Huvudmeny

Hybridbuss

Startat av reseguiden86, 02 mars 2011, 17:08:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Någon som vet vart den här Hybridbussen kommer ifrån?

Såg den idag vid Hållplats Lundaskog och testkördes på 30-linjen verkar det som.
Stannade ett tag vid ett par hållplatser och öppnade och stängde dörrarna och sen iväg igen...
Och då upp mot Viared/Holmen...

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 02 mars 2011, 17:08:07 PM

Någon som vet vart den här Hybridbussen kommer ifrån?

Såg den idag vid Hållplats Lundaskog och testkördes på 30-linjen verkar det som.
Stannade ett tag vid ett par hållplatser och öppnade och stängde dörrarna och sen iväg igen...
Och då upp mot Viared/Holmen...

Det är den hybridbussen jag frågade efter för ett par veckor sedan. Den går på grönskyltar så den kan således inte användas för passagerare. Däremot tycks den följa någon linjesträckning i Borås utan att ta upp resande. Jag har bland annat sett den utmed linje 7. Bussen stannar vid alla eller vissa hållplatser och det är väl för att testa hur långt man kan köra på batterierna innan dieselmotorn tar över efter ett stopp.

I går såg jag att det var en bekant som jobbar vid Volvos provbana i Hällered som satt bakom ratten. Så det tycks vara där som bussen hör hemma.

Fler uppgifter mottages tacksamt. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att fotografera den.

oxpo

Var ute och provade en Volvo hybridbuss idag, här i Luleå. Hade inte en tanke på att fota (ursäkta, jag är ny på detta).
Det var en buss som skulle gå i Norge, men som Volvo var och demade.

Har för mig den skulle vara på LLT imorgon också. I så fall ska jag fota.

/oxpo

Edit:
Här kommer en bild på Hybridbussen i Luleå, som Volvo använder som Demobuss. Ska till Norge sen.

20110303_001 by oxpooxpo, on Flickr

En liten spec-lapp som dom hade satt upp i bussen:

20110303_002 by oxpooxpo, on Flickr

/oxpo

yngrot

Den blå tror jag att jag mötte i rondellen vid Dammsvedjan häromdagen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina