DN: "Politisk strid om nya t-banelinjer"

Startat av Ersa, 28 februari 2011, 10:56:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Allt fler röster höjs för att tunnelbanan till Nacka-Värmdö och Täby byggs ut. Om inte trafiksystemet ska korka igen när det byggs nya bostäder i de här områdena är t-banan ett måste, anser flera tunga företrädare".

http://www.dn.se/sthlm/politisk-strid-om-nya-t-banelinjer

Nico


Ja inte blir det billigare ju längre tid man väntar och i större städer är spårburen trafik under jord ofta det mest realistiska alternativet. Att det inte heller är ekonomiskt på kort sikt är även det ett feltänk, även när det begav sig på 1940-talet så var det inte direkt ekonomiskt fördelaktigt alla gånger. Idag ska vi istället vara glada över att dåtidens makthavare var mera av visionärer och vågade satsa på detta. Kruxet var att dessa bara verkade inom det som då var Stockholms stad vilket innebär att många av kranskommunerna antingen vart avskurna eller t.o.m. i vissa fall nästan kringbyggda. T.ex. Solna och Sundbyberg, som ändå ligger så pass centralt, fick ju T-bana först bra många år efter det att SL bildats.

Att nya områden blommat upp när de fått tillgång till förbättrad infrastruktur, och även i många fall kollektivtrafik, är inget nytt. Titta gärna på vilken framgång 22:an blev. Som bussanhängare vill man kanske sedan inte alltid erkänna att spårburen trafik har en stor fördel vid stomtrafik, men dess volym kan inte bussen slå. Å andra sidan är bussarna i sin tur oslagbara i matartrafiken då dess flexibilitet lätt når ut till stora delar av det kapillära trafiknätet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Tvärbanan har helt klart blivit en succé, och det glädjer mig att kritikerna fick lov att tystna. Det är dock fascinerande att trots trafik på Tvärbanan i över 10 år så verkar ett stort antal människor vara ovetande om att Tvärbanan (och även Nockebybanan) faktiskt är spårvägar med spårvagnar.
Vissa Stockholmare är ibland lite väl insnöade bara på tunnelbana och bussar, och många förstår inte att även måste komplettera med spårväg och lokalbanor för att få en bra helhetstrafik.

Björn Forslund

Det var väl mest vissa politiker som strulade?
Problemet med spårvägar eller light rail eller vad vi ska kalla dem verkar mest vara att ingen vill ha dem på sin gata. Detta leder till en massa tidsödande tjafs och överklaganden. Läste om sådant i en lokaltidning "Söderort" där det var enormt mycket gnäll om en framtida dragning genom ett villaområde i Älvsjö. Ett alternativ genom ett närbeläget grönområde gillades givetvis inte heller....
Tunnelbana nersprängd i underjorden är enklare ur den synpunkten. Men ofantligt mycket dyrare...