Med Kållered till Kungsbacka

Startat av Bengt H, 27 februari 2011, 18:37:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Under 70-talet fanns det i Kålleredsbussarnas tidtabell längst bak en linje som bara gick helgfria fredagar och marknadsdagar. Den gick mellan garaget i Inseros till Kungsbacka och det lockade tre bussdiggare att den 22 mars 1974 ta bussen från Heden klockan 8 ut till Inseros för att därifrån åka med denna glest trafikerade linje.

Jag minns att även om linjen var glest trafikerad, var bussen inte alls glest besatt. Det var tämligen många som åkte med och man kunde märka att flera av dem brukade träffas på denna buss.

Till Heden kom buss 6. Det skulle dock inte bli den som vi skulle åka med

I stället var det 12:an som skulle bli den vi kom att åka med. Här vid garaget i Inseros innan bussen fortsatte mot Hällingsjö

Vid Inseros fanns också buss 3

Garaget i Inseros där buss 2 står utbackad inför turen till Kungsbacka

Buss 2, den då enda kvarvarande Scania-Vabis CF hos Kålleredsbussarna

Bussen vid stationen i Kungsbacka

Jonas Gustafsson

Underbara bilder! Idag är turtätheten på sträckan Röshult-Sjöbo-Anneberg-Kungsbacka lite bättre (Linje 717, körs av KE's bussar) men sträckan Inseros-Röshult har ingen linjetrafik alls.

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bilomnibussen

Greger Larsson

Helt klart intressant reportage.
Hägglundarna verkar ha H&S halvturiststolar, medan den nya Säfflen (om jag inte ser fel) har enklast tänkbara inredning i form av "soffor".

Mr G

Otroligt trevliga bilder du har Bengt. Mycket tacksam att du vill dela med dig.

Hälsningar Mr G
吉先生

Bengt H

Tack alla för de fina orden.

Citat från: Mr G skrivet 27 februari 2011, 20:46:18 PM
Otroligt trevliga bilder du har Bengt. Mycket tacksam att du vill dela med dig.

Hälsningar Mr G

En anledning till att jag visar bilder här är att jag blev inspirerad av alla fina och intressanta bilder som visas här. Jag är också tacksam för att du, Mr G och alla ni andra, vill dela med er av era bildskatter. Tänk vad mycket som finns i våra gömmor ändå. Det är väl också så att allt vårt arbete med att fotografera under årens lopp blir mer meningsfullt om bilderna visas för någon. I mitt fall är det faktiskt så att jag inte ens sett flertalet av bilderna själv annat än som negativ. Min bildvisning är således faktiskt till glädje även för egen del, att det även glädjer andra gör bara nöjet desto större.

Gunnar D

Charmiga bilder, verkligen!
Gick CF vanligtvis på denna tur och vad hände med den efter avyttring från KB?
Den berömda Capitolen har jag sett på bild vid Heden, gick den på någon speciell linje de sista åren?

Mvh Gunnar

yngrot

Wow vilka härliga bilder har kört alla utomnr 2 . 3+6 hade lite högre stolar med nackstöd 6an hade förargrind vilket ingen annan hade samt en extra tuta vilken hördes minns när jag åkte med en kollega som körde 6an och visa hur den lät och den stackarm som satt i en lite Fiat 600 vart chockad  ;)
Om jag minns rätt fanns det ett snöre i taket att dra i som i de gamla D-loken
vagn 12 hade som de flesta Kållered hela soffor vilka gick att dra ut så det gick plats 3 i bredd för skolkörning..

Minns en gång när jag körde 3an och kopplingen paja på väg till Inseros..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina