Riga i helgen som gick, del 1

Startat av L-G Lassander, 02 mars 2011, 14:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Det visas inte bilder från Lettland varje dag här på Bussnack, därför ställer jag upp med några bilder från helgens resa dit.
Åkte ner med Lux Express Estonia, en Scania K420 Irizar PB från 2009. Hade biljett till Business Lounge, en avdelning längst bak avspärrad med plexiglasvägg för 16 personer, som alla sitter vid bordsgrupper för att bättre kunna jobba med sin dator. Vi var fyra som satt här, så resan var mycket lugn och behaglig.

I Lettland smäller Evobus högt i taket. A/S Nordeka hör till landets större trafikanter, och de säger inte nej tack till Setra S 416 UL

SIA Ventspils Reiss har inget annat än Mercedes-Benz i sin flotta. Här en skinande ny Integro

SIA Talsu Autotransports gillar Setra, en S 415 UL från 2009

VTU Valmiera kör från Riga mot Valmiera och staden Valka på den estniska gränsen. I flottan ingår flertalet Volvo 8700 och 9700, här en från 2008

Att idag stöta på gamla nordiska bussar i Riga börjar bli utmanande. Galss Buss har en stor samling gamla bussar från Jönköpings län, dessa avgår dock inte från busstationen, och jag hade heller inte tid att gå till gatan varifrån de avgår.
Däremot avgår SIA Ekspress Ādaži från gatan utanför busstationen. Så gott som hela deras vagnpark består av Volvo Säffle. Den första har ett förflutet som BJO785 och den andra är CJB598, de två övriga  känner jag inte till historien på, de finns heller inte på fotobus-sidan

SIA Jēkabpils autobusu parks angör busstationen bland annat med gamla Busslink 4563

Och SIA Dobeles Autobusu Parks med denna skapelse

Andreas91

Mycket trevliga bilder! Gillade alla bilderna, men gamla överlevande Säfflevagnar är alltid något speciellt (enligt mig iaf! :) )