"Veolia verkar inte ha fattat"

Startat av forthemoment, 02 mars 2011, 22:41:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

En fråga.

Hur ser det ut på andra Veolia depoer i landet. Har de liknade problem där eller är det specifikt för Göteborg?

danneh

Hoppas verkligen att Västtrafik säger upp avtalet med Veolia... Har aldrig gillat Veolia, framförallt inte sedan de tog över trafiken från GS på många ställen här.
Tycker sossarna gjorde bra när de införde kraven med offentlig upphandling, utom en sak, varför måste man enligt lagen ta det billigaste? Inte alltid det bästa, visas ju i detta fallet mycket tydligt.
Att hoppas på att bli av med Solaris (om avtalet sägs upp) är kanske för mycket begärt, men skulle tex. Keolis kliva in (vilket jag hoppas ypperligt på) så byter de nog sätena iaf.

JDS

Utslitna/vandaliserade säten är väl rimligtvis operatörens uppgift att byta? Eller är de typ av fel sort?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2011, 23:30:50 PM
Men varför inte föra denna debatt med Västtrafik istf att med en dåres envishet göra det här, forumet är ingen klagomur

Det blir ju ingen debatt om man säger det till Västtrafik direkt, det är i så fall mer effektivt att skapa en öppen debatt på nätet. Andra trafikforum (t ex SJK:s, SSS:s och JVMV:s forum) har ingenting emot att man klagar på tågoperatörer, trafikhuvudmän och myndigheter, så jag förstår inte varför det skulle vara så fel att göra det just i det här forumet.

JDS

Men det är ju inte det det handlar om, man måste väl få diskutera länstrafikens servicenivå. Om det ska vara ett busstrafikforum värt namnet måste man väl kunna ge uttryck för lite politiska åsikter om att kollektivtrafik bör vara attraktiv och konkurrenskraftig och sånt, och då bör man väl rimligen få diskutera även på detaljnivå typ bussars utrustning. Eller är det bara registreringsnummerlistor och annan okritisk dyrkan av bussindivider som forumet är avsett för?

danneh

Jo, jag gillar inte Solaris stolar. Men sa det jag trodde skulle ske pm Västtrafik skulle säga upp dntreprenaden. Och vid ett sådant tillfälle bör väl en ny upphandling göras? Skulle då Keolis vinna, så gissade jag på att man förr eller senare byter stolarna till den modell man brukar använda, dvs Vogelsitze modell okänd.
Angående att ta den billigaste i en upphandling utgick jag från de jag läste att kollektivtrafik chefen sa angående offentliga upphandlingar

JDS

Jag förstår inte heller varför en ny entreprenör skulle byta stolar i befintliga bussar, om de inte är typ trasiga. Är det inte mer sannolikt att bussarna får gå med vad för stolar det nu är, tills de har rullat färdigt?

Angående att ta det billigaste så är det väl ingalunda det enda tillåtna sättet att göra på, däremot måste man ju bestämma i förväg vilka kriterier som skall gälla vid utvärderingen och har man då bestämt att billigaste anbudet skall antas, då är man ju rimligen förbunden att göra det. Kan det ha varit något sådant han syftade på?

För övrigt så tror jag inte att alla (speciellt de yngre) riktigt förstår hur det egentligen fungerar med upphandlingar och sådant, det är ju inte ens alla som jobbar med trafik som förstår det fullt ut!

danneh

Exakt det jag menade. Men om ja inte skall lita på någon, vem fan skall jag lita på? För mig är en kollektivtrafikchef en person som bör veta vad en offentlig upphandling är och innebär. Man skall vara källkritisk ja, men de får ju inte gå för långt heller, att man inte litar på något. Kan ju lika gärna vara rätt i det han säger och fel på den plats ja skulle kunna kolla upp det

admin

Tråden låses då det återigen mera kommit att handla om politik än om bussar. Vad som sedan tillåts på andra forum är inte intressant utan Bussnack är Svenska Omnibusföreningens forum och här gäller att deltagandet är frivilligt samt att man följer de av föreningen satta reglerna. Det har redan nämnts ovan, men vi kan ta en repris igen.

"Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av extern part så hänvisas till respektive extern parts interna kundtjänst eller motsvarande." 

Visst är det tillåtet med viss debatt kring trafikpolitik, men den ska då vara allmänt hållen och fokusera på just bussar. Här där vissa skribenter istället ensidigt, i strid mot forumets regler, väljer att konsekvent debattera en viss entreprenör inom ett visst område så tangeras gränsen. De som vill fortsätta att bedriva en mera politisk hållen debatt hänvisas med fördel till andra sidor.