En paj bil med rätt regnr

Startat av Melker, 28 februari 2011, 10:09:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andersson

Citat från: Mr G skrivet 04 mars 2011, 20:22:48 PM
Var det inte också så att P-serien, eller kanske bara PA-serien användes för importbilar ett tag.

Ja! P-serien användes till importbilar i slutet på 90-talet, men vad har det med saken att göra?

Mölle-Mats

Citat från: Andersson skrivet 04 mars 2011, 21:30:21 PM
Ja! P-serien användes till importbilar i slutet på 90-talet, men vad har det med saken att göra?
Njae, i slutet av 80-talet och kanske något år in på 90-talet var det snarare - men då i serien PAA-PEE. Därefter så hade man gjort slut på alla "O"-numren och gick över till att använda resten av P-serien till "vanliga" bilar!

Men idag så har väl säkerligen en och annan av de för cirka två decennier sedan privatimporterade "P"-reggade bilarna skrotats eller re-exporterats vidare (en hel del veteranbilar har ju sålts "över Kölen", t ex en av mina f d Jaguarer - som dock inte hade "P"-nummer), och regnumren har då troligen "återanvänts" igen för andra bilar - så idag kan man nog inte ens med säkerhet säga att alla fordon med PAA-PEE-nummer är gamla privatimporter ...

Bingoberra

Ligger till så här om jag inte har helt fel.
Runt 88-92 användes PA-PE på importbilar, och runt 1992 började P-bokstaven att användas även på nyregistrerade fordon. Bokstaven P användes fram till sommaren 1994 ungefär.
Därefter började man att återanvända nummer från skrotade/exporterade fordon, vilket man gjorde fram till hösten 1999 då R blev första bokstav. Därför ser man sällan L, M, N, O, P på bilar reggade mellan 94-99, då dessa bilar inte hade börjat gå till skrot då ännu, bilden här är ju ett undantagsfall. På dagens bilar är det väl P, R, S, T, U, W, X som är relativt sällsynta på fabriksnya bilar.
V70:n på bilden är registrerad någonstans mellan 1996-1999, och har således tagit över en skylt ifrån ett importfordon som skrotats eller exporterats vidare.

Danne B.

Citat från: Bingoberra skrivet 05 mars 2011, 13:23:51 PM
Ligger till så här om jag inte har helt fel.
Runt 88-92 användes PA-PE på importbilar, och runt 1992 började P-bokstaven att användas även på nyregistrerade fordon. Bokstaven P användes fram till sommaren 1994 ungefär.
Därefter började man att återanvända nummer från skrotade/exporterade fordon, vilket man gjorde fram till hösten 1999 då R blev första bokstav. Därför ser man sällan L, M, N, O, P på bilar reggade mellan 94-99, då dessa bilar inte hade börjat gå till skrot då ännu, bilden här är ju ett undantagsfall. På dagens bilar är det väl P, R, S, T, U, W, X som är relativt sällsynta på fabriksnya bilar.
V70:n på bilden är registrerad någonstans mellan 1996-1999, och har således tagit över en skylt ifrån ett importfordon som skrotats eller exporterats vidare.

Stämmer bra det du skriver!

Överkurs: ;)

V70:in på bilden är sannolikt en en 99:a eller 00:a eftersom grillen har det nya emblemet och det sitter den senare modellen av rails på taket! Utgår vi även från att fälgarna suttit där från början och ägaren ej bytt ut dom och inte låtit eftermontera den silverfärgade randen på sidan, så bör det vara en 00:a då just dom fälgarna ("Ariane") samt den silverfärgade randen ingick i ett paket ("Blackline") till just 00:orna!

Jag har för övrigt själv en 00:a vars regnummer börjar på O...! :)

//Danne

Melker

Citat från: Danne B. skrivet 08 mars 2011, 00:38:56 AM
V70:in på bilden är sannolikt en en 99:a eller 00:a eftersom grillen har det nya emblemet och det sitter den senare modellen av rails på taket! Utgår vi även från att fälgarna suttit där från början och ägaren ej bytt ut dom och inte låtit eftermontera den silverfärgade randen på sidan, så bör det vara en 00:a då just dom fälgarna ("Ariane") samt den silverfärgade randen ingick i ett paket ("Blackline") till just 00:orna!

Det är en 00:a, tillverkad i augusti 1999 och tagen i trafik första gången i oktober 1999. Bilden tog jag i juli 2002, så då var den fortfarande relativt ny och hade väl knappast "stylats" än. Det finns väl en stor chans att bilen fortfarande är i gott skick eftersom den bara rullat lite drygt 14000 mil och numera håller till norröver där det väl inte vräks ut lika mycket salt som längre söderut.