Nettbuss Beulas dubbeldäckare från tre håll

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 mars 2011, 09:18:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vi diskuterade häromdagen hur man skall fotografera bussar och helst ta bilder på dem från mer än ett håll. Det är inte alltid det lyckas men i går lyckades jag få en bild på denna som var nere på ett kort ärende för att sedan återvända till garaget. Jag vet inte om den var där för att vid behov förstärka avgången 16.10 eller 16.20 eller den bara tjänstgjorde som trafikledarbil.







Trier


Trafikledarbil?  ;) En av SVeriges dyraste i så fall  =)

Men snygga och bra bilder! "Fritt från alla håll"

MVH

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 04 mars 2011, 09:29:58 AM
Trafikledarbil?  ;) En av SVeriges dyraste i så fall  =)

Men snygga och bra bilder! "Fritt från alla håll"

MVH

//Mr T

Med tanke på det lilla behovet av en trafikledarbil för Nettbuss Borås-depå blir det nog billigare att ta en buss om en sådan råkar vara ledig. Avståndet från depån till Resecentrum är cirka 500 meter så i värsta fall kan man gå.

bastyaelvtars

Jag gillar den separata förardörren på vänster sida.

yngrot

Fina bilder och linje 100 verkar fungera rätt bra nu .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2011, 16:27:10 PM
Fina bilder och linje 100 verkar fungera rätt bra nu .

Jo, det går alldeles utmärkt. Åtminstone om man skall tro Scania och Nettbuss:
http://www.scania.se/om-scania/mil/2011/
Artikeln om dubbeldäckarna på linje 100 finns på sidan 4-6.

Även min iakttagelser stöder att det fungerar bra. Någon buss var sen i vändningen men det blev högst ett par minuter på nästa avgång. Sedan återstår bara att de som åker med bussarna lär sig att de går var tionde minut (i rusningstid) och att de inte behöver riskera livet genom att springa mellan bussarna på Resecentrum bara för att det råkar stå en buss inne. Det gör det nämligen mest hela tiden. De flesta förare tycks bara lasta av på övre planen samt kolla genom bussen innan de kör ned till avgångshållplatsen. Så 5-7 minuters hålltid där är vanligt. Bussar som kommer från garaget brukar också vara där i lika god tid.

Många av mina farhågor från i höstas har inte besannats. 


yngrot

De gånger jag kommer till Resecentrum så verkar de gå i rätt tid händer väl att det kommer 2 väldigt tätt kan väl vara en förstärkning..  nackdelen är som du skriver att folk springer som dårar efter bussen som är på väg trots att nästa kommer nästan direkt efter ..vissa tillfällen har bussar svårt komma fram då det är trångt där de har sin hpl..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2011, 17:03:00 PM
De gånger jag kommer till Resecentrum så verkar de gå i rätt tid händer väl att det kommer 2 väldigt tätt kan väl vara en förstärkning..  nackdelen är som du skriver att folk springer som dårar efter bussen som är på väg trots att nästa kommer nästan direkt efter ..vissa tillfällen har bussar svårt komma fram då det är trångt där de har sin hpl..

Det stämmer med mina erfarenheter också. Om man bara kunde justera hållplatsläget lite och lära resenärerna att förköpa biljetter innan avgång skulle det bli perfekt i Borås. Jag blir smått tokig när folk som stått 10 minuter och väntat kliver på och ska köpa biljett ombord istället för att lägga de 10 minutrarna på att gå några meter till Pressbyrån och köpa biljett där.  :-\

Angående hållplatsläget tror jag man ganska enkelt kan ta lite av den tomma ytan mitt på centralplanen och bygga en bättre hållplats där. Det är ganska stor dödyta där som inte används till något alls idag och istället är det trångt runtom. Inte vidare smart utnyttjande av platsen egentligen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 mars 2011, 18:42:58 PM

Angående hållplatsläget tror jag man ganska enkelt kan ta lite av den tomma ytan mitt på centralplanen och bygga en bättre hållplats där. Det är ganska stor dödyta där som inte används till något alls idag och istället är det trångt runtom. Inte vidare smart utnyttjande av platsen egentligen.


Det enklaste måste väl ändå vara att flytta hållplatsen till intill Krokshallsberget och förbjuda privatbilar i gångfartsområdet som nu finns där. Privatbilar har andra vägar att välja till centralen och resecentrum. Det förutsätter dock att man även gör hela Sven Eriksonsplatsen till buss- och taxigata. Något som säkert skulle välkomnas av många bussförare. Det är väl bara smörgåsbutiken som skulle drabbas av att det blir förbjudet att parkera där.

yngrot

Jo men ändå är det ju vansinne med detta döutrymme i mitten och sen för lite platser till bussar..och meningen med ett resecentrum borde väl vara plats för just bussar  ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

#10
Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2011, 19:39:18 PM
Jo men ändå är det ju vansinne med detta döutrymme i mitten och sen för lite platser till bussar..och meningen med ett resecentrum borde väl vara plats för just bussar  ???

Fast det är ett stort jobb att ändra den ytan så att det fungerar. Intill berget kan man använda redan i morgon. Det är bara några skyltar som behöver upp.

Edit: Det är alltså just den plats där jag fotograferade bussen jag tänker på.

yngrot

Jo där är väl en bättre plats än den nuvarande vid berget är ju det rak kant på trottoaren
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jasve

Det är förändringar på gång vad det gäller den "tomma ytan" i mitten.
Där kommer att bli fler hpl-lägen.

Olof Lagerkvist

Citat från: jasve skrivet 09 mars 2011, 18:36:39 PM
Det är förändringar på gång vad det gäller den "tomma ytan" i mitten.
Där kommer att bli fler hpl-lägen.

Det låter bra, det är efterlängtat!   8)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: jasve skrivet 09 mars 2011, 18:36:39 PM
Det är förändringar på gång vad det gäller den "tomma ytan" i mitten.
Där kommer att bli fler hpl-lägen.

Det är ju bra men det kräver en rejäl ombyggnad om det skall bli bra. Och det tar tid. Så varför inte använda min lösning tills det detta är klart?