:19:32 PM
Är det bara en synvilla på bilden eller har bakändan tryckts in så kraftigt att det bildats ett veck i plåten ovanför fönstren på högersidan en bit fram?

Har detaljgranskat originalbilden och det ser faktiskt ut som plåten veckats. Den svarta listen ovanför fönstren börjar också att vara ganska sned och vind precis där plåten ser ut att vara skadad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jens skrivet 06 mars 2011, 17:19:32 PM
DTR580 är av 1997 års modell - så den har ju varit med ett antal år nu. Var väl en tidig version av lågentre för regionaltrafik och kom till Eksjö buss från början när dom vann trafik på småländska höglandet vid den tiden. Efter att dom gick i konkurs innan uppdraget var slut togs den över av Lingmerths buss - men jag tror den försvann från höglandet ganska fort och kan antagligen ha flyttat runt lite bland deras trafik.

Har bland annat sett den som tätortsbuss i Mjölby när den ordinarie lilla Neoplanen varit på verkstad.

1896

Värmekopplingen på Ledvagnarna ser ju ut att kunna vara bättre placerad...  8)