SL H35 4522

Startat av Hasse L, 04 mars 2011, 15:43:54 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hasse L

6 februari 1976 blev sista dagen jag fotograferade dubbeldäckare i  SL-trafik. 5 juni lär ha varit sista trafikdag med H35?

Robban

Tack Hasse för dina fina bilder.

Synd att man inte åkte mera buss på den tiden dessa gick i trafik, när jag slutade skolan på SL 1986 prioriterades tunnelbanetågen framför bussen tyvärr och det tog ytterligare 10år innan jag satt med mitt nytagna busskort i en Maxci med nummer 5090 vid tekniska Högskolan och skulle köra en 44:a till Skansen, skjortan var nystruken och slipsen satt som den skulle men knäna de darrande och blicken var stirrig  ;D  

Lite OT
Mysigt med en sprillans ny Volvo 244 med blänkande lack, dubbdäck på ny Volvofälg och tidsenligt takräcke.
Släktingarna i Norrland hade flera stycken sådana och det man minns från sommarna när man var runt 5-6år var att man fick sitta i knät på morfars svåger å styra alldeles själv på grusvägen i 15km/h, det var sååå maxat och hade man inte bältet på sig så toktickade bältespåminnaren helt hysteriskt ;)

Började i första klass 1976 men bodde tyvärr söder om stan i Vårberg som var en nybyggt förort dit tunnelbanan just kommit fast det var väldigt dåligt med bussar i krokarna, bättre var det när man åkte buss 704 från Fruängen till mormor å morfar i segeltorp, eller när man åkte till Slagstabadet med skolan och badade, minns att det var bussar som hade ett avgasrör som stack upp längst bak till vänster i taket, vad kan det varit för typ??? och vilken linje gick till Slagstabadet??

Mvh
Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Svoca

Citat från: Hobgoblin skrivet 04 mars 2011, 15:43:54 PM

6 februari 1976 blev sista dagen jag fotograferade dubbeldäckare i  SL-trafik. 5 juni lär ha varit sista trafikdag med H35?

Nästan rätt, Hasse. 4 juni 1976 gick den sista H 35:an in i Söderhallen. Vagnsnr 4518 och, vill jag minnas, 48 tur 26.
En känd bussdiggare fick äran att ratta den allra sista dubbeldäckaren i ordinarie trafik. 

christian berg

Tack för denna bild och alla andra fina bilder! Det var väl bara linje 48 som trafikerades med dubbeldäckare 1976? Vet någon vilka bussar det var som var kvar i trafik 1976 förutom 4512,4518 och 4522?

Hälsningar
Christian B